• Mamtilda

Smärta i mage nattetid.

Någon mer som får ont i magenunder nätterna?
    Är gravid med andra barnet, vecka 20. Ligger för det mesta på sidan när jag sover om nätterna, och vaknar mkt för att vända mig till andra sidan, men varje gång jag ens rör mig värker det som någon slags extrem träningsvärk i magen precis runt där bebis ligger, som att allt ligger fel och allt sitter löst där inne i magen. Det känns värre än själva foglossningen när den är som värst. Jag vet, det låter konstigt, men kan liksom inte förklara på ett bättre sätt.
    Är också hela tiden öm i magen, trycker jag lite på magen, går mkt, eller bara när jag rör mig under dagen så ömmar det efter ett tag... Kände aldrig detta första gången, så det känns inte alls bekant.
    Någon som känner liknande?   

• Svar på tråden Smärta i mage nattetid.
  • Mamtilda

Jo, men den måste ligga mitt på eller något haha, för där är enda stället jag INTE känner något. känner runt om alla sidor uppe och nere :P
    Jag får väl skylla på att jag har lite magmuskler  ;) Jag är inte så tränad och väldigt smal, så kanske känner mer pga det hehe. inte så mkt som är ivägen för bebisen... 

• jmynt

Ja tränad är inte jag heller men vandrar mellan att väga 57-85 som inte gravid. Har problem med ätstörningar och enda gången det är riktigt bra är när jag är gravid så nu har jag nog ganska mycket hull ;)

• Mamtilda

ok, jag förstår. Jaha, så det är mao bra för dig att vara gravid! ;)
    Vad har du för ätsörning? Låter oavsett jobbigt, det är något som är svårt att leva med.  
    Hull och bra när man är gravid. jag kommer få min beskärda del jag med hehe. sist gick ajg upp 25 kg. xD 

• jmynt

Jag har bullimi med extrem viktfobi samt perioder av svält. De får inte kalla det för annorexi på mig för jag väger för mycket ;) Jag tror att jag lider mer av det när jag mår bättre än när jag är riktigt dålig, då är jag inte medveten om det och tycker mest att allt är toppen. Det är nog värst för de som finns runtomkring. De där kg de kan komma smygande helt utan att man märker det. Med första gick jag upp 24kg och med andar 17kg nu är jag i v.21 och har bara gått upp ett kg, så hoppas att det inte ska bli så jätte mycket denna gången, eftersom det gärna blir att jag får panik när jag ska bli av med alla extrakilon.Brukar sluta med att jag svälter och går ner allderleds för mycket. Har du haft svårt att bli av med din extrakilon?

• Mamtilda

Ok, det låter väldigt jobbigt faktiskt :( Hoppas du får bra hjälp med det där då, så att det inte bara ignoreras. Glöm inte bara att du är minst lika viktig som dina barn och att du också måste må bra!

jag gick ner mkt ganska fort efteråt, jag har väldigt hög ämnesomsättning så jag har vanligtvis svårt att gå upp i vikt, däremot har jag alltid kämpat med undervikt, vilket är minst lika svårt. det är tufft när man inte kan äta upp sog hur mkt man än försöker, jag älskar ju mat liksom! :P
    Men nu de senaste åren har jag leagt på en bra vikt för mig.
    Jag vägde 45kg när jag väntade mitt första barn, gick upp till 70kg, sen ner till 55 ca. och runt där har jag legat sen dess. Men vi får väl se hur mkt jag går upp denna gång haha. vill inte gå upp 25kg i fett igen.
    För et var vad det för då. Jag har alltid varit väldigt glad i mat och fett. grav gjorde att jag la på mig det som jag åt, och jag åt MYCKET!     Det går inte ens tänka sig hur mkt jag åt, jämt åt jag! Men tänker mig för lite mer den här gången tror jag. sen gick ajg ner i början nu, för att jag mådde så himla dåligt och åt inte alls nästan. så ödet för helt enkelt bestämma hur det ska bli den här gången! :)

• jmynt

Försök att äta halva tallriken grönsaker så brukar det gå hyfsat bra. Jag mådde också jätte dåligt i början o åt dåligt denna gång, men jag gick upp 4kg ändå sen när jag började äta o må bättre igen så gick jag ner tre kg och nu sista veckan har jag tappat 0,5 kg till så nu ligger jag på +0,5kg i v.21 så ska bli spännande att se vart detta slutar. Hur är det magen har du fortfarande ont?

• Mamtilda

Ok, låter som ddu skulle behövt gå upp något kg mer. jag har iofs bara gått upp 1kg än så länge, men jag har inte gått ner när ajg ätit bra...
    Hmm, magen ja den värker som vanligt, inatt just var det riktigt jobbigt när jag rörde mig, det kändes som muskelkramper i magen, på motsatt sida jag legat på. jättedumt.. :/ Var lite obehagligt, men det är nog ingen fara. Jag är mer orolig vöer alla sammandragningar jag har hela tiden. kommer mest om kvällarna, och mest när jag spänner magen och när jag vilar.... jätteknäppt att det komemr just när jag lägger mig ner och vilar! 

• jmynt

Hur ofta kommer sd och hur länge sitter de i? Ett tipps är att vila mycket och gärma med en kudde under rumpan. Om du har mycket sd somm kommer regelbundet (mer eller mindre) så kan det påverka tappen. Du kanske skulle åka in och kolla upp det. Det är inget kul om man går med det för länge så att tappen blir allt för kort eller börjar öppna sig. (uch vad jag skräms) men det kan vara värt att kolla upp. viilken vecka är du i nu?

• Mamtilda

Jo jasg har läst lite om det, men de är inte alls regelbundna, utan kan ena stunden komma i massor, och ena stunden komma och gå lite som det vill... och de sitter i olika länge, men oftast sitter de väl i 20-30 sekunder...typ...tror jag... haha. det är jätteolika. Jo, jag borde väl kolla det, men tänker att jag ska hinna vänta till nästa bm besök i vecka 25. Är i vecka 22 nu, går över i vecka 23 på onsdag :)

de gör ju inte jätteont heller men det känns ju som liksom. som mensvärk, ibland mer i magen och ibland mer i ryggen.  :/

• jmynt
    Mamtilda skrev 2013-03-04 18:18:58 följande:

Jo jasg har läst lite om det, men de är inte alls regelbundna, utan kan ena stunden komma i massor, och ena stunden komma och gå lite som det vill... och de sitter i olika länge, men oftast sitter de väl i 20-30 sekunder...typ...tror jag... haha. det är jätteolika. Jo, jag borde väl kolla det, men tänker att jag ska hinna vänta till nästa bm besök i vecka 25. Är i vecka 22 nu, går över i vecka 23 på onsdag :)

de gör ju inte jätteont heller men det känns ju som liksom. som mensvärk, ibland mer i magen och ibland mer i ryggen.  :/

Jag tycker inte att du ska vänta, på ett par veckor hinner det hända massor om sd påverkar tappen. Min tapp gich från 3,5 cm till 1,2 på en vecka och då tyckte jag att jag hade haft det ganska lugnt med sd den veckan. Sd ska inte göra ont alls de kan möjligtvis kännas lite obehagliga men om de gör minsta omt så åk in kolla upp det!! Hoppas att det inte är nån fara iaf.
Svar på tråden Smärta i mage nattetid.