• Mamtilda

Smärta i mage nattetid.

Någon mer som får ont i magenunder nätterna?
    Är gravid med andra barnet, vecka 20. Ligger för det mesta på sidan när jag sover om nätterna, och vaknar mkt för att vända mig till andra sidan, men varje gång jag ens rör mig värker det som någon slags extrem träningsvärk i magen precis runt där bebis ligger, som att allt ligger fel och allt sitter löst där inne i magen. Det känns värre än själva foglossningen när den är som värst. Jag vet, det låter konstigt, men kan liksom inte förklara på ett bättre sätt.
    Är också hela tiden öm i magen, trycker jag lite på magen, går mkt, eller bara när jag rör mig under dagen så ömmar det efter ett tag... Kände aldrig detta första gången, så det känns inte alls bekant.
    Någon som känner liknande?   

• Svar på tråden Smärta i mage nattetid.
  • Mamtilda

Jag trodde inte det var så illa?
    Ja jag vet inte. jag är lite segstartad med sånt där och tar gärna tid på mig att ringa om tidsbokning för sånt som inte är akut :P 
    Men kanske är det "värt" att kolla upp det. men är ju så mkt med skola och allt annat i livet nu. vet inte hur jag ska hinna faktiskt!!! :S 

• jmynt
    Mamtilda skrev 2013-03-05 17:40:42 följande:
    Jag trodde inte det var så illa?
    Ja jag vet inte. jag är lite segstartad med sånt där och tar gärna tid på mig att ringa om tidsbokning för sånt som inte är akut :P 
    Men kanske är det "värt" att kolla upp det. men är ju så mkt med skola och allt annat i livet nu. vet inte hur jag ska hinna faktiskt!!! :S 
    Om du känner att det är svårt att hinna med så åk in akut till förlossningen , nästa gång sd kommer tätare eller gör ont. Då behöver du ju inte boka nån tid. Sen känner man ju sin kropp bäst själv, men har man inte varit med om det förut så kan det ju vara svårt att vata vad man känner. Har du möjlighet att vila mycket på dagarna eller är du på benen hela tiden? Att vila är det som hjälper bäst, men om man har mycket sd kan man få bricanyl-tabletter att ta när det blir jobbigt.
  • Cohen

Senaste nätterna har jag vaknat av att jag fått ont i magen. (somnar och sover nästan alltid på mage). Har alltså vaknat av att det gjort riktigt ont, liggandes på mage, så fort jag vänt till rygg går det över och jag somnar om... Men dumt nog snurrar jag tillbaka i sömnen och det hela upprepas 1-10 ggr/natt...

Någon som vet vad det onda beror på? Eller om det kan vara "skadligt" för bebis på något sätt?

• Mamtilda
    jmynt skrev 2013-03-06 09:32:19 följande:
    Om du känner att det är svårt att hinna med så åk in akut till förlossningen , nästa gång sd kommer tätare eller gör ont. Då behöver du ju inte boka nån tid. Sen känner man ju sin kropp bäst själv, men har man inte varit med om det förut så kan det ju vara svårt att vata vad man känner. Har du möjlighet att vila mycket på dagarna eller är du på benen hela tiden? Att vila är det som hjälper bäst, men om man har mycket sd kan man få bricanyl-tabletter att ta när det blir jobbigt.

Nja, vet inte om det är någon mening med att åka in akut hehe. Problemet är just nu att det knappt ens finns tid att ringa samtalet liksom.
    Jo, men saken är ju den att jag får ofta mer SD när jag vilar....? 
  • Mamtilda
    Cohen skrev 2013-03-06 14:17:16 följande:
    Senaste nätterna har jag vaknat av att jag fått ont i magen. (somnar och sover nästan alltid på mage). Har alltså vaknat av att det gjort riktigt ont, liggandes på mage, så fort jag vänt till rygg går det över och jag somnar om... Men dumt nog snurrar jag tillbaka i sömnen och det hela upprepas 1-10 ggr/natt...

Någon som vet vad det onda beror på? Eller om det kan vara "skadligt" för bebis på något sätt?

Tror inte det är någon fara. jag sover själv sällan på mege. men gjorde förr, så när ajg f´väntade min stira tjej så frågade jag om det var farligt, och hennes svar var bara att det skyddar ändå så bra. och jag liger ju inte på magen om det är obehagligt eller gör ont... Men jag vet inte, eftersom du vaknar av smärtan... tror inte det är farligt, men jaf förstår din oro såklart!
    Det som gör ont är nog att det blir trångt och det trycker ju mot rygg och mot dina organ egentligen. jag kan känna redan nu att jag får on i revbenen när jag sitter ihopsäckad,  just för det blir så trångt.
    Men så länge du inte har ont annars så tor jag inte det är farligt. vilken vecka är du i? 
    Jag är också öm där moderkakan sitter, gör ont om jag trycker lite där bara. (den sitter framtill) Men det är ju heller ingen fara... 
  • jmynt
    Mamtilda skrev 2013-03-06 18:11:18 följande:

Nja, vet inte om det är någon mening med att åka in akut hehe. Problemet är just nu att det knappt ens finns tid att ringa samtalet liksom.
    Jo, men saken är ju den att jag får ofta mer SD när jag vilar....? 
    Jag tycker att du ska ta dig tid att kolla upp det här, om du inte tycker att plugget är viktigare än bebisens och din hälsa. Kan vara käge att stressa ner och kanske be om att bli sjukskriven ett tag och se om det hjälper. Mycket sd är ju oftast ett sätt för kroppen att tala om att den inte orkar med vardagen och då är det viktigt att man lyssnar på sin kropp. Man vill ju inte riskera att bebisen kommer allderleds för tidigt för att man inte hade tid att kolla upp det....

Lycka till iaf hur du än väljer att göra. 
  • jmynt
    Cohen skrev 2013-03-06 14:17:16 följande:

Kan du kanske prova att lägga lite kuddar eller nåt bakom ryggen och vid magen så kanske du inte rullar över på mage så lätt. Tror inte att smärtan är nåt farlig heller eftersom det går över när du ändrar läge. Det är nog bara kroppen som talar om att nu börjar magen bli för stor för att sovas på ;) Ta upp det med din bm om du känner dig väldigt orolig.
  • Mamtilda

Fast om jag hade varit så pass orolig över sd hade jag ju tagit mig tiden. men känner inte att det ger mig så mkt ångest att jag måste ringa om en tid. Jag oroade mig tillräckligt förra gången. Det betyder inte alls att jag på något sätt sätter skolan före bebis och min hälsa. nej nej. Men jag hejdar mig själv lite då ajg vet att jag för det mesta oroar mig i onödan, som i detta fall. har läst mkt om det, frågat folk jag känner och ingen har sagt att jag borde vara orolig. de har/har haft snarare samma problem. Jag känner inte att jag åtsidosätter mitt barn på något sätt eller ignorerar barnets hälsa, däremot ignorerar jag min oro som inte borde finnas. det var inte problemet från första början ens. Problemet var att det är lite jobbigt med sd, att det distraherar och stör mig i vardagen en aning.... det är inte förvärkar jag har.

• jmynt
    Mamtilda skrev 2013-03-06 21:30:56 följande:
    Fast om jag hade varit så pass orolig över sd hade jag ju tagit mig tiden. men känner inte att det ger mig så mkt ångest att jag måste ringa om en tid. Jag oroade mig tillräckligt förra gången. Det betyder inte alls att jag på något sätt sätter skolan före bebis och min hälsa. nej nej. Men jag hejdar mig själv lite då ajg vet att jag för det mesta oroar mig i onödan, som i detta fall. har läst mkt om det, frågat folk jag känner och ingen har sagt att jag borde vara orolig. de har/har haft snarare samma problem. Jag känner inte att jag åtsidosätter mitt barn på något sätt eller ignorerar barnets hälsa, däremot ignorerar jag min oro som inte borde finnas. det var inte problemet från första början ens. Problemet var att det är lite jobbigt med sd, att det distraherar och stör mig i vardagen en aning.... det är inte förvärkar jag har.
    Ja men då så, du känner ju såklart din kropp bäst. Menade inte att komma med några påhopp, är lite klumpig med orden bara ibland. Själv ska jag ta mig till mvc idag (hatar att försöka förklara för sura tanter i telefonen) och se vad min bm tycker om min sd och min mensvärk och tryck neråt. Kommer förmodligen få åka en sväng till västervik o kolla upp det hela. Men känner lite som du att jag säkert oroar mig i onödan. Mitt problem brukar dock vara att jag går o tänker så för länge tills det faktiskt inte alls är i onödan. ;)
  • Mamtilda

Det gör inget.
    Ok, jaha, men vart bor du då? visste inte att du bodde i närheten :)
    Ja, men är du orolig så ska du ju kolla upp det. det är ju enda sättet att släppa oron. Hoppas att det inte är något då. berätta gärna hur det gick! :)

Svar på tråden Smärta i mage nattetid.