Hinner era förskolebarn sova tillräckligt?
Får ni era barn att sova tillräckligt? Somnar de tillräckligt tidigt för att inte behöva väckas på morgonen?
Jag tycker det är så svårt, det känns ofta som att framför allt vår fyraåring inte sover tillräckligt. Hon har så svårt att somna på kvällen, alltid tagit ganska lång tid just att somna men extra lång tid sen vi slutade med napp för två månader sedan. Hon kan också ibland vakna på natten och ligga vaken lång stund eller så vaknar hon för tidigt och kan inte somna om och tappar massa sovtid där. Sen får man väcka henne för att hon somnat om till slut eller helt enkelt somnat för sent på kvällen för att hinna sova färdigt tills vi ska upp. Det händer ibland när vi är lediga och ingen annan stör att hon kan sova rejält länge, till 7.30-8-tiden men annars är hon väldigt lättväckt (av lillebror eller den av oss som går upp först) och det känns som att hon kan vara lite småtrött på dagen. Hon sover aldrig middag, somnar på kvällen någon gång runt 20-tiden (vi börjar läggningen med bokläsning vid 19.15 ca) och vi går upp senast 06.45 på vardagarna. Hon vill alltid gå och lägga sig på kvällen och försöker verkligen att somna men det går bara långsamt. Tvååringen somnar snabbare på kvällen, somnar runt 19.30 och vaknar någon gång 06.30-7 men sover fortfarande minst en timme dagtid så han kan ju alltid kompensera då om det blir för lite.
Jag tycker bara det är så tråkigt att behöva väcka barnen på morgonen, jag vill att de ska kunna somna tidigt nog för att hinna vakna av sig själva. Hur gör ni med barn i den här åldern som måste upp viss tid på morgonen?