• Alexi

Hinner era förskolebarn sova tillräckligt?

Får ni era barn att sova tillräckligt? Somnar de tillräckligt tidigt för att inte behöva väckas på morgonen?

Jag tycker det är så svårt, det känns ofta som att framför allt vår fyraåring inte sover tillräckligt. Hon har så svårt att somna på kvällen, alltid tagit ganska lång tid just att somna men extra lång tid sen vi slutade med napp för två månader sedan. Hon kan också ibland vakna på natten och ligga vaken lång stund eller så vaknar hon för tidigt och kan inte somna om och tappar massa sovtid där. Sen får man väcka henne för att hon somnat om till slut eller helt enkelt somnat för sent på kvällen för att hinna sova färdigt tills vi ska upp. Det händer ibland när vi är lediga och ingen annan stör att hon kan sova rejält länge, till 7.30-8-tiden men annars är hon väldigt lättväckt (av lillebror eller den av oss som går upp först) och det känns som att hon kan vara lite småtrött på dagen. Hon sover aldrig middag, somnar på kvällen någon gång runt 20-tiden (vi börjar läggningen med bokläsning vid 19.15 ca) och vi går upp senast 06.45 på vardagarna. Hon vill alltid gå och lägga sig på kvällen och försöker verkligen att somna men det går bara långsamt. Tvååringen somnar snabbare på kvällen, somnar runt 19.30 och vaknar någon gång 06.30-7 men sover fortfarande minst en timme dagtid så han kan ju alltid kompensera då om det blir för lite.

Jag tycker bara det är så tråkigt att behöva väcka barnen på morgonen, jag vill att de ska kunna somna tidigt nog för att hinna vakna av sig själva. Hur gör ni med barn i den här åldern som måste upp viss tid på morgonen?

• Svar på tråden Hinner era förskolebarn sova tillräckligt?
  • Mercurialis

Numera somnar barnen (3 år och 6 år) vid 19.30-20.00. För någon månad sedan var de oftast vakna till 21-21.30. Oavsett när de somnar på kvällen, brukar de vakna vid 6-tiden (och ibland även lite tidigare än så). Enstaka gånger måste jag väcka dem vid 6.30.

3-åringen sover fortfarande 1-1,5 timme dagtid de dagar han är på förskolan. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Duckan

Nej, hon sover inte tillräckligt på vardagar för att vakna av sig själv, har aldrig gjort dessvärre. Hon gillar att sova länge så 7.30 är hon inte redo. Somnar trots det alltför sent om kvällarna. Nu är hon sex år, men har somnat senat än åtta de sista åren. Nu kan den ofta bli nio innan hon sover.

• tahira

Han har aldrig vaknat av sig själv om vardagarna.

Vi väcker honom 06.00-06.30 någon gång. Gör lite olika med läggningen, i perioder han tar lång tid att somna börjar vi lägga honom redan vid 18.00. De perioder det går snabbare lägger vi honom senare.

TS- om det är så att hon är trött, kan ni inte påbörja läggningen ännu tidigare?

• Duckan

18? Shit pommes, då sitter vi och äter middag i bästa fall.

• linda 80

Vi har en på snart 6 år och en på 2 år. Båda går och lägger sig senast 20 och de somnar nästan på en gång. Ibland händer det att lill tjejen är så trött att vi lägger henne tidigare. Hon sover allt från 40 min till nästan två timmar på förskolan. Men sen sover hon inte så bra på nätterna. Hon vaknar flera gånger och gnäller, bökar och vill ha välling. Vet inte riktigt hr vi ska göra för att då henne att sova. Stora sover även han iblad på förskolan. Vi har sagt att han får göra det om han vill det (dock bara 20-30 min.). De dagar han sover har han lite svårare att somna, men han somnar tillslut utan problem.
    Jag väcker barnen runt tio/kvart över sex på morgonen. Då är hon (oftast) jätte trött (även jag). Så, nä jag tror inte min lilla får tillräckligt med sömn....

• tahira

Duckan - Det är tidigt, men i vissa perioder behöver han lägga sig så tidigt eftersom det tar ett tag för honom att somna, trots att han är trött. Det går inte att gå upp senare, och jag vill verkligen inte att han skall behöva vara trött i skolan.

I andra perioder somnar han på fem minuter, då kan vi återgå till lite rimligare tider.

Vi äter hellre middag senare, men sonens sömn är prio ett, så de dagar han lägger sig tidigt äter vi gemensamt vid 17.30, men jag och min man äter mest en symbolisk mängd. Mest att vi sitter ner tillsammans och "har middag", sedan äter jag och min man ordentligt lite senare.

• cosinus

Jag har 2 morgonpigga barn som aldrig behöver väckas och 2 som alltid behöver väckas. På helgerna är de morgonpigga uppe med tuppen som om det varit vardag medan de 2 morgontrötta tar rejäla sovmornar. Den yngre som är 2.5 kan sova till 9-10 på mornarna. Hela sommaren sov hon 19:30 till 09 t ex. och på veckorna väcker vi henna alltid 7:40 för att hinna till dagis.

Men iaf så upplever jag att de barnen som man behöver väcka på morgonen ändå är lättare att se till att de får den sömn de behöver för de kompenserar ju iaf på helgen. Min 4-åring (snart 5) har också svårt att somna på kvällarna men vaknar ändå och har svårt att kompensera. Som i helgen såg han mello för att syskonen var uppe och kom väl isäng 21:30 men var ändå uppe före 7 på söndag och självklart skitgrinig hela dagen men ändå svår att få isäng på söndagkväll.

• Duckan

tahira, inget fel med det, men inget som skulle fungera hos oss, vare sig att äta middag eller att få dottern att borta tänderna kl 18 och hoppa i säng

• tahira
    Duckan skrev 2013-02-19 12:44:41 följande:
    tahira, inget fel med det, men inget som skulle fungera hos oss, vare sig att äta middag eller att få dottern att borta tänderna kl 18 och hoppa i säng
    Nej, det är ju olika.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Hinner era förskolebarn sova tillräckligt?