Två åring som inte sover på nätterna
Jag har en dotter på två år som inte sover på nätterna. Det är inga problem att lägga henne, hon somnar själv i sin säng på en gång. Men sen kan det gå allt från 2 timmar och mer tills hon vaknar första gången. Oftast vill hon ha välling då (även om hon drack det innan hon samnade precis...). Hon somanr om o sover någon timme, sen vaknar hon o "knölar" och gnäller. Hon har tappat nappen eller så ska jag eller pappan ligga brevid. När jag väl ligger där så får jag inte ligga för nära, hon ska /ska inte ha täcke på sig. Vi kan INTE ha henne i vår säng, då sover hon bara sämre och gnäller och snurrar runt. Det senaste är att hon sätter sig upp och vill gå ner till undervåningen. Då säger jag åt henne att det är natt och att alla sover, att hon också ska lägga sig ner och sova vidare. Ger henne nappen och hon somnar om. Men så vaknar hon till igen efter någon/några timmar.
Hon sov väldigt bra när hon var riktigt liten. Men sen när hon blev runt 3-4 månader började hon sova sämre. hon vaknade varannan timme och ville snutta på bröstet, vilket hon fick. Även om man var trött då också så funkade det ju, jag var ju hemma med henne o kunde "vila" på dagarna. Det är ju annat nu när jag jobbar heltid. Jag orkar inte snart mer. Det händer att vi "lånar ut" henne till mormor eller moster bara för att jag och pappan ska få sova en hel natt ibland.
Tar gärna emot tips på vad jag göra, hur jag ska få henne att sov bättre på nätterna...