• linda 80

Två åring som inte sover på nätterna

Jag har en dotter på två år som inte sover på nätterna. Det är inga problem att lägga henne, hon somnar själv i sin säng på en gång. Men sen kan det gå allt från 2 timmar och mer tills hon vaknar första gången. Oftast vill hon ha välling då (även om hon drack det innan hon samnade precis...). Hon somanr om o sover någon timme, sen vaknar hon o "knölar" och gnäller. Hon har tappat nappen eller så ska jag eller pappan ligga brevid. När jag väl ligger där så får jag inte ligga för nära, hon ska /ska inte ha täcke på sig. Vi kan INTE ha henne i vår säng, då sover hon bara sämre och gnäller och snurrar runt. Det senaste är att hon sätter sig upp och vill gå ner till undervåningen. Då säger jag åt henne att det är natt och att alla sover, att hon också ska lägga sig ner och sova vidare. Ger henne nappen och hon somnar om. Men så vaknar hon till igen efter någon/några timmar.

Hon sov väldigt bra när hon var riktigt liten.  Men sen när hon blev runt 3-4 månader började hon sova sämre. hon vaknade varannan timme och ville snutta på bröstet, vilket hon fick. Även om man var trött då också så funkade det ju, jag var ju hemma med henne o kunde "vila" på dagarna. Det är ju annat nu när  jag jobbar heltid. Jag orkar inte snart mer. Det händer att vi "lånar ut" henne till mormor eller moster bara för att jag och pappan ska få sova en hel natt  ibland.

Tar gärna emot tips på vad jag göra, hur jag ska få henne att sov bättre på nätterna...

• Svar på tråden Två åring som inte sover på nätterna
  • Zephir

Hur sover hon på dagarna?  vilken tid lägger ni henne på kvällen? hur långa är hennes nätter? Hur aktiva är hennes dagar? Hur är förskolan?
    Låter som att hon antingen är för pigg för att lägga sig och har för mycket energi kvar eller att det är något som stör hennes sömn.

Min son kunde också strula med sömnen vid den åldern, men det ändrades ganska snabbt när han flyttades upp till "storbarnsavdelningen" på dagis (3-5 år istället för 1-3) och fick mycket mer psykisk stimulans om dagarna. 
    Han kan fortfarande bråka lite om nätterna, oftast är det mardrömmar som spökar och någon enstaka gång har det varit ren trots eftersom han vill testa sin självständighet (och vill själv bestämma när och var han ska sova, då har han fått gå och lägga sig där han vill, soffan, men allt är fortfarande tyst och släckt och efter två minuter tröttnar han och lägger sig i sängen igen).
    Det som har fungerat bra för vår son är att han får utlopp för all sin energi på dagen så att han är riktigt trött på kvällen, att vi alltid lägger oss vid samma tid varje kväll, att rutinen för läggningen är densamma varje kväll, att han får somna på egen hand utan vaggning eller att vi ligger bredvid, att han är mätt när han ska sova (vi slutade med vällingen vid 1,5 år, så nu är det middag och ev kvällsmacka), att han vet vad som gäller ifall han vaknar: vi kommer in och säger godnatt igen och kollar vad det är som stör, men det är inte ok att snurra runt, tramsa, prata, sjunga, leka, vagga, etc. och vi läser inga sagor eller sjunger vaggvisor utan sitter bara bredvid tills han somnar om.   

Vet hur jobbigt det är med avbruten nattsömn, så jag hoppas att mitt svar är till någon hjälp :)  

• linda 80

Hon sover allt från 40 min till en och en halv timme. Det är full fart på förskolan och hon är jätte trött på kvällarna. vi lägger henne till kl 20 och hon somnar direkt, ibland lägger vi henne lite tidigare för att hon är så trött. Jag väcker henne vid 06.15. 

Är tacksam för alla svar jag får!   

• fågelblå

Hej!

Mitt första råd är att ta bort vällingen. Välling är snabba kolhydrater som gör många piggare och alltså inget som egetligen är så bra att ge inför natten. Ett annat tips är att testa omega 3. Många säger att deras barn börjat sova mycket bättre efter att de börjat ge omega 3. En tredje sak ni kan fundera över är dagsvilan. Vissa barn växer snabbare ur den och behöver inte sova så lång stund på dagen och en del 2-åringar sover inte alls på dagen. Men där måste man pröva sig fram för det finns barn som börjat sova ännu sämre på natten (pga övertrötthet) om man tar bort dagsluren.

Förstår att det känns tungt då barnet "håller nattöppet". Har tvillingar på 2 år och den ena, flickan, sover fortfarande väldigt oroligt. Precis som med din dotter så sov hon bra under de första månaderna men sedan var det bl.a refluxproblem som strulade till nätterna. Hon har periodvis sovit max 30 minuter i stöten hela natten och det tär ju förstås på oss alla. Nu har hon inte reflux längre men nätterna har varit kämpiga fortsättningsvis. Hon har blivit utredd för allergier av alla slag m.m men det enda som, åtminstone till en viss grad har hjälp är just omega 3 samt att skippa vällingen. Nu sover hon iallafall lugnare de flesta nätter med bara 1 - 5 uppvak per natt.

Hoppas det vänder för er också!

• Zephir

Jag håller med ovanstående, vällingen är nog en del av problemet. Prova att ersätta vällingen med ett glas mjölk eller vatten ifall det är svårt att ta bort den helt. Eller späd ut vällingen så att den inte smakar så gott längre. Min son sov också bättre när han fick omega 3, men det varade bara en kort period när han var runt 1, nu är det som funkar bäst rutiner, rutiner, rutiner.

Det är ju supersvårt att veta vad det kan vara, för det kan vara så många olika saker; att hon sover för mycket på dagen, vällingen, att hon är mörkrädd, att hon har livlig fantasi och drömmer mycket, att det är kallt i rummet, ljud från grannen/utifrån, etc.

Men vad säger hon själv att det är som stör? 

Ni kan kanske prova att ha hennes säng i ert sovrum? 

Svar på tråden Två åring som inte sover på nätterna