• fröken c

    Småbarnsföräldrar i Gävle

    Hej! Mitt första barn föddes nu i mars och jag håller fortfarande på att återhämta mig från förlossningen och vänjer mig vid att vara förälder =) Träffas gärna för promenader och annat framöver!

  • fröken c
    FruFantomen skrev 2013-04-06 16:05:20 följande:
    Jo vi mår bra här hemma. Påsken har varit full med besök från släkt och vänner och det har gått över förväntan men nu längtar vi tillbaka till vardagen. Amningen har krånglat lite. Tjejen behövde amningsnapp först och har nu börjat rata den men har istället inte gått upp så mycket i vikt som hon borde och har börjat få ont i magen när hon äter. Jag gissar bland annat på att hon har ett för litet grepp så vi ska in till amningsmottagningen på måndag så att inte dålig amningsteknik gör att hon inte går upp i vikt.

    Jag ska definitivt försöka komma ihåg mammaträningen i boulognern till sommaren. Det lär ju behövas lite träning :)

    Vad roligt att du också har en så liten fröken c. Hur mår ni? Går allting bra hemma? 
    Lillen mår bara fint, äter bra och växer snabbt =) Jag själv har haft ont efter förlossningen men nu börjar jag känna mig mer rörlig och kan vara ute och promenera lite. Längtar efter att kunna träna igen! På måndag börjar maken jobba igen så då får vi försöka hitta en egen rutin här hemma, vet inte hur det ska gå med tanke på att lillen är väldigt närhetsbehövande och sällan vill ligga själv.. men han trivs åtminstone bra i vagnen så det känns skönt =) Hur har det varit med din lilla, trivs hon att ligga ensam? 

     
    JullansMami skrev 2013-04-06 19:31:51 följande:
    Hej på er! Jag kan verkligen rekommendera alla öppna förskolor som finns, där hängde vi jämt när jag var mammaledig. Vi var mest i hemlingby och på frälsningsarméns på brynäs. Även Tomaskyrkan i Sörby. Min man gick på Olofsgården också men den är nog inte bland de bästa :) Jag funderar på att vara mammaledig från mitten på juni men då är väl alla öppnisar stängda. Dock finns ju boulognern, furuvik och allt precis som ni nämnt :) Har ni sökt förskoleplats?
    Bra att få tips på öppna förskolor, visste inte att det finns så många! Kanske en dum fråga, men hur tidigt brukar man börja gå dit..? 
  • fröken c
    ThereseWA skrev 2013-04-07 20:30:13 följande:
    Fröken C: Stort grattis till dig också! Avundas er nästan lite grann som har nyfödda, är väldigt speciellt så där i början, även om jag iaf definitivt inte tyckte det var en dans på rosor. Fick du en pojke eller flicka? Det brukar inte finnas någon nedre åldersgräns på ÖF, men min erfarenhet är att det är få som går med barn under 4-5 månader iaf. Min yngsta var dock med första gången med storbror när han var 6 veckor.
    Tack! En pojke har jag, blev rätt överraskad på förlossningen eftersom jag hade ställt in mig på att det var en tjej mot slutet av graviditeten. De flesta i min omgivning gissade på tjej så jag påverkades nog en del av det =)

    Kan inte säga att jag tycker att det är en dans på rosor heller, men hoppas att det blir bättre nu när jag själv har mindre ont och blir mer rörlig. Första dagen ensamma igår gick iaf över förväntan! 
    FruFantomen skrev 2013-04-09 07:53:04 följande:
    Hehe. Jag märker genast vilken tid det tar för mig att svara när jag är själv hemma igen nu. Ett inlägg kan stå här halvskrivet en hel dag. Som tur är så ville Freja ta sovmorgon och jag är klarvaken så sambon och jag får äta frukost samtidigt idag :)

    Fröken C: Freja trivs inte att ligga speciellt mycket själv. Det har blivit lite bättre nu och jag kan lägga henne i babygymet i kanske 3-5 minuter och är jag med så kan hon ligga där i säkert 10 min. Hon är en otroligt aktiv tjej och verkar vilja ha uppsikt så större delen av tiden så vill hon bäras över axeln (helst höger) och hennes huvud går fram och tillbaka hela tiden. Jag hade aldrig trott att en knappt 6 veckors bebis kunde vara så stabil i nacken för det kan hon lyfta helt när hon ligger på mage. Nu har hon börjat träna benmusklerna också och vill stå hela tiden och inte sitta och gulla i knät längre. Vagnen är dunder när hon ska sova.
    Min lilla är galet stark i nacken och har varit så ända från början, han lyfter huvudet och kan hålla det uppe några sekunder när han ligger på mage på mitt eller pappans bröst. Han är också väldigt nyfiken och vill att man går runt så han kan ligga och titta på den som bär eller mot ljuset när man går förbi ett fönster. Har du någon sjal eller bärsele? Jag har funderat på att köpa en sele eftersom det blir rätt slitsamt för axlarna att ständigt gå runt och bära.. nu sover han fortfarande mycket iofs och nöjer sig med att man sitter med honnom men tänker att det kan bli aktuellt ju mer vaken han börjar bli. 

    Fick du bra hjälp på amningsmottagningen (för du skulle väl dit igår..)? Är ju perfekt att det finns! 
  • fröken c
    ThereseWA skrev 2013-04-09 13:01:51 följande:
     
    Fröken C: Vad jobbigt att du haft ont! Hur var din graviditet? Jag hade två smärtfria graviditeter men däremot uppstod smärre komplikationer i samband med förlossning.

        
    Jag mådde överlag bra under graviditeten, hade illamående som kom och gick och rätt jobbig foglossning största delen av tiden men var inte sjukskriven eller så. Har haft ont i svanskotan och efter att ha blivit sydd i samband med förlossningen men det börjar som sagt kännas bättre nu!

    Hur trivs du i Gävle än så länge?
  • fröken c
    FruFantomen skrev 2013-04-10 07:44:24 följande:
    Jo jag fick bra hjälp på amningsmottagningen. Jag tycker att jag bara mött trevlig personal på BVC, BB osv. Det visade sig att Freja tar ett jättebra grepp när hon ligger rätt så det är inte där skon klämmer. Däremot så får hon problem när första utdrivningen med försjönk är slut. Hon orkar inte suga ut resten och blir irriterad. Jag fick oxytocin-nässpray som ska göra utdrivningen lättare. Ska ringa och rådfråga mIn BVCsköterska idag för på kvällarna blir det bökigt.
    Har du hunnit märka om sprayen gör någon skillnad än? Hoppas att den hjälper, kan tänka mig att det är jobbigt när det inte riktigt fungerar. Jag var rätt frusterad igår då vi hade ett riktigt amningsmaraton här hemma, han åt i stort sett konstant i sex timmar.. helt omöjligt att få honom nöjd på annat sätt men det kan ju knappast ha funnits mjölk hela tiden. Magen har strulat en del för liten senaste tiden så idag börjar vi testa semperdroppar för att se om det blir bättre. 
  • fröken c

    Låter som att ni hade en skön dag igår! Jag fick massor gjort hemma då pappan i huset var ledig och kunde roa lillen. iPad är verkligen guld värt under långa amningspass och när bebis inte vill ligga själv

  • fröken c
    FruFantomen skrev 2013-04-13 15:20:11 följande:
    Det var skönt! Hon vägrade dock sova om jag la ner henne så hon sov på mig hela tiden förutom på natten så det blev inte mycket gjort. Idag utnyttjar jag sambon :P Håller på och ser efter vad vi har för kläder i strl 62 för det börjar bli dags snart. Vissa bodies i 56 är snudd på för små nu. Jag måste lära mig hur olika klädmärken är i storlekarna för det verkar kunna vara en otrolig skillnad. Är det kanske till och med skillnad på tjej och kill-plaggen gud förbjude :P
    Har också märkt att det är stor skillnad i storlekar, dela gärna med dig om du kommer på vad skillnaden är för olika märken för det har inte jag heller koll på än =) Tror iaf att HMs och Lindex kläder är mindre i storlekarna än KappAhls. Polarn o pyrets kläder verkar vara rätt breda i modellen men inte stora på längden. Är väl inte omöjligt att det är skillnad mellan kill- och tjejplagg heller men svårt att veta utan att jämföra.. vissa plagg i 56 är för små på min kille då han är rätt lång med långa armar och ben, men han är smal så många kläder i 62 sitter istället pösigt på honom.
  • fröken c

    Det där med sömn ja..  Jag brukar fungera rätt bra i vanliga fall även fast jag sover lite men några nätter/dagar utan att sova mer sammanhängande än en timme åt gången håller på att knäcka mig.. Blir sömnbristen lättare att hantera med tiden..? Inatt har jag åtminstone fått sova ett par tvåtimmarspass och känner mig lite mer levande! Trist att dagen har regnat och blåst bort.

    Jag hakar gärna på fika om någon vecka, vi håller oss än så länge rätt isolerade. Det känns fortfarande som tillräckliga dagsprojekt bara att ta sig ut med vagnen i närområdet där vi bor =) Kan tänka mig att ni har att göra som har fler än ett barn!

  • fröken c

    Otroligt vad tiden går snabbt fast man "bara" är hemma! Så skönt nu när man kan börja fixa och greja ute i trädgården, har dålig koll på vad som behöver göras egentligen men roligt ändå och man lär sig väl genom att pröva sig fram =) Har ni andra bra koll på trädgårdsskötsel och växter?

    Maxina: Hoppas att ni får reda på vad som stör den lille så han förhoppningsvis kan få hjälp mot sina besvär! Jobbigt när man märker att något är fel men inte vet vad. Jag känner inte heller särskilt många här, framförallt ingen som är hemma dagtid =) Hur länge har du planerat att vara föräldraledig?

  • fröken c
    ThereseWA skrev 2013-04-23 19:56:44 följande:
    Håller med dig fröken c! Tiden springer fram, man är ju inte direkt sysslolös:) Jag är nybörjare när det kommer till trädgård, så jag kan tyvärr inte komma med några tips. Men visst är det väldigt roligt och spännande att se vad som kommer upp! Hur länge har du bott i hus och vart ungefär?

      
    Bor i Andersberg sedan ett par år tillbaka och trivs väldigt bra, lugnt och skönt område. Helt ovärderligt att bo i hus, kanske framförallt när man har barn =)

    Hoppas att ni har trevligt när ni träffas på söndag! 
  • fröken c

    Jag hade gärna tittat förbi för sällskapets skull men Lexe ligger för långt bort för att jag ska kunna promenera, har ingen bil heller då maken har den till jobbet så lite svårt överlag för mig att ta mig just dit. Får bli en annan gång =) Lexe ligger väl inom promenadavstånd för er andra..?

  • fröken c
    MammaBorg skrev 2013-07-28 14:36:32 följande:
    Hej tjejer! Hoppas det är ok att jag hoppar in här, roligt med fler mammor i Gävle som vill ses. Har tidigare letat efter fler mammmalediga här i trakten men inte hittat så mycket intresse, sedan har jag kommit av mig sedan minstingen kom. Jag är inte riktigt nyinflyttad, kommer från Sandviken men har bott i Gävle i snart 15 år (oj, visste inte att det var så länge förrän jag räknade nu) men har inte så många vänner med barn. Jag har en son som blir 3 i oktober och en son som är 6 månader, och är alltså hemma med minstingen. Jag träffar gärna andra mammor. Öppna förskolan, fika, lekparkshäng, ja.. Vad som helst egentligen :). Jag bor i Andersberg, såg att det var någon mer som gjorde det. Hoppas alla har en bra sommar! Jag har en aning om att jag känner Fru kaka, eller??

    Jag bor i Andersberg och är hemma med min son som är fyra månader, har tänkt att jag måste hitta på saker nu när det blir höst och vardag igen för annars kommer vi att klättra på väggarna hemma Har inte heller så många vänner med barn så träffas gärna! Har du varit på öppna förskolan i Andersberg eller Sörby? Det är väl dom som ligger i närheten, jag har inte varit till någon öppen förskola än men tänker att det nog är bra sysselsättning nu när lillen är lite äldre.
  • fröken c

    Då bor vi inte alls långt ifrån varandra, vi bor på Hagelgatan. Vad roligt om det skulle finnas sånggrupp i Sörby, jag har också funderat på sång/rytmik men bara sett att det finns i Bomhus. Ska ta tag i att kolla upp det bättre nästa vecka när mannen jobbar och det blir vardag igen

  • fröken c

    Hoppas att det finns platser kvar, jag följde ditt exempel och mailade jag också Har du lust att ses nästa vecka, kanske ta en promenad till Hemlingby och fika eller gå till öppna förskolan i Andersberg?

  • fröken c
    MammaBorg skrev 2013-08-11 20:35:04 följande:
    Fröken c: Hoppas det finns platser kvar så kan vi gå på det tillsammans. Vill gärna ses, nu i veckan går stora sonen på dagis till 11 (sommartider när man är hemma med syskon) så då kan det bli lite svårt med promenad. Dessutom vill jag helst ses med bara ett barn :).. Har öppna förskolan öppet nu i veckan? Annars kan vi ses veckan efter då stora går på dagis 9-14. Om du förresten inte vill ta en morgonpromenad.. typ vid 8.30?? Då brukar minstingen vilja sova :).

    Fick bekräftelse på min anmälan rätt snabbt efter att jag hade mailat, har du inte fått svar än så kanske du borde maila igen. Om du kan promenera på onsdag morgon ses jag gärna då, annars kan vi ses nästa vecka när det passar dig bättre Tror att öppna förskolan har öppet som vanligt nu.
    JullansMami skrev 2013-08-12 14:54:23 följande:
    Jag kommer att vara mammaledig (om allt går som det ska) 1 år framåt. Vi bor i Höjersdal och har en dotter som blir 2 år i november. Lillebror eller lillasyster beräknades komma till världen i fredags men har inte tittat ut ännu. Jag följer gärna med på promenader och till öppna förskolan i höst om det nu blir bebis någon gång :)

    Höjersdal ligger rätt nära Andersberg va..? Spännande med väntan men jobbigt med övertid, hoppas att liten vill komma ut snart
  • fröken c
    JullansMami skrev 2013-08-28 19:03:19 följande:
    Har ni testat öppna förskolan i Andersberg eller vet när den börjar igen? Storasyster börjar på dagis 15 timmar i veckan och pappan börjar jobba igen på tisdag så snart behöver vi sysselsätta oss lite när storasyster inte går på dagis :) Någon som har tips när det gäller barnförsäkring förresten? Vad har ni och är ni nöjda? De kommer hem till oss från Trygg Hansa imorgon så jag försöker kolla runt lite.

    Jag antar att du har fått din lilla, grattis! Vi har Trygg Hansa, är nöjda men det är väl först när man verkligen behöver använda försäkringen som man märker hur bra eller dålig den är. Tyckte att de verkade ha bäst villkor så tog deras gravidförsäkring och fortsatte med barnförsäkringen, tror att första halvåret blev gratis då.
Svar på tråden Småbarnsföräldrar i Gävle