• flärp13x

Sjukskrivning; hur ofta är för ofta?

Hej Familjelivare!

Jag har varit sjukskriven rätt ofta från jobbet. Varit där i dryga halvåret, är borta 1-2 dagar varje månad.

Brukar inte vara så här sjuk annars, kanske har nåt att göra med att jag inte trivs på jobbet riktigt, utöver att det har varit en rätt sjukdomsfull vinter för Sverige.
    Sambon säger att det inte alls är så mycket, att folk kan vara sjuka rätt ofta.

Tänkte kolla med er, hur mycket tycker ni att det är? Hur ofta är ni sjukskrivna? Bryr sig folk ens? Sambon menar att dom inte gör det.

Tack på förhand,
    Flärpen! 

• Svar på tråden Sjukskrivning; hur ofta är för ofta?
  • flärp13x

Jag har pratat med både min chef och min konsultchef om det - det verkade gå lite bättre en period men har stagnerat. Jag kommer inte "vidare", och har mindre och mindre lust till det allteftersom tiden går. 

Det är så till den grad att jag känner att jag verkligen inte platsar i gemenskapen på just min avdelning (hade jag börjat jobba på en annan avdelning hade det säkert varit bättre) och att det är dags att röra sig vidare. 

Noll motivation att fortsätta där, med andra ord. Vilket är synd, eftersom jag tyckte jobbet verkade jättenice. 

• Liil
    flärp13x skrev 2013-02-22 11:08:53 följande:
    Jag har pratat med både min chef och min konsultchef om det - det verkade gå lite bättre en period men har stagnerat. Jag kommer inte "vidare", och har mindre och mindre lust till det allteftersom tiden går. 

Det är så till den grad att jag känner att jag verkligen inte platsar i gemenskapen på just min avdelning (hade jag börjat jobba på en annan avdelning hade det säkert varit bättre) och att det är dags att röra sig vidare. 

Noll motivation att fortsätta där, med andra ord. Vilket är synd, eftersom jag tyckte jobbet verkade jättenice. 
    Jag tycker ändå inte att du ska acceptera detta beteende mot dej!
    Önskar dej lycka till {#emotions_dlg.flower} 
  • EnGladPingvin

Det kan ju finnas omständigheter som gör att även relativt hög sjukfrånvaro är helt normalt, men sen finns det ju även regler för när arbetsgivaren måste reagera och utreda även korttidsfrånvaro. Vi har ett sådant fall här hos oss. Han har varit sjuk vid sex tillfällen på fyra månader, 2-5 dagar varje gång. Nu ska företagshälsovården kopplas in och man ska se över en eventuell rehabiliteringsplan och det även då det bara handlar om förkylningar och liknande. Jag vet inte var gränsen går, men tror det är vid runt fem tillfällen på ett halvår som arbetsgivaren måste enligt lag utreda.

Sjukfrånvaro varje månad låter mycket, men som sagt kan det ju finnas omständigheter som förklarar det. Själv har jag haft en hel del sjukfrånvaro senaste året, men det finns fullgoda skäl till det och läkarintyg. Om det däremot handlar om brist på trivsel och motivation finns risken att arbetsgivaren ser igenom det och att det straffar sig i efterhand.

• MissStrawberry

På min arbetsplats kallas vi in på möte med chefen om vi är borta mer än tre tillfällen på ett halvår alternativt fyra gånger på ett år. Det låter med andra ord väldigt mycket att vara borta varje månad.

• MissStrawberry
    flärp13x skrev 2013-02-22 10:27:29 följande:
    Det jag är orolig över är att "bränna mina broar". Om jag använder arbetsgivaren som referens när jag söker nästa jobb så vill jag ju egentligen att denne ska fokusera sig på att berätta att jag är en flitig arbetare och omtyckt av mina "kunder. Inte att jag, på dryga 6 månader, haft 10 sjukdagar. 

Jag har jobbat med att kolla referenser för sökande till olika tjänster och en fråga jag så skulle ställa var just om den sökande hade haft frånvaro...
  • flärp13x
    MissStrawberry skrev 2013-02-22 11:29:16 följande:

Jag har jobbat med att kolla referenser för sökande till olika tjänster och en fråga jag så skulle ställa var just om den sökande hade haft frånvaro...
    Då är jag, med andra ord, rätt körd inför framtiden pga dåligt läge med första jobbet. Känns inget vidare, men det finns nog inget jag kan göra för tillfället.

Liil skrev 2013-02-22 11:12:21 följande:
    Jag tycker ändå inte att du ska acceptera detta beteende mot dej!
    Önskar dej lycka till {#emotions_dlg.flower} 
    Tack ska du ha!! Får hoppas att jag har tur med nästa jobb (om jag får ett).
  • puss

Är du sjuk eller bara sjukskriven? Verkar lurt att vara sjukskriven en eller två dar bara.

• LängtansBlåaBlomma

Jag hade sex sjukdagar förra året, 2012, det tycker jag är normalt för en normal hälsa med nån feber, förkylning och magsjuka. Drabbas man av nåt större är det klart det blir mer. Men för att vara småsjuk så ofta låter mycket.

• OupaOupa

Har för mig att AG är skyldiga att ta ett enskilt samtal om man är sjuk ett visst antal dagar eller tillfällen per år. Vet inte exakt var gränserna går. Samtalet är inte för att sätta dit någon utan för att kartlägga varför man är sjuk ofta eller länge. Eventuellt behöver AG göra en rehabplan, vilket är deras skyldighet om det är arbetsplatsen som orsakar frånvaron.

Klart att det inte är bra med många, korta tillfällen av sjukfrånvaro men så länge du kan förklara detta på ett bra sätt för en ny AG så är det inte säkert att det behöver ligga dig i fatet.

• Dina08

Jag har haft en sjukdag det senaste året. Jag skulle reagera om det var mer än 2-3 gånger om året, eller om det var bara en dag i taget. På mitt jobb går man sjuk till jobbet, tills man blir långtidssjukskriven.

• Baryk

Hos vår arbetsgivare (kommun) blir man automatiskt inkallad till samtal och från och med i år görs även en allmän hälsokoll om man varit borta 6 gånger inom en tolvmånadersperiod. När jag lägger in arbetade tider för vikarierna i vårt lönesystem så varnar det också om vikarien varit frånvarande visst många gånger och då tar jag kontakt med vår chef som går vidare med det.

• Ellikapellika

Vissa år har jag rätt många sjukdagar, inte varje månad året om, men vintertid främst.
    Jag har inte världens bästa immunförsvar och med 4 barn blir man smittad av allt möjligt.
    Men 1-2 dagar månad är det möjligtvis under de värsta vintermånaderna december- mars.

Som många nadra skriver så ska arbetsgivaren ha ett samtal efter ett visst antal sjukdagar/år, men det har jag aldrig råkat ut för.
    Min arbetsgivare räknar liksom med att jag är borta emellanåt pga sjukdom (eller sjuka barn, men det hör inte hit riktigt) eftersom vi är en relativt stor familj.

• amalie79

Det är mer sjukdagar på ett halvår än jag haft på mina 15 år som arbetande

Svar på tråden Sjukskrivning; hur ofta är för ofta?