• Roxy

Nekad ledighet för ultraljud

Pappan till bebisen i min mage har en chef som är helt rabiat. (Han får inte ledigt för en begravning till en nära vän, och) han får inte ledigt för vårt första ultraljud. Det handlar om 1,5 timmar på slutet av arbetsdagen!
    Jag blir så trött, jag kan gå på ultraljudet själv, det spelar ingen roll så sett, men jag tycker så synd om honom, hur ska det bli framöver? Kan facket hjälpa till tro? 

• Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud
  • zumba

Det är upp till arbetsgivaren att avgöra när man får ta sem dagarna

• annaba

Om jag kommer ihåg semesterlagen rätt så nej - en arbetsgivare får inte neka en anställd att ta ut semesterdagar som finns kvar. Däremot finns inget som säger att arbetsgivaren måste bevilja semester på de dagar arbetstagaren önskar. De flesta arbetsgivare brukar dock försöka tillmötesgå önskemål i så stor utsträckning som möjligt eftersom det skapar en betydligt bättre relation och stämning på arbetsplatsen.

Det enda tvingande kravet som finns vad gäller semester är att du som arbetstagare kan kräva minst fyra veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna - vilket brukar räknas som maj till augusti. Sen är det dock arbetsgivarens rätt att om så behövs styra din semester till den period som fungerar bäst för att verksamheten ska kunna drivas med så litet avbrott som möjligt. Tänk t ex den traditionella industrisemestern som för det mesta var förlagd till juli månad då man stängde fabrik/verksamhet helt och hållet för att det inte var lönsamt eller fungerade att driva fabriken på halvfart (numera väljer dock många industrier att gå ner på lägre bemannade skift, alternativt två-skift istället för tre-skift, under sommaren istället för att stänga helt. Eller tänk på vården där arbetsgivaren nästan utan undantag behöver flytta någon anställds önskemål om semester för att en tillräckligt god vård ska kunna ges även under sommarmånaderna.

• Hannah76
    tungmetall skrev 2013-02-22 15:31:48 följande:
    Jag vet inte om det är en lag, men har alltid hört sen jag började jobba att om man har semesterdagar att ta ut

Då har du hört lite fel. Semester ska man dessutom söka i
    god tid. 
  • tungmetall

Ja såklart man ska söka i tid

• tungmetall

• tungmetall

• tungmetall

• tungmetall