• Roxy

Nekad ledighet för ultraljud

Pappan till bebisen i min mage har en chef som är helt rabiat. (Han får inte ledigt för en begravning till en nära vän, och) han får inte ledigt för vårt första ultraljud. Det handlar om 1,5 timmar på slutet av arbetsdagen!
    Jag blir så trött, jag kan gå på ultraljudet själv, det spelar ingen roll så sett, men jag tycker så synd om honom, hur ska det bli framöver? Kan facket hjälpa till tro? 

• Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud
  • dagdrömmare

Kan han inte ta föräldrarledigt? Det kan chefen inte neka honom.
    Det kan man ta för att gå på föräldrarutbildningen så detsamma borde ju gälla ultraljudet. Kolla med FK

• zumba

Fp måste sökas 2 mån innan vissa ställen 3 mån innan för att dom inte ska kunna neka

• Thaleya1

Jag hade blivit förbannad om min chef vore så oresonlig att man inte får ledigt om en nära vän har dött och har begravning.

Själv så har jag fått åkt ifrån jobbet då min hund hade åkt till veterinären.

Jag har själv gett anställda ledigt om de kommer till mig gråtandes för att deras farmor är sjuk och har åkt in på lasarettet, eller om de är upprivna och gråter av någon annan anledning. Allt jag ser är ju en anställd som uppenbarligen inte är i stånd till att arbeta.

Om det dessutom inträffar något extremt viktigt för den personen så hade jag försökt hjälpa den medledighet så gott jag kan, försökt hitta ersättare osv.

Sen om jag vore du TS så hade jag ombokat tiden för Ultraljudet så att ni båda kan vara med.

• sirisdotter
    Thaleya1 skrev 2013-02-22 23:01:11 följande:
    Jag hade blivit förbannad om min chef vore så oresonlig att man inte får ledigt om en nära vän har dött och har begravning.

Själv så har jag fått åkt ifrån jobbet då min hund hade åkt till veterinären.

Jag har själv gett anställda ledigt om de kommer till mig gråtandes för att deras farmor är sjuk och har åkt in på lasarettet, eller om de är upprivna och gråter av någon annan anledning. Allt jag ser är ju en anställd som uppenbarligen inte är i stånd till att arbeta.

Om det dessutom inträffar något extremt viktigt för den personen så hade jag försökt hjälpa den medledighet så gott jag kan, försökt hitta ersättare osv.

Sen om jag vore du TS så hade jag ombokat tiden för Ultraljudet så att ni båda kan vara med.
    Du påminner om mitt livs bästa arbetsledare;  hon lät mig åka till veterinär en lördag med  min blödande katt (från underlivet,  trots tidigare sterilisering).   "Likaväl som andra får ledigt för sjuka barn!"   Löneavdelningen var dock inte lika generösa -  huvudsaken var ju att katten fick hjälp medan djursjukhuset var öppet den helgen.
  • Roxy
    Leola skrev 2013-02-22 14:43:53 följande:
    Vilken omänsklig chef! Ja jag tycker din kille borde ringa facket, sen om de kan hjälpa till eller inte vet jag inte, men han kanske kan "hota" chefen med att han kommer kontakta facket.

Min sambo hade inte godtagit att han inte fick ta ledigt för rutin-ultraljudet! Och inte jag heller för den delen..

Som en sista utväg kan din kille kanske dra till en lögn för att få komma iväg? Sjukskriva sig eller säga att han har ett läkarbesök (det är ju i princip ett läkarbesök så inte så mkt lögn där...)

Säg detta till din sambo för det är inte roligt om han missar ert RUL!!
    Inte för att det har med detta att göra, men det är varken min kille eller sambo, bara min bästa vän.

Han har 1:a dagsintyg pga 3 korttidsfrånvaro på 6 mån... så att sjuka sig är inget alternativ. Han fick knappt ledigt när han fick remiss till en allergimottagning där de skulle utreda hans livslånga allergi mot pälsdjur och kanske kunna ge honom sprutor som skulle bota honom.
    Chefen är en skitunge på 26 år, dock med egnaq barn så jag förstår inte hur han kan vara så självisk, vi har ju bemanningsföretag som kan jobba när vi är sjuka/lediga. Det känns som han bara vill jävlas. 
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-22 17:56:30 följande:

En gravid kvinna har rätt ett ett i förväg fastställt antal besök på MVC  per graviditet. 

Att  blivande fäder också har det kände jag inte till...    Trots 10 års erfarenhet som facklig företrädare fick jag aldrig någon fråga om det -  och läste aldrig om det på alla kurser jag gick på om lagar och avtal.  En ny rättighet som Alliansen infört  kanske.

Finns det någonstans jag kan läsa detta?
    Min chef säger nämligen att eftersom jag har minuskomp så måste jag jobba övertid på helgerna för att få ihop timmar till mina mvc-besök framöver, känns ju sådär när man redan jobbar heltid och är extremt trött. 
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-22 17:39:38 följande:
    Det kan hänga på möjlighet att ordna ersättare,  ja.  Jag fick inte ändra min sommarsemester för en enda dags flyttning -  sommarsemesterschemat görs ju i mars-april,  innan jag hittat bostaden jag ville flytta till.

När en kollega plötsligt avlidit (självmord)   fick de som själva kunde ordna ersättare gå ifrån för att närvara vid  begravningen.

Vet inte om ts´  karl har ett sådant jobb att han måste ha ersättare varenda timme.
    Han kör truck i produktion på en bilfabrik, men eftersom vi har så mycket inhyrd personal dagligen borde det ju kunna ordnas 1,5 tim i slutet av arbetsdagen, i värsta fall kan väl chefen gå in och jobba? Det har hänt förr med andra (mänskligare) chefer.
  • Roxy
    nevermind skrev 2013-02-22 21:28:41 följande:
    Boka en tid när han inte jobbar..?
    Men då jobbar jag... Dessutom har mvc oftast bara tider på förmiddagen.
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-23 23:02:56 följande:
    Du påminner om mitt livs bästa arbetsledare;  hon lät mig åka till veterinär en lördag med  min blödande katt (från underlivet,  trots tidigare sterilisering).   "Likaväl som andra får ledigt för sjuka barn!"   Löneavdelningen var dock inte lika generösa -  huvudsaken var ju att katten fick hjälp medan djursjukhuset var öppet den helgen.
    :)
Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud