• Roxy

Nekad ledighet för ultraljud

Pappan till bebisen i min mage har en chef som är helt rabiat. (Han får inte ledigt för en begravning till en nära vän, och) han får inte ledigt för vårt första ultraljud. Det handlar om 1,5 timmar på slutet av arbetsdagen!
    Jag blir så trött, jag kan gå på ultraljudet själv, det spelar ingen roll så sett, men jag tycker så synd om honom, hur ska det bli framöver? Kan facket hjälpa till tro? 

• Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud
  • sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-24 12:40:42 följande:
    Nej det får inte ens jag vara. Vi måste ha komp för att få ledigt, tjänstledigt får vi bara vid ytterst sällsynta tillfällen.
    Får ni inte ta tjänstledigt utan lön för enskilda angelägenheter?  Fick jag för att närvara i rättegång.  Dyrt blir det -  1,4 kvot används.
  • Thaleya1
    Roxy skrev 2013-02-24 12:44:34 följande:
    Vi kör båda truck på Volvo Personvagnar, motsatta skift. Så hur vi än pusslar så måste någon av oss ta ledigt eftersom någon av oss alltid arbetar.
    (Inte min sambo, det är en vän jag valt att skaffa barn med) 
    Jaha, och det finns ingen annan anställd som kann hoppa in?

Isåfall är det inte så konstigt att det inte går, även om det är dåligt bemannat enligt mig. Det var trisst, då vet jag inte vad lösningen är, finns det ingen dag i veckan ni båda är ledig på en vardag dagtid?
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-24 12:46:12 följande:
    Får ni inte ta tjänstledigt utan lön för enskilda angelägenheter?  Fick jag för att närvara i rättegång.  Dyrt blir det -  1,4 kvot används.
    Nej jag fattar inte varför heller. Både min och hans chef är "nysvenskar" dock så vi kanske missförstår varann.
  • Roxy
    Thaleya1 skrev 2013-02-24 12:46:24 följande:
    Jaha, och det finns ingen annan anställd som kann hoppa in?

Isåfall är det inte så konstigt att det inte går, även om det är dåligt bemannat enligt mig. Det var trisst, då vet jag inte vad lösningen är, finns det ingen dag i veckan ni båda är ledig på en vardag dagtid?
    1 gubbe på varje plats och inget utrymme för bortfall tydligen...
    Han jobbar dagtid, jag jobbar kvällstid, det kommer vi inte ifrån. Det är Volvo vi snackar om, tror inte de är kända för att vara flexibla med sin personal. Annars hade jag jobbat deltid redan. 
  • sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-24 12:44:34 följande:
    Vi kör båda truck på Volvo Personvagnar, motsatta skift. Så hur vi än pusslar så måste någon av oss ta ledigt eftersom någon av oss alltid arbetar.
    (Inte min sambo, det är en vän jag valt att skaffa barn med) 

Och du lyckades bli gravid med honom...   Inseminering?   Jag menar,  du skriver att en av er alltid arbetar...  Eller dröjde en av er kvar på jobbet när den andre gick på sitt skift....
  • sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-24 12:48:26 följande:
    Nej jag fattar inte varför heller. Både min och hans chef är "nysvenskar" dock så vi kanske missförstår varann.
    Är ingen i  fackföreningen  heller "etnisk svensk"?
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-24 12:54:51 följande:

Och du lyckades bli gravid med honom...   Inseminering?   Jag menar,  du skriver att en av er alltid arbetar...  Eller dröjde en av er kvar på jobbet när den andre gick på sitt skift....
    Ja eftersom vi arbetar med kollektivavtal är vi lediga helger, men vilken mvc har öppet då?
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-24 12:56:58 följande:
    Är ingen i  fackföreningen  heller "etnisk svensk"?
    Jag har inte kollat upp det med facket än. Men eftersom facket står på arbetarnas sida så kan de säkert förklara för oss så vi förstår varandra, oberoende ursprung.
  • sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-24 13:04:44 följande:
    Ja eftersom vi arbetar med kollektivavtal är vi lediga helger, men vilken mvc har öppet då?
    Arbetar med kollektivavtal -  skrev du inte att ni kör truck!?   
  • zumba

Facket kan inget göra , det finns inga regler som säger att en blivande pappa ska få ledigt för detta !

Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud