Inlägg från: Svenskflicka |Visa alla inlägg
  • Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Svenskflicka
    Amatullah skrev 2013-02-22 22:05:05 följande:
    Ja, det är mest humant. Det är inte långsam förblödning, man skär med en vass kniv av halsen och tömmer djuret på blod, men då är djuret redan dött.
    Hur kan du tycka att det är humant? Har du ens sett hur halalslakt går till?
  • Svenskflicka
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2013-02-24 20:34:30 följande:
    Så det finns bara ett halalslakteri i Sverige och det har inte följt lagstiftningen?
    Varför skall man ens ha ett slakteri som följer islamisk lag?? Detta är väst inte mellanöstern. 
  • Svenskflicka
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2013-02-24 21:22:06 följande:
    1. För att det finns muslimer i Sverige. Dessutom följer slakten svenska slaktregler. Vad är ditt problem när det sker lagligt? 

2. Alla i mellanöstern är inte muslimer och följer inte islamisk lag. Det finns judar som slaktar enligt korser där och kristna som slaktar på eget sätt etc. 
    Men varför skall vi slakta religiöst bara för att det finns muslimer i Sverige? Vi har redan problem med de slakterier vi har här. (misskötsel, trångt, stressigt etc.)

De gymnasieskolor som redan serverar halalskött och INGET annat menar att de svenska eleverna skall anpassa sig efter de muslimska elevernas behov. Rent generellt sätt så är det de muslimska eleverna som egentligen skall anpassa sig efter det svenska skolsystemet. Det går bra att äta vegetariskt. 

Mitt problem är nog ganska enkelt att förklara för dig. Jag anser att halalslakt och kosherslakt är djurplågeri. Hur kan ni mena att det inte är det? Kanske borde ni uppdatera koranen lite.  
  • Svenskflicka
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2013-02-24 22:24:04 följande:
    För att det finns muslimer i Sverige som inte äter kött som inte slaktats enligt halalreglerna. Och så länge man följer lagen så är det inga problem. Problem händer överallt tyvärr. Sånt skall man lösa oavsett.

Jag kan inte uttala mig om det. Men halalslakt skiljer sig inte från en vanlig slakt. Du äter inte levande djur väl? Man slaktar djur sen säljs det till affärerna där du köper ifrån. Inte om du är veg sas för då betyder det att du är emot djurslakt överlag.

Om det är djurplågeri skulle det inte godkännas i Sverige.
    Men jag håller inte med. Sverige är ett sekulariserat land. Hur kan ni kräva att få äta kött som är slaktat på det viset. och vaddå följa lagen? De filmer jag sett där man utför halalslakt är vidriga. Det som skiljer halalslakt ifrån "vanlig" slakt  är att man inte låter djuret förblöda, men skjuter helt enkelt in en "spik" sedan är det klart. Jag har inte sagt att jag föredrar detta, men varför dra in flera problem som skall lösas??

Bara för att inte Sverige har bestämt att det INTE är djurplågeri så betyder det inte att det INTE är det. Vakna upp, vi lever på 2000-talet och inte på medeltiden. 
  • Svenskflicka
    lennartsdotter skrev 2013-02-25 23:24:04 följande:
    Av samma anledning vi slaktar djur öht. Det finns en efterfrågan på köttet. Följs svensk djurskyddslagsstiftning är halalslakt inte värre än konventionell slakt. Således finns ingen rationell anledning att vara emot just svensk halalslakt.

Halalslakten sker dessutom ofta i helt vanliga svenska slakterier. Enda skillnaden är att man tar dit en slaktare som är troende muslim som vänder djuret mot Mecka, ber en bön och sedan gör samma jobb som vilken annan slaktare som helst.
    Men det är inte svaret på den stora frågan jag har, VARFÖR? Varför göra det enligt muslimsk sed. Vi lever ju i Sverige. Om det är så viktigt för dessa msk att äta speciellt kött så får de väl importera det själva eller slytta tillbaka. Hur svårt skall det vara?
  • Svenskflicka
    Angeliic skrev 2013-02-25 11:53:53 följande:
    Man blir fan rädd när man läser villa reaktioner Tyra fick på sin blogg för att hon uttryckte sin åsikt om halalslakt. Sjukt att man ska bli kallad rasist för att man tycker denna metod är djurmisshandel!
    Då är jag gladeligen rasist. Skyltar gärna med det också om muslimerna så gärna vill.
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-25 23:46:27 följande:
    Därför att ingen muslim vill äta tex. ikeas eller dafgårds köttbullar eller findus lasagne. 
    Men varför skall ni ha specialmat? Vad gör er mer speciella än abrahamsbarn?
    Dessutom finns det annat än Ikeas köttbullar och fndus lasagne.  
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-25 23:58:22 följande:
    Svenskflicka : På samma sätt som folk vill att speciella alternativ som tex vegansk,vegetarisk, glutenfri mat ska finnas så vill väl muslimer att det ska finnas mat som dem kan äta (baserat på deras trosuppfattning och livssyn?). Jag förstår inte det konstiga i det. Varför ifrågasätta?
    Glutenfri diet= Inget val. Det är ngt man måste gå efter.
    Vegan/vegetarisk= Ingen plågsam djurslakt inräknad.

Varför skall muslimer komma hit och kräva någonting som står i deras koran. Jag anser att man anpassar sig. Andra religioner har gjort det, så varför inte islam? Varför skall vi i Sverige tvingas till att äta halalslaktat? Man kan ju inte med säkerhet köpa något idag, inte heller vat man vad som serveras på skolorna, pga av att muslimerna har sina behov. Sluta forma samhället efter dem. Det finna även ICKE muslimer här i Sverige. Detta är inte Mecka.
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-26 00:02:10 följande:
    Därför att "vi" tror att halalslakt är det bästa för djuret, om man nu ska slakta, och det är viktigare än att "bara äta en bit kött" och inte veta hur det djuret slaktats. I de flesta större slakterier i Sverige och runt om i världen slaktar man på löpande band och då värnas inte djurens bästa. Att skjuta en spik i skallen på djuret ett bedöva det med något medel, att använda el-chock mm ser muslimerna inte som bra metoder. 

Jag är en person. Inte flera. Så du får gärna säga "du". 
    Om det är bäst för djuret har vi nog alla olika åsikter om. Jag anser inte att det är bra på våra svenska slakterier, tvärtom, det är någonting man måste styra upp. 
    Såg en film där de visade hur "riktig" halalslakt gick till. Han gosade lite med geten, täckte för ögonen, tog bra tid på sig etc. Men tror du verkligen att, med den köttkonsumtion som finns i Sverige, att man har tid att gosa lite med varje get/ko. Tyvärr, jag tror inte det. Bakom stängda dörrar så skiter man nog i om djuret är bedövat eller ej. 
Svar på tråden Halalslakt