Inlägg från: Svenskflicka |Visa alla inlägg
  • Svenskflicka

Halalslakt

Dr Love skrev 2013-02-28 22:57:57 följande:
    Varför är det fel att slakt utförs i en religions namn? Det påverkar ju varken djuret eller den som äter köttet.
    För att Sverige är ett sekulariserat land. När det dras ner på "kristna" traditioner så tycker jag att det är lustigt att man utför det i religionens namn. Gillar det helt enkelt inte.
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-28 22:41:22 följande:
    Du vet ju inte vad jag tycker. Du kan inte påstå att jag sagt att du är rasist. Jag ifrågasätter varför du inte alls vill ta till dig av vad andra här i tråden säger. Jag är inte ute efter att försöka ändra din åsikt eftersom det som sagt är ett fritt val vi har att få välja hur vi lever och vad vi tänker och tycker. Det gäller även alla andra icke ariska personer som lever i Sverige. Varför jag inte vill att mitt barn ska äta griskött är min ensak och eftersom jag är troende så har jag rätt, eftersom vi har religionsfrihet i Sverige, att få välja alternativ. Varför ska jag inte få göra det? Ska vi ta bort religionsfriheten tycker du? 
    Filmen du länkade är ett exempel som inte stämmer överens vad halalslakt är. Varför vill du inte lyssna på det? Texten i islam.se är korrekt och den förklarar ganska bra hur det går till. Men det jag försker säga är att den texten+filmen är fel fakta att ha till grund för diskussionen. Filmen verkar ha satt mer avtryck på dig, och det kan jag faktiskt förstå för den är vidrig, men associera inte de båda med varann!!

Du är ju inte lärare än så jag vet inte hur din lärarkompetens kommer att se ut men jag hoppas innerligt att den inte präglas av ditt synsätt på muslimer. 
    och en liten fråga???? Hur kan du veta hur slakten Egentligen går "rätt" till? Är du med och ser på att kosan till dina börjare blir rätt slaktad, jag menar på det humana sätt som du menar?? Hur kan du annars veta att allt går till enligt koranen. 
  • Svenskflicka
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 23:16:33 följande:
    och en liten fråga???? Hur kan du veta hur slakten Egentligen går "rätt" till? Är du med och ser på att kosan till dina börjare blir rätt slaktad, jag menar på det humana sätt som du menar?? Hur kan du annars veta att allt går till enligt koranen. 
    #burgare skall det givetvis vara.
  • Svenskflicka
    SvenskMuslim skrev 2013-03-01 01:25:56 följande:
    men va sjutton?!?! Provar igen.. Här kommer hela, från början.. Okej, kan inte citera via iPhonen men svarar på TS i lägg #206 ;) Alltså, snälla du, SLUTA använd mig som nån sorts exempel i dina hattrådar på det här forumet!! Jag var aldrig väääldigt kristen, jag blev våldtagen som 13-åring och under MÅNGA otroligt tuffa år så fann jag trygghet i kyrkans verksamhet med ungdomarna och personalen där. Så, då har vi avklarat det. Jag träffade min man, ja, konverterade, ja. Men han hade aldrig föreslagit det eller nåt! Det är mitt beslut, enbart! Och alhamdulillah (tack gode Gud) det är det bästa beslut jag tagit i mitt liv! Det har gjort mig såå lycklig, inte för att du bryr dig säkert. Men du ska inte komma här och antyda att min man (du känner ju honom... SKÄMS på dig!) förtrycker mig på något vis. Du ska heller inte komm och antyda att jag är nån sorts mähä som inte kan tänka själv, för DET är förtryckande! För övrigt så tackar jag dig för att du pressar in så mkt sånt här strunt på FL som du bara kan hinna med, det gör mig bara ännu mer övertygad om att jag gjorde rätt i att säga nej tack till att ha dig i mitt liv. Och vi är inte familj, inte du och jag, familj beter sig inte så som du har gjort och gör. Och notera nu att jag skriver DU inte ni! Du kan även sluta säga saker som att vi ska åka tillbaka, för jag är född och uppvuxen i Sverige av svenskfödda släktingar så långt bak jag kan se. Och ang halalslakt, ja tack! Ang djurplågeri, nej tack!
    Ja, hej på dig oxå, 
    För det första detta är ingen hattråd. När ska du lära dig att kritik och skepticism inte är HAT. 
    Och har jag antytt att D förtrycker dig på något sätt? Det har jag INTE gjort. Jag har nämnt dig en gång, i syftet att jag tyckte det var lustigt att konvertera, för JA jag tycker det är lustigt, ( inget personligt eller nedtryckande).
    Jag har inte heller sagt att du inte kan tänka själv eller något i den stilen, allt du skriver här är bara något du antar....
    OCh vaddå "inte din familj", lilla vän Jag är förlovad med din bror, och hur mycket du än ogillar det så är jag här för att stanna, våra barn ditt barns kusiner etc. Vad har jag gjort mer än att rösta på SD, det är DU som dömer ut mig, jag har ALDRIG dömt ut dig. 

Känner en stor omogenhet från din sida då du väljer vänner/familj från politisk tillhörighet. Skulle du göra det hela tiden skulle du tillslut bli väldigt ensam.
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-01 07:06:57 följande:

varfor skrev du da inte en trad om kosher slakt om du inte har nat personligt emot islam?
    Jag är kritisk emot Islam, det har jag sagt. Men jag är inte hatisk. That´s the difference. 
  • Svenskflicka
    SvenskMuslim skrev 2013-03-01 07:21:40 följande:
    Haha jadu jag tänker inte diskutera med dig, det du skriver i ditt svar (ang åsikter och vad du antytt) är inte sant. Enligt min tro ska man inte slösa sin tid, vilket jag vet sen länge att det är att diskutera med dig. Jag ville bara att dom andra som läser tråden ska se andra sidan av myntet. Fast det tror jag iofs dom redan verkar ha gjort, folk ser liksom igenom dig utan problem.

Jag vet sanningen, både om dig och islam så nu lämnar jag tråden! Peace out!
    Bra att du inte tänker diskutera för jag anser att det inte går att föra en diskussion med dig. Du LJUGER när du påstar att det jag säger inte är sant. Jag har ALDRIG varit varken rasistisk eller hatisk som du påstått innan. 
    Du tror att du står på en högre pelare än vad jag gör, Vakna upp för du är inte bättre själv.

Du vet sanningen om mig, jadu, vilken sanning?? Att jag röstar på SD, ja det vet hela familjen vid det här laget, vilken sanning pratar du som är så präktig om?? 

Accept it, jag är en del av din familj vare sig du vill eller inte. Du kommer möta mig, och vill du vara en vuxen och mogen människa så möter du mig med den acceptans jag har mött dig. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-03-01 07:25:36 följande:
    Det var TS mening att denna tråden skulle locka andra SD anhängare och att dei skulle sitta och basha muslimer. Hon visste redan hur halalslakt går till (hon skrev det några inlägg upp), att bedövning ges men hon ville främst frambringa hur muslimer (ja hon drar ofta alla över samma kam här i tråden) reagerar när islam kritiseras.

Svenskmuslim : jag tycker synd om dig som har en sån person i din omgivning. Hoppas allt löser sig och att du får leva ett precis som du vill. Kram!
    Ja, det är väldigt synd om svenskmuslim. För jag är verkligen en ond och hemsk människa. Ser du inte hur löjligt det låter. Jag ifrågasatte hur halalslakt går till, DET var min tes, och sedan vad som händer OM man reagerar. Ingenting annat.
  • Svenskflicka
    ettheltannatliv skrev 2013-03-01 11:51:15 följande:
    VA?! på vilket sätt menar du möter henne med acceptans - när du sitter och skriver om att  hon konverterat - i en tråd om hur mycket du ogillar islam?  
    Jag har inte sagt att jag ogillar det. Jag är skeptisk och kritisk.
    Hade jag inte accepterat hennes val så hade jag aldrig velat umgås med henne, då hade jag ju aldrig velat ha med henne och göra. Men jag tyckte att hon var trevlig så för mig var det ju skitsamma. 
  • Svenskflicka
    ettheltannatliv skrev 2013-03-01 12:01:27 följande:
    men du använder hennes personliga val att konvertera som ett exempel på det värsta som kan hända enligt dig - att islam brer ut sig.

och sen tycker du att hon ska acceptera dig?! 
    Har jag sagt att det är det värsta som kan hända mig? Jisses jag sade att jag var kritisk till det. Men jag accepterar det. På samma sätt som att jag inte anser att man borde få göra abort, men accepterar det ändå då det gäller ofrivilliga mödrar. Kan du förstå skillanden??
    Jag har aldrig på något sätt varit rasistisk eller hatisk emot henne. Jag var godtagbar i hennes familj när hon inte visste att jag röstade på SD, men när det kom fram ja då var jag plötsligt en helt annan person. En hemsk människa som man skall ta avstånd ifrån. Men jag var fortfarande samma person, lika trevlig och tillmötesgående. Vem är det som dömer ut vem här?

• Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-02-28 19:29:43 följande:

som om nan tar dig seriost??
    Jag måste bara fråga...
    Enligt koranen så är det alltså mer humant med halalslakt. Och de kriterier som krävs för att slakten skall gå rätt till är bl.a:
    Speciell utbildad slaktare som dessutom är muslim?
    Djuret skall innan slakt ha tillgång till hö& vatten?
    Slaktaren skall vända djuret mot Mecka?
    Säga att slakten sker i Guds namn och sedan skära av halspulsådern under struphuvudet?
    Dessutom så skall djuren inte se varandra slaktas då detta skulle innebära en enorm stress??

Har jag uppfattat allt rätt??

Då till min fråga,
    När jag såg filmen så fastande jag för ett antal saker:
    1.De djur som hålls fastbundna verkar må ganska dåligt. - Skall djuren hållas fastbundna överhuvudtaget på det sätt enligt koranen?
    2.När lammen slaktas så skriker de, gör man det om man är bedövad?
    3.En hel flock står bredvid och ser de tidigare lammen få halsarna avskurna. Man ser väldigt tydligt att de andra lammen & fåren är väldigt stressade och rädda. - Var det inte så att djuren inte skall se det djur som bli slaktat?
    4.Slaktaren verkar inte vända djuret åt något särskilt håll, och inte heller be den bön som krävs för att köttet skall vara halal. 

Läste dessutom en annan artikel, en intervju med en (som utför skäktning )slaktare. Han menar att man inte har tid att göra det som står i koranen. Dvs, det kött som Du/ni tror är halal, är i själva verket haram....

Svar på tråden Halalslakt