ummabdilleh skrev 2013-02-28 19:29:43 följande:
som om nan tar dig seriost??
Jag måste bara fråga...
Enligt koranen så är det alltså mer humant med halalslakt. Och de kriterier som krävs för att slakten skall gå rätt till är bl.a:
Speciell utbildad slaktare som dessutom är muslim?
Djuret skall innan slakt ha tillgång till hö& vatten?
Slaktaren skall vända djuret mot Mecka?
Säga att slakten sker i Guds namn och sedan skära av halspulsådern under struphuvudet?
Dessutom så skall djuren inte se varandra slaktas då detta skulle innebära en enorm stress??
Har jag uppfattat allt rätt??
Då till min fråga,
När jag såg filmen så fastande jag för ett antal saker:
1.De djur som hålls fastbundna verkar må ganska dåligt. - Skall djuren hållas fastbundna överhuvudtaget på det sätt enligt koranen?
2.När lammen slaktas så skriker de, gör man det om man är bedövad?
3.En hel flock står bredvid och ser de tidigare lammen få halsarna avskurna. Man ser väldigt tydligt att de andra lammen & fåren är väldigt stressade och rädda. - Var det inte så att djuren inte skall se det djur som bli slaktat?
4.Slaktaren verkar inte vända djuret åt något särskilt håll, och inte heller be den bön som krävs för att köttet skall vara halal.
Läste dessutom en annan artikel, en intervju med en (som utför skäktning )slaktare. Han menar att man inte har tid att göra det som står i koranen. Dvs, det kött som Du/ni tror är halal, är i själva verket haram....