Inlägg från: Svenskflicka |Visa alla inlägg
  • Svenskflicka

Halalslakt

Miss Blue skrev 2013-03-01 16:49:24 följande:

No words needed.

Men det sker ju i Allahs namn, så det är ju ok. Host..host..host...
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-03-01 17:24:02 följande:
    Miss Blue: vi talade om halalslakt i Sverige, inte i andra europeiska länder. Om Sverige skulle fokusera på att producera halalslaktat på ett lagenligt sätt i större omfång skulle importen av sådant kött minska. Vad vill du säga med ditt inlägg?
    Jag skrev detta inlägg till en annan, men jag kan likväl ställa den till dig också.

Jag måste bara fråga...

Enligt koranen/och enligt så är det alltså mer humant med halalslakt. Och de kriterier som krävs för att slakten skall gå rätt till är bl.a:

Speciell utbildad slaktare som dessutom är muslim?
    Djuret skall innan slakt ha tillgång till hö& vatten?
    Slaktaren skall vända djuret mot Mecka?
    Säga att slakten sker i Guds namn och sedan skära av halspulsådern under struphuvudet?
    Dessutom så skall djuren inte se varandra slaktas då detta skulle innebära en enorm stress??

Då till min fråga,
    När jag såg filmen som finns på Tyras blogg så fastande jag för ett antal saker:

1.De djur som hålls fastbundna verkar må ganska dåligt. - Skall djuren hållas fastbundna överhuvudtaget på det sätt enligt koranen?
    2.När lammen slaktas så skriker de, gör man det om man är bedövad?
    3.En hel flock står bredvid och ser de tidigare lammen få halsarna avskurna. Man ser väldigt tydligt att de andra lammen & fåren är väldigt stressade och rädda. - Var det inte så att djuren inte skall se det djur som bli slaktat?
    4.Slaktaren verkar inte vända djuret åt något särskilt håll, och inte heller be den bön som krävs för att köttet skall vara halal. 

Förklara för mig var/hur du anser att denna slakt är human och OK för dig? För personligen har jag väldigt svårt att se logiken i det hela.
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-03-01 22:57:12 följande:
    Vi har skrivit 20 gånger i tråden att det inte är en rättvis bild av halalslakt? Samt att djuret ska vara lugnt och inte se andra djur bli dödade. Det ska vara en lugn stämning. Eftersom det framkommer en hel del gånger i tråden har du inget att ifrågasätta utan du borde läsa om om du glömt eller inte förstår.
    Titta på filmen en gång till då. så kan du se att inget av det ni säger stämmer. 
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-03-02 01:01:10 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt... Hade vi inte redan kommit fram till att filmen ej var representativ för halalslakt överlag? Att en enskild händelse inte är representativ för en helhet? Du sade ju själv att du tyckte att all slakt var lika inhuman.

"Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. " - hämtat från inlägg #424

Jag tycker att all slakt är inhuman, men när jag låtit tankarna ligga ett tag så kmr man fram till saker, dvs jag ändrar min åsikt.
    De muslimer som yttrat sig i denna tråd menar att slakten skall gå till på det sätt som står i koranen, fine för mig. De får det att framställas som ngt gulligull...Det de inte verkar förstå är att det INTE går till så, det finns inte utrymme i vårt konsumtionssamhälle för det. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-03-02 01:03:35 följande:
    Vilken film? Den på Tyras blogg eller? Den visar inte en fridfull riktig halal-slakt. Fan vad jobbigt att upprepa sig hela tiden. Denna tråd tillför inget nytt längre. Hejdå.
    Acceptera att du med nästan 100 chans har fel i detta. Bye bye
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-03-02 08:59:03 följande:
    Det är jättebra att du kan ändra din åsikt. Det är modigt! Många håller fast vid den även när deras argument inte räcker till bara för att de inte vill erkänna att de kan ha haft fel.
    Du får tycka vad du vill om halalslakt överlag men svensk halalslakt orsakar inte mer lidande än andra slaktformer och röstar du på SD så bör du veta att dem vill förbjuda den. Som du har sett så finns det ingen bra grund för en sådan reform och skulle enbart kväsa människors rättighet till religionsfrihet.
    Du har sagt att det inte känns bra att djur slaktas av religiösa skäl men som du säkert förstår är inte en känsla en bra grund för politiska beslut.
    Ja, men jag lade sedan fram en annan åsikt efter att tankarna fått vila. Jag anser att halalslakt borde förbjudas!
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-03-02 10:43:31 följande:
    På vilka grunder? Varför ska det förbjudas?
    Filmen som visar kommersiell halalslakt sker INTE enligt koranen. Detta är vad ni sagt, att filmen visar en felaktig bild av det hela. Men hur tror ni att slakten går till? Tror ni VERKLIGEN att den går till som koranen kräver?? 
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:06:03 följande:

varfor kollar du inte istallet pa den filmen jag lankade som visar halalslakt istallet for hanga upp dig pa den du visar??och instistera att det ar ratt halalslakt fast vi sager att det inte ar det
    Men tror du verkligen att det finns tid och plats för den "rätta" slakten enligt koranen? Jag tror nog att du som många andra måste acceptera att slakten sker inte enligt de regler som finns för er, utan troligen på det sätt som den filmen som går att finns på Tyras blogg. 
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:14:03 följande:

ja det tror vi..och kollar du min film istallet for tjata om din sa sklle du veta sanningen men det vill du inte...du tjatar fortforande om samma sak
    Jag har sett din film, och jag tror INTE att det är så det går till. Det bor mer 'n en halv miljon muslimer i Sverige, om majoriteten av dessa kräver halal...tror du verkligen att det finns tid, plats, och personal för att slakta på det gullugull sätt som visas i din film??
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:24:34 följande:

ja det finns tid om den som slaktar ar en palitlig person..
    Lev du i din bubbbla, verkligheten är en annan. Just accept IT.
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:28:07 följande:
    dessa halalkottt vi muslimer i sverige koper slaktas inte i sverige utan utomlands och ja ar det en slaktare som ar em praktiserande muslim och radd for allah, for att ljuga och luras sa kommer han slakta sa som islam sager..
    Så vem köper det det kött som är slaktat i Sverige då?? Varför ska vi slakta på det viset om inga muslimer köper det?? Kom igen, det håller inte. 
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:29:42 följande:

det ar DU som lever i bubla for ALLA har inne sager en sak men DU tror fortforande inte [pa nan...sa du lever i den storsta bubblan, IGNORRANS
    Så de som röstat NEJ till halal lever också i en bubbla. I denna omröstning som omfattar 191 röster så är 85 % mot halalslakt. lever de också i en bubbla. Jisses, jag börjar tro att folk är liiite hjärntvättade iallafall. 
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:36:18 följande:
    klart vi kommer kopa kottet,om det ar en muslimsk slaktare som kommer slakta dom, jag menade att just nu det kottet vi koper importeras fran andra lander, turkiet m.m...
    Pratar du fortfarande om alla muslimer?? Eller om dig personligen?
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:36:18 följande:
    klart vi kommer kopa kottet,om det ar en muslimsk slaktare som kommer slakta dom, jag menade att just nu det kottet vi koper importeras fran andra lander, turkiet m.m...
    Dessutom hittade jag en annan artikel där det var en muslimsk slaktare, men han sa att det fanns inte tid eller utrymme att utföra slakten så som koranen säger. Därför skedde/sker slakten på det sett som den filmen jag hänvisar . 
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:40:30 följande:
    nej det betyder att de som rostade nej har lika lite kunskap om halalslakt som du
    Så detta stämmer inte då:
    Speciell utbildad slaktare som dessutom är muslim? Djuret skall innan slakt ha tillgång till hö& vatten? Slaktaren skall vända djuret mot Mecka? Säga att slakten sker i Guds namn och sedan skära av halspulsådern under struphuvudet? Dessutom så skall djuren inte se varandra slaktas då detta skulle innebära en enorm stress??
    Tycker nog att jag fattat hur slakten går till, men frågan är om den VERKLIGEN går till på DET sättet!
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:42:44 följande:
    hur vet du att denne muslimske slaktaren ar en palitlig man som foljer islam allmant utanfor sitt slakteri/?/ eller tror du alla som kallar sig muslimer ar bra muslimer??
    Nej, det tror jag verkligen inte. 
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:44:10 följande:

det ar sa den ska ga till sen vet man aldrig om det gor det, vilket jag sagt 3 ggr men vissa i denna traden e lika troga for det
    Men det är ju det jag sagt hela tiden. Jag tror inte att slakten går till på det sätt som du tror. Vi lever i ett förbrukningssamhälle, och där är det ingen skillnad på er muslimer och oss icke muslimer. 
  • Svenskflicka
    ummabdilleh skrev 2013-03-02 11:58:09 följande:

aven om man aldrig kan vara saker pa att den gar till sa , sa ar det anda bara halalslaktat vi far ata och det kommer vi fortsatta med oavsett om djuret ar slaktat i sverige eller inte
    Då vet jag det, men då vet du också att du med största sannolikhet äter haram och efter djurplågeri. Men ditt beslut är ditt beslut. Jag har valt att tänka på djurets bästa genom att göra beslutet att inte äta kött alls.
  • Svenskflicka
    ettheltannatliv skrev 2013-03-02 12:52:35 följande:
    så du är vegetarian nu?
    Har tagit beslutet när jag såg filmen hur man slaktar halal, vill varken vara en del av det eller någon annan slakt. 
  • Svenskflicka
    ettheltannatliv skrev 2013-03-02 13:26:22 följande:

ok! så veg sen igår. det förstår jag. hela köttproduktionen kan ge en rejält med avsmak faktiskt. 
    Ja, jag blir en aning äcklad av att veta hur köttproduktionen går till. 
Svar på tråden Halalslakt