-
-
www.exponerat.info/halalslaktat-notkott-pa-ica-maxi/
Var vegetarian förut, fan om jag inte ska bli det igen.... -
-
Jag är en fullfjädrad mes, när det gäller filmerna, klarar inte av att se dem. Att läsa hur det går till räcker mer än väl för mig. Fruktansvärt jävla vidrigt.Tia F skrev 2013-02-24 11:24:32 följande:Då vill jag komplettera ditt inlägg med:
earthlings.com/
Det Linda skriver om finns på film för er som inte är insatta. Samt en hel del andra grymheter som, tro det eller ej, faktiskt pågår överallt. Och inte bara i utlandet som någon i en tidigare tråd skrev. Ignorance is bliss.
Skaparna av filmen har valt att låta denna film kunna ses av var och en utan att betala en spänn. Så varsågoda, här har ni något att titta på under familjekvällen. (ironi)
-
Bakdelarna på djuret räknas ju som orent, vart tar de delarna vägen?
-
Krig till exempel.LindaEfraim skrev 2013-02-24 11:30:24 följande:Tia F
Men många gör sjuka saker i Guds namn.
Och det är sjuka människor med sjuk syn på livet som Gud har skapat som gör detta. -
Intressant läsning. Jag har med all säkerhet ätit halal utan att veta om det. Kommer i fortsättningen syna vissa produkter extra noga.
mediamorkar.blogspot.se/2012/11/skolbarn-serveras-kott-fran-djur-somhar.html -
Ica Maxi. kan det bli mer svart på vitt?
norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp -
Jag känner att som konsument inte ska behöva börja SYNA varor i min livsmedelsaffär när jag handlar. Nu, helt plötsligt måste jag göra det, och ofta måste jag välja ett dyrare alternativ, fast jag kanske velat ha det billigare, men nu är de flesta billigare alternativen av fryst kyckling halalslaktat. Det gör att jag som konsument inte har ett VAL.
Har man också som jag lite mer begränsad ekonomi, blir det lite svårare. Detta blev lite OT, när fokus är på djurplågeri och slakt som styrs av religion.
-
spermadonator skrev 2013-02-26 11:05:50 följande:Det jag är mest orolig för med kosher-, halalslakt och liknande fenomen är hur man påtvingar rituellt tillredd mat även på dem som inte tror eller tror på ett annorlunda sätt. På vissa skolor i Skåne har de exempelvis beslutat om att all mat ska vara halal av hänsyn till muslimerna, vilket gör att elever av annan trosuppfattning helt enkelt inte längre kan äta maten i skolan. Flera elever på de berörda skolorna hoppar över skollunchen av religiösa skäl och äter istället hemma efter skolan.
I Sverige tar vi hänsyn till muslimernas matkrav, medan vi struntar i att det faktiskt finns både svenskar och invandrare som av religiösa eller etiska skäl inte vill äta sådan mat. Kristendomen förbjuder exempelvis sina efterföljare att äta mat som "tillägnats avgudar", och ganska många i Sverige är kristna även om alla inte är utövande. Därutöver finns det väldigt många ateister som vill slippa all form av religion i sin vardag helt och hållet och därför kan man se det som att även de vill slippa halal av religiösa skäl.
Hade halal varit något som enbart muslimer sysslat med och vi andra sluppit det så hade det varit en sak, men nu är det tyvärr inte så. Istället påtvingas vi allt oftare halalsortiment i vårvardag, det finns ingen generell varningsmärkning av mat när det gäller halal och religionsfriheten har kommit att bli något som tydligen endast angår muslimerna i Sverige.