Inlägg från: Miss Blue |Visa alla inlägg
  • Miss Blue

Halalslakt

De väljer hellre en outbildad muslim att slakta. Än en som är utbildad slaktare, för att den som utför slakten måste vara muslim.

Kofot skrev 2013-02-26 11:42:21 följande:
    Fast saken är väl den hur det genomförs?
    Slakt innebär att ett djur dör. Det är fallet med all slakt.
    Halalslakt i Sverige innebär att djuret bedövas innan det skäktas. Kosherslakt är t.ex inte tillåtet i Sverige eftersom att man inte tillåter slakt av bedövade djur.
  • Miss Blue
    Kofot skrev 2013-02-26 11:50:03 följande:
    Då är det väl den biten man ska sikta in sig på?
    Information och utbildning och faktumet att man begår ett brott om man slaktar ett djur utan tillstånd och kunskap.
    Det har ju egentligen inget med halalslakt att göra per se.
    Vi ska inte ha de slakterierna i sverige överhuvudtaget! Halaslaktat kött ska inte finnas i vår dagligvaruhandel.
  • Miss Blue
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 11:53:45 följande:
    Men kofot vad är det du inte verkar förstå?

Jordbruksverket har riktat kritik ang halalslakt pga att de inte följer de regler som Jordbruksverket har utan de tar in människor utan utbildning i slakthuset enbart för att det MÅSTE VARA en muslim som slaktar.

Men utbilda era muslimer till slaktare då så ni har män som kan utföra slakten efter jordbruksverkets regler.

Har man ingen kunskap gör man saker som är fel. Det gör detsamma hur mycket troende muslim du är om det du gör är fel enligt svensk lagstiftning.
    Häpp, nu ska jag gå och handla mat, det blir nog linssoppa idag!

Ha de gott linda
  • Miss Blue

Var på Hemköp för en stund sedan. När jag ändå var där tänkte jag kolla deras frysta kycklingsortiment.  Tre sorter var halalslaktade. Hemköps egen, Eldorado och en annan sort med kycklingklubbor.

Skrikandes

• Miss Blue
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:24:53 följande:
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
  • Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-02-26 20:24:24 följande:
    Miss Blue : kul att det finns alternativ för alla då :)
    Tycker du? Jag som konsument har RÄTT att få veta VAD jag köper. Halalslakt ska inte smygas ner bland annan mat.
  • Miss Blue
    lennartsdotter skrev 2013-02-26 20:41:36 följande:
    Hur då smygas? Du såg ju uppenbarligen att det var halal.
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:50:38 följande:
    Fast det står ju halal på förpackningen så alla som kan läsa kan ju undvika det. Till skillnad då från hästkött som smygits ner i färdiglagad mat utan att konsumenten har upplysts om det. Det är ju verkligen att ljuga och bedra konsumenten, till skillnad från det  som är halal och som tydligt står att läsa. 

Om en vara jag brukat köpa, som tidigare slaktats i svenska slakterier, då ska jag känna mig trygg som konsument med den varan. Men, oj... nu är dessa varor halal.

Men, nu vet jag.
  • Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-02-26 23:18:42 följande:
    Så enligt dig så borde det finnas flera stora varningsskyltar och en speciell disk för just halalslaktad mat då eller? Ska inte allt kött kunna ligga i samma kyldisk? Det som gäller är att du som konsument ska ta reda på informationen. Ingenting "smygs" väl ner. Står ju klart och tydligt på allt kött vart det är slaktat och om det är halal så är det en märkning också. Jag tex köper inte kött från andra länder än Sverige och jag får själv läsa mig till informationen.
       www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

Läs så kanske du förstår!
  • Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-02-27 00:48:44 följande:
    Nej jag tycker inte som personen som skrev pressmeddelandet. Jag tycker att du som konsument ansvarar för vad du köper. Halalslaktat kött ska ha märkning och du, om du inte vill köpa det, ska leta efter en sådan när du handlar. Vad som är vilseledande är när kött som egentligen är fläskfilé säljs som oxfilé. När hästkött säljs till ovetande konsumenter. Det om något är FEL. 
    Du orkade alltså inte läsa?
Svar på tråden Halalslakt