Inlägg från: Dr Love |Visa alla inlägg
  • Dr Love

Halalslakt

Det är svårt eller näst intill omöjligt att bedöma vilken metod att slakta djur som är mest human. Ingen metod är felfri och orsakar ibland djuret lidande innan det avlider. Vi kommer nog aldrig att komma ifrån att så länge som vi äter kött, så orsakar vi en annan levande varelse lidande i någon grad. Om vi kan acceptera det faktumet så tror jag inte att det spelar någon roll om ett djur blev halalslaktat eller inte.

• Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-24 21:44:50 följande:
    Mitt problem är nog ganska enkelt att förklara för dig. Jag anser att halalslakt och kosherslakt är djurplågeri. Hur kan ni mena att det inte är det? Kanske borde ni uppdatera koranen lite.  
    Jag kan ha en viss förståelse för att du anser det vara djurplågeri om det sker utan bedövning men det är inte lagligt utan bedövning i Sverige så vad spelar det då för roll om vi halal-slaktar i Sverige? Så vitt jag förstår är det dessutom kosher enligt koranen att äta icke halal-slaktat kött om yttre omständigheter omöjliggör konsumtion av halalkött.
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:41:44 följande:
    Men det är inte svaret på den stora frågan jag har, VARFÖR? Varför göra det enligt muslimsk sed. Vi lever ju i Sverige. Om det är så viktigt för dessa msk att äta speciellt kött så får de väl importera det själva eller slytta tillbaka. Hur svårt skall det vara?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vi lever ju i Sverige". Islam är en av religionerna i Sverige och vi har en grundlag som garanterar frihet för religiöst utövande. Många svenskar är t.ex. muslimer och judar och äter bara kött som är kosher. Vi har massor med människor i Sverige som har specifika kostkrav, varför detta påhopp på just muslimer?
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 09:04:34 följande:
    Klart vi har religionsfrihet, men jag tycker inte att man kan kräva att få utöva den utanför hemmet. 
    Då har du samma inställning till religion som de har i t.ex. Kina. Religionsfrihet i Sverige sträcker sig utanför hemmet, ut i öppna rummet. Man får prata om det och praktisera det öppet, precis som med alla andra idéer och livsåskådningar som skyddas av yttrandefriheten. Man ska inte behöva isolera sig hemma bara för att man har en viss tro.
    Halalslakt dödar normalt djuret på mindre än en minut, i värsta fall, om något går fel, kan det ta två. Att kalla ett sådant ingrepp djurplågeri när det dessutom utförs med bedövning är att förringa verkligt djurplågeri som när hajar får fenan avskuren och släpps tillbaka i vattnet, djur skinnas levande eller elefanter och noshörningar som blir stympade för horn och betars skull.
    All slakt är otrevlig att titta på och orsakar djur lidande. Det finns inget objektivt sätt att bedöma lidande på och alla slaktmetoder misslyckas ibland.
  • Dr Love
    Deiia skrev 2013-02-25 23:24:17 följande:
    Ifrån Sverigedemokraternas politik (citat från deras hemida):

Vår ståndpunkt är att slaktmetoderna ska utgå från vad som är bäst för djuret. Att låta religiösa påbud styra hur djur ska slaktas är i grunden orimligt. Även halalslakt med bedövning innebär ett onödigt utdraget lidande för djuret. Principen vad gäller slakt måste vara att metoden ska vara så väl snabb som smärtfri. Halalslakt med och utan bedövning ska därmed vara förbjudet

Bra att välja rätt nästa gång det är val - ja, om man värnar djuren......

Nej det stämmer inte. SDs huvudfrågor är invandring, ålderdom och brottslighet, de är inte ett parti som kämpar för djurs rättigheter. Värnar man om djuren är nog MP ett bättre val.
  • Dr Love
    spermadonator skrev 2013-02-26 11:05:50 följande:
    Det jag är mest orolig för med kosher-, halalslakt och liknande fenomen är hur man påtvingar rituellt tillredd mat även på dem som inte tror eller tror på ett annorlunda sätt. På vissa skolor i Skåne har de exempelvis beslutat om att all mat ska vara halal av hänsyn till muslimerna, vilket gör att elever av annan trosuppfattning helt enkelt inte längre kan äta maten i skolan. Flera elever på de berörda skolorna hoppar över skollunchen av religiösa skäl och äter istället hemma efter skolan.

I Sverige tar vi hänsyn till muslimernas matkrav, medan vi struntar i att det faktiskt finns både svenskar och invandrare som av religiösa eller etiska skäl inte vill äta sådan mat. Kristendomen förbjuder exempelvis sina efterföljare att äta mat som "tillägnats avgudar", och ganska många i Sverige är kristna även om alla inte är utövande. Därutöver finns det väldigt många ateister som vill slippa all form av religion i sin vardag helt och hållet och därför kan man se det som att även de vill slippa halal av religiösa skäl.

Hade halal varit något som enbart muslimer sysslat med och vi andra sluppit det så hade det varit en sak, men nu är det tyvärr inte så. Istället påtvingas vi allt oftare halalsortiment i vårvardag, det finns ingen generell varningsmärkning av mat när det gäller halal och religionsfriheten har kommit att bli något som tydligen endast angår muslimerna i Sverige.
    Fast det finns väl ingen religion som lär ut att man inte får äta halal-slaktat kött? Och är man inte religiös följer man inte heller intresserad av slaktmetoden så länge som djuret inte utsattes för onödigt lidande och det gör ju inte djur som blir bedövade och avlivas på sekunder så det är inte heller oetiskt.
  • Dr Love
    spermadonator skrev 2013-02-26 11:41:08 följande:
    Det var precis det jag skrev i inlägget du citerade? Av förklarliga skäl är det ingen av världsreligionerna som explicit lär ut att man ska avstå från just halal (islam är den nyaste världsreligionen), däremot innehåller exempelvis kristendomen ett förbud mot att äta kött som offrats till avgudar. Sedan är det långtifrån alla kristna som lever enligt det påbudet, precis som det finns många kristna som anser att utomäktenskapligt sex, skilsmässor mm är okej, vilket förr betraktades som otänkbart bland kristna.

Sedan ska man komma ihåg att halalslakt är mer än bara en slaktmetod, det är en religiös ritual där maten tillägnas Allah.

Vad som är oetiskt eller ej kan inte du moralisera över, det är upp till var och en att själva göra den bedömningen. Ett halalslaktat djur dör av blodförlust och själva dödsprocessen tar avsevärt längre tid än för djur som "bultas". Att ett djur är bedövat behöver inte nödvändigtvis göra processen mer etisk, själva processen att dö är troligen väldigt ångestladdad för alla djur vare sig man känner smärta eller ej.

Så du hade inte många rätt i ditt inlägg, inte ett enda närmare bestämt.
    Ber om ursäkt, du nämnde mycket riktigt kristendomen i din text. Jag måste vara trött i huvudet.
    Är det många kristna som känner så så måste de göra sin röst hörd. De har stöd av religionsfrihetslagen.

Om dödsprocessen och inte lidandet för djur är centralt för dess etik måste du ju applicera det på all form av avlivning av djur om du ska vara konsekvent. Det är alltså oetiskt att ge husdjur en spruta så att de sakta somnar in eftersom det är en utdragen dödsprocess?
    Jag är iallafall bara intresserad av lidandet och det förekommer alltid en viss grad av lidande vid slakteri, oavsett metod.
  • Dr Love
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 13:51:06 följande:
    Fortfarande har inte halalslaktat i Sverige varit human och följt lagstiftningen och djur har lidit.
    Och om så är fallet så ska det givetvis åtgärdas men det är inget argument för att förbjuda halalslakt överlag. Alla slakterimetoder misslyckas förr eller senare och alla slakterier är kapabla till att förringa regelverket.
    Om det varit ett svenskt slakteri som misslyckats att följa regelverket, hade du velat förbjuda dess slakterimetod?
  • Dr Love
    spermadonator skrev 2013-02-26 16:45:12 följande:
    Man måste nog ändå anse att det är stor skillnad mellan att ge en hund en spruta som gör att hunden blir sömnig, somnar och aldrig mer vaknar och att ge en ko en spruta som gör att kon tappar känseln men fortfarande är vid medvetande, får sin hals avskuren, ramlar omkull och sprattlandes på golvet i panik får uppleva hur blodet forsar ut genom halspulsådern för att någon minut senare ha avlidit av blodförlust. Tycker inte du att det är en avsevärd skillnad?

OAVSETT om du anser att det inte föreligger någon skillnad eller ej så är det inte upp till dig eller någon annan att moralisera över andra människors livsval. Om någon anser att halalslakt är oetiskt så ska även denne någon få slippa äta kött som slaktats på sådant sätt mot sin vilja. Idag är det inte så då hundratals skolungdomar tvingas äta halalslaktat kött mot sin uttryckliga vilja på skolor i Sverige.

Eftersom bristen på respekt mot människor av annan trosuppfattning än just islam är så total i Sverige så finns det i dagsläget heller ingen anledning att stödja muslimers "rätt" till halalslakt. Det visar sig gång på gång hur icke-muslimers rättigheter åsidosätts i Sverige och det är i sig ett bevis på att konceptet mångkultur inte fungerar. Det kommer alltid att finnas en kultur som gör sig själv till norm i samhället och jag önskar inte att den kulturen blir en muslimsk kultur.
    Jo det är just det jag tycker men skillnaden ligger ju i lidandet inte i dödsprocessen. Teoretiskt skulle ju dödsprocessen kunna se fruktansvärd ut men vara fri från lidande. Men det är bara semantik, strunt samma jag förstår vad du menar.

Jag håller med dig om att det borde finnas alternativ till halal i skolmatsalen om många inte vill äta halalkött men det blir ju tyvärr en fråga om antal. Staten kan inte tillgodose varje enskild individs önskemål kring matpreferenser men anpassar sig om tillräckligt många vill ha det på ett visst sätt.

Jag vet inte om jag upplever att andra trosuppfattningar inte behandlas med respekt men jag skulle ju kunna vara förskonad. Jag tror inte att det på något sätt visar att mångkultur inte fungerar bara att vi är i en omvälvande tid och behöver tid att landa, stöta och blöta och hitta rätt förhållningssätt till andra kulturer. Jag tror inte att kulturer i samvaro tävlar med varandra, de blandas.
  • Dr Love
    MikNis skrev 2013-02-26 16:38:15 följande:
    sikher får inte äta halalslaktat kött 
    Tack!
Svar på tråden Halalslakt