spermadonator skrev 2013-02-26 11:41:08 följande:
Det var precis det jag skrev i inlägget du citerade? Av förklarliga skäl är det ingen av världsreligionerna som explicit lär ut att man ska avstå från just halal (islam är den nyaste världsreligionen), däremot innehåller exempelvis kristendomen ett förbud mot att äta kött som offrats till avgudar. Sedan är det långtifrån alla kristna som lever enligt det påbudet, precis som det finns många kristna som anser att utomäktenskapligt sex, skilsmässor mm är okej, vilket förr betraktades som otänkbart bland kristna.
Sedan ska man komma ihåg att halalslakt är mer än bara en slaktmetod, det är en religiös ritual där maten tillägnas Allah.
Vad som är oetiskt eller ej kan inte du moralisera över, det är upp till var och en att själva göra den bedömningen. Ett halalslaktat djur dör av blodförlust och själva dödsprocessen tar avsevärt längre tid än för djur som "bultas". Att ett djur är bedövat behöver inte nödvändigtvis göra processen mer etisk, själva processen att dö är troligen väldigt ångestladdad för alla djur vare sig man känner smärta eller ej.
Så du hade inte många rätt i ditt inlägg, inte ett enda närmare bestämt.
Ber om ursäkt, du nämnde mycket riktigt kristendomen i din text. Jag måste vara trött i huvudet.
Är det många kristna som känner så så måste de göra sin röst hörd. De har stöd av religionsfrihetslagen.
Om dödsprocessen och inte lidandet för djur är centralt för dess etik måste du ju applicera det på all form av avlivning av djur om du ska vara konsekvent. Det är alltså oetiskt att ge husdjur en spruta så att de sakta somnar in eftersom det är en utdragen dödsprocess?
Jag är iallafall bara intresserad av lidandet och det förekommer alltid en viss grad av lidande vid slakteri, oavsett metod.