Inlägg från: Dr Love |Visa alla inlägg
  • Dr Love

Halalslakt

Svenskflicka skrev 2013-02-28 18:01:45 följande:
    Väldigt konstig inställning. Varför har du inte den gentemot muslimer?? OM det inte finns halalslaktat, ja då får de väl äta sallad eller ngt?? Men nej, då är man ju kränkande emot en folkgrupp och rasist...

Ditt argument håller inte för fem öre.  
    Staten har inte råd att tillgodose varje enskild individs önskemål om kost. Det är en kostnadsfråga. Om tillräckligt många människor har samma kostvanor anpassar man sig givetvis i den mån det är möjligt. Det verkar iallafall på pappret vara en bra lösning att servera halalslaktat då de flesta icke-muslimska människor i Sverige idag inte bryr sig om hur ett djur är slaktat så länge som det inte utsattes för onödigt lidande.
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 19:14:47 följande:
    Jag läser många olika tidningar och lägger ihop ett och ett. Så fort man lägger fram en hemsida som inte är godkänt ur ett PK syfte, ja då är t.ex expo ett mycket bättre ex. 
    Så fort det är någon som det visas ansiktet på, t.ex. en invandrare (och detta visas i Aftonbladet), då blir alla förfärade, usch så kan man ju inte göra. Men när samma tidning smutskastar SD, då är det ingen som lyfter ögonbrynen.
    Vad är det här snacket om PK hela tiden? Du får det att framstå som om alla egentligen tycker som du men inte vågar/vill säga sanningen eftersom de är rädda att uppfattas som rasister. Du skapar ett debattklimat där du aldrig kan ha fel. Precis som en religiös fanatiker.
    Var bara lite källkritisk. Ta inte information från tidningar med en politisk agenda, bloggar eller youtubeklipp och framställ det som fakta. 

Och vilken är medias smutskastning av SD? SD smutskastar ju sig själva hela tiden, den ena kommunpolitikern efter den andra slänger ur sig helt vansinniga uttalanden, riksdagsmän uttalar sig rasistiskt, sexistiskt, muckar med folk på stan, blåljuger för polis och media... Är det inte bra att sådant här lyfts fram så att SD kan fortsätta rensa upp i partiet? För det rör sig ju bara om några enstaka rötägg eller hur?
  • Dr Love
    tvetalan skrev 2013-02-28 19:50:29 följande:
    Du verkar så förståndig! Jag är grymt imponerad {#emotions_dlg.flower}
    Nyckelordet är verkarFlört
  • Dr Love
    tvetalan skrev 2013-02-28 20:04:49 följande:
    Haha! Jag kan ju bara bedöma utifrån vad du skriver. Men du är säkert förståndig i verkligheten också Skrattande Du förstår säkert vad jag menar! Solig
    Jadå, jag skojar bara! Glad Tack för komplimangen.
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 21:54:06 följande:
    Jag ville först lägga fram hur humant halalslakt är, och sedan hur folk reagerar när man är kritisk till islam. Något problem på den fronten eller? 
    Svaren som kommit fram än så länge är:
    1. Halalslakt är humant om det utförs med bedövning.
    2. Är man kritisk till Islam reagerar muslimer starkt, precis som att Tupac anhängare reagerar starkt när han kritiseras. Inga konstigheter.
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 22:07:14 följande:
    Men vem bestämmer om det är humant då? Jag anser inte att någon slakt är human. Men precis som jag och många/alla andra SD anhängare får ta personliga påhopp om både det ena och det andra så får väl de lära sig att deras religion precis som allt annat kritiseras. Det är så det ser ut. 
    Definitionen menar att det humana i detta fallet är att minimera lidandet vilket man gör med bedövning. Om du inte anser att någon slakt är human varför tar du upp just Halal?
    Givetvis behöver muslimer (och alla andra) lära sig att ta kritik och resonera utan att ta till förolämpningar och hot men oförmågan att göra det är ju knappast unik för muslimer utan snarare närvarande över hela internet. Så vad är det här ett argument för? Vilken poäng vill du få fram?
  • Dr Love

@Svenskflicka
    Jag tror inte någon som deltagit i denna debatt har menat att halalslakt skulle vara mer human än annan slakt. Vi säger precis det du säger att den är lika human eller inhuman som annan slakt.
    Du röstar på och sympatiserar med SD, det betyder givetvis inte att du är rasist även om SD sannolikt är det parti som Sveriges rasister röstar på. Men menar du då på fullaste allvar att du lade upp den här tråden utan någon agenda? Det här är ju helt SDs område.
    Om du verkligen menade att folk skulle uppfatta ditt OM så som du nu påstår så är det ju en ganska intetsägande mening. Som att säga "det här kan hända om man flyger" och visa en bild på ett kraschat flygplan. Jaha, so what? Skriver du bara ut random grejer i dina trådar utan att ha någon tanke bakom?

• Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 22:28:39 följande:
    Jag tyckte att den hemsidan jag hittade lade fram det på ett sätt som fick slakten att verka "problemfri".
    Jag säger inget om källan om halalslakt. Jag bara undrar varför du tar upp just den slaktformen om du anser att alla är lika inhumana.
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 22:41:51 följande:
    För att den sker i religionens namn, jag anser inte att man skall göra det. 
    För att?
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 22:43:48 följande:
    Detta skrev jag om för att jag läste Tyras blogg. 
    Du skrev om det för att du läst Tyras blogg och blev upprörd över Halalslakt och hur folk kritiserade henne för filmen? (gissar att det är det du menar)
    Men det var ju bra, då vet du iallafall nu att slakten i själva verket inte går till som på filmen och att kritiken som Tyra mötte iallafall till viss del var berättigad. Sen är det ju alltid fel att gå till personangrepp mot någon annan vem man än är.
Svar på tråden Halalslakt