-
Varför är det fel att slakt utförs i en religions namn? Det påverkar ju varken djuret eller den som äter köttet.Svenskflicka skrev 2013-02-28 22:55:44 följande:För att det sker i religionens namn, precis som jag skrev. Godtar inte kosher eller om slakten hade utförts i kristendomens namn eller whatever.
-
Okej, då förstår jag vart din åsikt grundar sig. Tänk bara på att din åsikt i sådana fall är grundad på en känsla och därmed kanske inte är lämpad att ha som bas för politiska reformer och samhällelig förändring.Svenskflicka skrev 2013-02-28 23:14:18 följande:För att Sverige är ett sekulariserat land. När det dras ner på "kristna" traditioner så tycker jag att det är lustigt att man utför det i religionens namn. Gillar det helt enkelt inte.
Sverige är förvisso ett sekulariserat land men många religiösa seder är fortfarande allmännt accepterade och utförs i stor utsträckning. Dop, vigsel, begravningsceremonier etc. Enda anledningen till att du uppfattar denna kulturyttring som olustig är antagligen att den känns främmande.
Nu går jag och lägger mig.
Godnatt! -
Jag vet att den går till på rätt sätt eftersom vi har en hög grad av kontrollinstanser i Sverige som kontrollerar att systemet inte fallerar. Denna kontroll är givetvis inte 100-procentig men man kan ju inte vara med personligen överallt. Huruvida slakten stämmer överens med koranen intresserar inte mig personligen, det är upp till muslimer i vilken grad de kan lita på slaktarna.Svenskflicka skrev 2013-02-28 23:16:33 följande:och en liten fråga???? Hur kan du veta hur slakten Egentligen går "rätt" till? Är du med och ser på att kosan till dina börjare blir rätt slaktad, jag menar på det humana sätt som du menar?? Hur kan du annars veta att allt går till enligt koranen.
-
Två saker är mycket obehagliga med SD som SD-anhängare tenderar att glömma.
1. Det var inte särskilt länge sedan som SD stod med ena foten i nazist-/rasistträsket. Sedan dess har man städat upp i partiet men behållt politiken. Man har polerat ytan till men grunden är fortfarande lika rutten. Hade det inte varit för Jimmie Åkesson som är både karismatisk och en begåvad debattör hade partiet fortfarande kämpat för att komma in i riksdagen. När er ekonomisk-politiske talesperson visar sig vara en uppenbar rasist inser man att partiet inte har särskilt många begåvade människor att välja som representanter.
2. Man menar att det inte räcker att det står svensk i passet. Svenskhet är något som tydligen kan definieras och om man anammar ett visst beteende, en kultur eller en tro så anser SD att man är osvensk. Det här är subjektivt så det bara skriker om det. Svensk kultur utvecklas hela tiden och har så gjort i alla tider. Vill man ta bort kulturella uttryck som redan integrerats med den svenska? Nej, man vill konservera samhället såsom man själv är van vid att ha det för att man är rädd för förändring.
-
Jag förstår inte varför detta ska ältas till evinnerlighet.
Ja, halalslakt utan bedövning orsakar djuret onödigt lidande, ingen markant skillnad mot annan slakt iofs men ändå i onödan. Vad vill ni göra åt det? Har ni något förslag eller är det bara kul att samlas ett gäng, dunka varandra i ryggen och prata illa om Islam? Inte särskilt konstruktivt. -
För samhällsdebattens skull förstås. Om det bara satt ett gäng människor som strök varandra medhårs och aldrig blev ifrågasatta så skulle de kunna komma fram till ganska ogenomtänkta samhällsreformer.Miss Blue skrev 2013-03-01 23:48:47 följande:Och jag förstår inte fenomenet, när folk springer runt i trådar de tycker är tråkiga.
-
Nu förstår jag inte riktigt... Hade vi inte redan kommit fram till att filmen ej var representativ för halalslakt överlag? Att en enskild händelse inte är representativ för en helhet? Du sade ju själv att du tyckte att all slakt var lika inhuman.Svenskflicka skrev 2013-03-02 00:49:52 följande:Titta på filmen en gång till då. så kan du se att inget av det ni säger stämmer.
"Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. " - hämtat från inlägg #424
-
Nu förstår jag inte riktigt... Hade vi inte redan kommit fram till att filmen ej var representativ för halalslakt överlag? Att en enskild händelse inte är representativ för en helhet? Du sade ju själv att du tyckte att all slakt var lika inhuman.Svenskflicka skrev 2013-03-02 00:49:52 följande:Titta på filmen en gång till då. så kan du se att inget av det ni säger stämmer.
"Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. " - hämtat från inlägg #424
-
Jag börjar känna likadant... Samma mönster upprepas.tvetalan skrev 2013-03-02 01:03:35 följande:Vilken film? Den på Tyras blogg eller? Den visar inte en fridfull riktig halal-slakt. Fan vad jobbigt att upprepa sig hela tiden. Denna tråd tillför inget nytt längre. Hejdå.
1. Lägger fram argument och ställer frågor.
2. Argumenten/frågorna ignoreras alternativt ges medhåll och tycks ändra ståndpunkt.
3. Fortsätter iallafall med samma felaktiga uttalanden.
Suck... God natt -
Det är jättebra att du kan ändra din åsikt. Det är modigt! Många håller fast vid den även när deras argument inte räcker till bara för att de inte vill erkänna att de kan ha haft fel.Svenskflicka skrev 2013-03-02 01:50:25 följande:Jag tycker att all slakt är inhuman, men när jag låtit tankarna ligga ett tag så kmr man fram till saker, dvs jag ändrar min åsikt.
De muslimer som yttrat sig i denna tråd menar att slakten skall gå till på det sätt som står i koranen, fine för mig. De får det att framställas som ngt gulligull...Det de inte verkar förstå är att det INTE går till så, det finns inte utrymme i vårt konsumtionssamhälle för det.
Du får tycka vad du vill om halalslakt överlag men svensk halalslakt orsakar inte mer lidande än andra slaktformer och röstar du på SD så bör du veta att dem vill förbjuda den. Som du har sett så finns det ingen bra grund för en sådan reform och skulle enbart kväsa människors rättighet till religionsfrihet.
Du har sagt att det inte känns bra att djur slaktas av religiösa skäl men som du säkert förstår är inte en känsla en bra grund för politiska beslut. -
På vilka grunder? Varför ska det förbjudas?Svenskflicka skrev 2013-03-02 10:06:39 följande:Ja, men jag lade sedan fram en annan åsikt efter att tankarna fått vila. Jag anser att halalslakt borde förbjudas!
-
Nja, jag skulle inte kalla den trist men det är ju bara samma gamla emotionella argumentation mot en specifik religion/kultur. Det är ju, som jag skrev i mitt inlägg, poänglöst att sitta och klaga på saker utan att ha några idéer eller förslag till förändring.Miss Blue skrev 2013-03-02 10:54:08 följande:Nu syftade jag på ditt uttryck, ÄLTA. Jag tolkade det som att du tycker tråden var trist...
-
Jag personligen struntar i om slakten följer koranen eller inte. Det är ett muslimskt problem. Jag är bara intresserad av att försvara individens friheter och att djuren inte utsätts för onödigt lidande.Svenskflicka skrev 2013-03-02 11:11:03 följande:Filmen som visar kommersiell halalslakt sker INTE enligt koranen. Detta är vad ni sagt, att filmen visar en felaktig bild av det hela. Men hur tror ni att slakten går till? Tror ni VERKLIGEN att den går till som koranen kräver??