Inlägg från: Svenskflicka |Visa alla inlägg
  • Svenskflicka

Halalslakt

ettheltannatliv skrev 2013-02-28 21:52:28 följande:
    ja du "svenskflicka". du får se det precis som du vill. Jag ids inte argumentera mer. goafton på dig och alla andra i tråden. 
    Du kommer att möta många fler som vågar argumentera för det som inte får talas om. Nattis på dig också.
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-28 21:56:25 följande:
    Jag ställde en fråga. Du behöver inte vara arrogant!!!!

Försökte du verkligen framställa hur human hala-slakten är? Då har jag alldeles missförstått dig! 
    Okej, felformulerat från min sida. Jag ville ifrågasätta hur human slakten verkligen är. Nu är det rätt.
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-02-28 22:04:49 följande:
    Svaren som kommit fram än så länge är:
    1. Halalslakt är humant om det utförs med bedövning.
    2. Är man kritisk till Islam reagerar muslimer starkt, precis som att Tupac anhängare reagerar starkt när han kritiseras. Inga konstigheter.
    Men vem bestämmer om det är humant då? Jag anser inte att någon slakt är human. Men precis som jag och många/alla andra SD anhängare får ta personliga påhopp om både det ena och det andra så får väl de lära sig att deras religion precis som allt annat kritiseras. Det är så det ser ut. 
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-28 22:09:48 följande:
    Det är inte okej att vara arrogant!

Flera personer har i den här tråden lagt fram och påvisat hur en halalslakt går till, eftersom ämnet var halalslakt. Dessutom har många försökt förklara att det du sett på Youtube filmer osv. inte är en rättvis bild av halalslakt och att den inte går till så och att de där djurplågeriet enbart är vidrigt djurpålgeri. Ska man prata halalslakt så ska man ta fakta från äkta och korrekta källor. Det är inte de där filmerna. Så då får vi gå vidare och söka korrekt information. Jag rekkomenderar dig komma tillbaka och starta en ny tråd om halalslakt när du har den informationen.

Du säger att du läser till lärare. Men då borde du väl också vara ödmjuk och vidsynt och framför allt tollerant. Fundamentet hos en lärare måste väl ändå vara att vara kunskapssugen och ha en vilja att lära nytt och inte minst vara källkritisk.

Du säger "ni" när du talar till folk i tråden, men du vill att alla ska säga "du" till dig. Varför? 
    Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. Ni kan inte ändra min åsikt om det, bara att acceptera. Likväl som att du/många anhängare tycker att jag är rasist för att jag röstar på SD. Jag vet vad en rasist är och det är inte jag. Vad ni än tycker, så kommer jag tycka vad jag vill, det är min totala frihet. 
    Den info jag hade var:
    1. En hemsida som lade fram halalslakt som en human slakt. Ingenting smutslastande.
    2.En blogg där Tyra fått ta all möjlig kritik för att hon var kritisk till vad hon sett.

Jag har aldrig lagt fram information som skulle vara missvisande, det gäller för läsaren (du) att tolka det jag skrivit på rätt sätt.

"Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam." 

Se att jag frågat efter era åsikter om slakten, jag har väl då rätt att lägga fram min??
    Se dessutom att jag skrev om vad som skulle kunna hända, OM!!! Jag skrev inte att det var en självklarhet.

Så inget av det du påstår har ngt att göra med min lärarkompetens.

• Svenskflicka
    ettheltannatliv skrev 2013-02-28 22:09:02 följande:
    då antar jag att du är vegetarian?
    Nej, jag anser att man behöver kött, men vill helst köpa kött där jag vet att det har gått "rätt" till.
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-02-28 22:13:49 följande:
    Definitionen menar att det humana i detta fallet är att minimera lidandet vilket man gör med bedövning. Om du inte anser att någon slakt är human varför tar du upp just Halal?
    Givetvis behöver muslimer (och alla andra) lära sig att ta kritik och resonera utan att ta till förolämpningar och hot men oförmågan att göra det är ju knappast unik för muslimer utan snarare närvarande över hela internet. Så vad är det här ett argument för? Vilken poäng vill du få fram?
    Jag tyckte att den hemsidan jag hittade lade fram det på ett sätt som fick slakten att verka "problemfri".
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-02-28 22:38:22 följande:
    Jag säger inget om källan om halalslakt. Jag bara undrar varför du tar upp just den slaktformen om du anser att alla är lika inhumana.
    För att den sker i religionens namn, jag anser inte att man skall göra det. 
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-02-28 22:36:31 följande:
    @Svenskflicka
    Jag tror inte någon som deltagit i denna debatt har menat att halalslakt skulle vara mer human än annan slakt. Vi säger precis det du säger att den är lika human eller inhuman som annan slakt.
    Du röstar på och sympatiserar med SD, det betyder givetvis inte att du är rasist även om SD sannolikt är det parti som Sveriges rasister röstar på. Men menar du då på fullaste allvar att du lade upp den här tråden utan någon agenda? Det här är ju helt SDs område.
    Om du verkligen menade att folk skulle uppfatta ditt OM så som du nu påstår så är det ju en ganska intetsägande mening. Som att säga "det här kan hända om man flyger" och visa en bild på ett kraschat flygplan. Jaha, so what? Skriver du bara ut random grejer i dina trådar utan att ha någon tanke bakom?
    Detta skrev jag om för att jag läste Tyras blogg. 
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-28 22:41:22 följande:
    Du vet ju inte vad jag tycker. Du kan inte påstå att jag sagt att du är rasist. Jag ifrågasätter varför du inte alls vill ta till dig av vad andra här i tråden säger. Jag är inte ute efter att försöka ändra din åsikt eftersom det som sagt är ett fritt val vi har att få välja hur vi lever och vad vi tänker och tycker. Det gäller även alla andra icke ariska personer som lever i Sverige. Varför jag inte vill att mitt barn ska äta griskött är min ensak och eftersom jag är troende så har jag rätt, eftersom vi har religionsfrihet i Sverige, att få välja alternativ. Varför ska jag inte få göra det? Ska vi ta bort religionsfriheten tycker du? 
    Filmen du länkade är ett exempel som inte stämmer överens vad halalslakt är. Varför vill du inte lyssna på det? Texten i islam.se är korrekt och den förklarar ganska bra hur det går till. Men det jag försker säga är att den texten+filmen är fel fakta att ha till grund för diskussionen. Filmen verkar ha satt mer avtryck på dig, och det kan jag faktiskt förstå för den är vidrig, men associera inte de båda med varann!!

Du är ju inte lärare än så jag vet inte hur din lärarkompetens kommer att se ut men jag hoppas innerligt att den inte präglas av ditt synsätt på muslimer. 
    Jag har inte länkat en film överhuvudtaget. 
    Jag påstår inte att du sagt det, tyvärr (kan jag säga) antar jag att du troligen tycker det. Då du är muslim, och jag är SD. Men du har rätt, jag kan inte med säkerhet veta.

När det gäller lärarbiten så anser jag att en professionell lärare propagerar inte för ngt i klassrummet, den politiska åsikten skall stanna hemma.  
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-02-28 22:44:43 följande:
    För att?
    För att det sker i religionens namn, precis som jag skrev. Godtar inte kosher eller om slakten hade utförts i kristendomens namn eller whatever.
Svar på tråden Halalslakt