• fluu

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Klär oftast min skrutt neutralt,men ibland har hon typiska "flick-" & "pojkkläder". Men allvarligt ser jag dem som neutrala också. Finns liksom inget egentligt flickigt och pojkigt. Speciellt inte sen min unge bara är 13 månader.

Vi väljer däremot bort vissa presenter vi får. Vi fick och får väldigt mycket "prinsessiga" kläder och det är big no no både för mig och sambon. Vi vill inte klä vårt barn så stereotypt och så är kläderna fula...:P Så de kläderna åker ner i källaren.
    Speciellt min pappa och hans sambo klagar på att vi inte klär dottern i kläderna de ger oss och att vi klär henne tråkigt. Men än så länge är det vi som bestämmer hur hon kläs och vi vill inte klä ut henne till "prinsessa".
    Senare får hon givetvis välja sina kläder själv.
    Jag själv valde mina kläder från 2 års ålder och jag har gått igenom både prinsessperioder och !jag-vill-vara-en-pojke-perioder" innan jag hittade min stil. Det är ju lite så man formar sitt personliga uttryck så jag kommer låta dottern välja ganska fritt senare. Bara vissa grejer jag inte vill att hon eller andra framtida barn klär sig i.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Kan tillägga att jag kan tänka mig att klä mina barn i "prinsesskläder" om barnet själv är "prinsessigt". Nu är inte min dotter det så att klä henne i prinsesskläder finns det verkliegn ingen anledning till.

• fluu
    Mummamalin skrev 2013-02-23 19:25:06 följande:
    Vad spelar det för roll om andra ser vad det är för kön på ditt barn?
    Håller med. Alla sa han till dottern speciellt i början eftersom i strl 50-62 hade vi mest mörka kläder. Jag slutade rätta folk tillslut för vad gör de om folk tror att hon är kille.
    Men folk verkar gissa rätt fritt nu med eftersom hon nu faktiskt har en rosa overall och endel har sagt han i alla fall. Skit samma.
  • fluu
    Indianica skrev 2013-02-23 19:34:37 följande:
    Å andra sidan, vad händer om du tar upp det prinsessiga ni fått ur källaren och låter dottern klä sig själv? Min dotter har fått klä sig själv sedan hon var 1.5 år. Ville hon ha prinsesskjol, fine, då satte jag på henne tjocka strumpbyxor/byxor under och så täckbyxor. Men jag skulle aldrig lagt ned något i källaren och sagt "mitt barn är inte prinsessigt". Barn kan ju inte köpa kläder själva, men man kan låta em välja mellan olika sorters kläder.
    Hon är 13 månader så hon kan vare sig välja kläder eller klä sig själv:P Endel av kläderna kommer också komma upp - och hamna i utklädningslådan.
    Nu är vår dotter för liten för att välja själv vad hon vill ha på sig alltså väljer jag och hennes pappa efter VÅR smak och vi gillar inte prinsessiga kläder.
    Ser dottern eller framtida barn en prinsessklänning i äffaren när de blir äldre skulle jag inte neka dem att ha den på sig...

Och anledningen till att vi ratat klänningarna vi fått är för att de är så satans opraktiska. När dottern var minibebis sparkade hon bara upp dem i ansiktet,när hon kröp var de i vägen och nu när hon går snubblar hon lätt på dem.
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:33:52 följande:
    Min mamma klippte mig i killfrisyr o köpte endast killkläder till mig som liten. Jag fick alltid höra ALLTID höra att jag såg ut som en kille !! Jag blev så sjukt ledsen varje gång.
    Och jag avskydde att höra "åh,vilken söt liten prinsessa" och "du som är flicka ska väl inte göra si och så". Works both ways you know....
    Som tur Var hade jag föräldrar som lärt mig säga ifrån och lärt mig att skillnaden mellan pojkar och flickor sitter mellan benen,ingen annanstans.
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:55:56 följande:
    O till er som skriver att ni har "pojkflickor" ni klär de ändå i tights de har page eller längre samt converse typ !! Jag var 12 näst intill rakad hade grå piké tröja o mörkblå lejon gympaskor byxorna var mörkgrå jeans typ. Jag var tonåring för sjutton !!! Ni som även påstår att ni är så "genus" kör ni barbietröja på er 13 åriga son på skolkortet ? Eller är det endast pojkar upp till 2 år som är gulliga i ballerinatights ??
    Jag tror inte att det är många föräldrar som fullt ut bestämmer vad en 13 åring ska ha på sig. Jag kommer då inte göra det. Vill min eventuellt framtida som klä sig i barbietröja får han göra det oavsett ålder.
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:01:21 följande:
    Sen formas inte en människa endast efter vad folk säger om barnets utseende. Larvigt att tro !! Tex så är mammor som har silicon sjuka i huvudet då de sänder fel signaaaaaler! Men hallå, barnet har väl en EGEN uppfattning om vad som är fint ? Alla andra 20161516 par bröst de ser i livet då ?? Näää alla ni tokar tror på allvar att det endast o endast går i föräldrarnas skor o opererat sig då "min mamma gjorde det för 20 år sen" på allvar ??
    Det handlar väl snarare om att föregå med "gott" exempel eller vad man ska säga. Hur ska jag kunna lära min dotter att hon är fin som hon är om jag själv förstorat brösten? Hur ska jag kunna lära min dotter att det är fel att bruka våld om jag själv gör det?

Jag skulle i alla fall inte tycka att budskapet mina föräldrar försökte sända till mig var särskilt trovärdigt om de inte levde efter det.
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:11:14 följande:
    Men eftersom barnet haft Barbie hela livet är det väl även ett naturligt inslag som tonåring?ta studenten i kjol som ung man ? Mörk kostym lånad av pappa till dotterns 17 års dag?
    Hur länge tror du att man kan styra över sitt barns smak egentligen? Jag var som sagt TVÅ ÅR när jag började välja mina kläder och klä mig själv.

Jag och dotterns pappa väljer hennes kläder nu när hon är 13 månader. Tvivlar på att hon inte kommer vara utan åsikt om sina kläder om ett par år.
  • fluu
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:16:46 följande:
    det är nog olika från familj till familj. Min mamma lade fortfarande fram mina kläder på morgonen när jag var 13 år. Och jag hade sån respekt för mina föräldrar att jag klagade aldrig på kläder de köpt till mig även om jag inte tyckte de var fina.

Jag brukade dock ha vissa önskemål innan de köpte kläder ibland och de brukade mötas, tillexempel mamma jag vill ha det här i katalogen, eller nästa gång du köper kläder försök att köpa nått grönt för det är min favoritfärg osv.
    Ärligt så vill inte jag att min dotter ska ha sån respekt för mig att hon inte vågar "klaga" lite. Vill att hon ska stå upp för sin smak och stil och sätt. Även om det innebär mitt största hatobjekt - Hello Kitty.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?