Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
Klär oftast min skrutt neutralt,men ibland har hon typiska "flick-" & "pojkkläder". Men allvarligt ser jag dem som neutrala också. Finns liksom inget egentligt flickigt och pojkigt. Speciellt inte sen min unge bara är 13 månader.
Vi väljer däremot bort vissa presenter vi får. Vi fick och får väldigt mycket "prinsessiga" kläder och det är big no no både för mig och sambon. Vi vill inte klä vårt barn så stereotypt och så är kläderna fula...:P Så de kläderna åker ner i källaren.
Speciellt min pappa och hans sambo klagar på att vi inte klär dottern i kläderna de ger oss och att vi klär henne tråkigt. Men än så länge är det vi som bestämmer hur hon kläs och vi vill inte klä ut henne till "prinsessa".
Senare får hon givetvis välja sina kläder själv.
Jag själv valde mina kläder från 2 års ålder och jag har gått igenom både prinsessperioder och !jag-vill-vara-en-pojke-perioder" innan jag hittade min stil. Det är ju lite så man formar sitt personliga uttryck så jag kommer låta dottern välja ganska fritt senare. Bara vissa grejer jag inte vill att hon eller andra framtida barn klär sig i.