• fluu

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

KimPossible skrev 2013-02-23 23:19:43 följande:
    Är det? Vår äldsta son, som glatt sprang omkring med rödvitrandig klänning som treåring, gärna målade naglarna långt upp i skolåldern och har haft alla frisyrer som finns utom pudelfrissa typ, var väldans stilig i sin (mörkt grå) kostym när han gick ut nian för ett år sen. Trots att han haft perioder där han helst klätt sig i enbart pippi.peruk, blommiga gummistövlar och kalsonger. Samt en superhjältecape.

Varför begränsa barn när de är barn? Låt de ha det de gillar, så länge det är hyfsat praktiskt och inte kostar multum. Förr eller senare så brukar de flesta veta hur man "bör" se ut i vissa sammanhang. Och att man kan se ut lite som man vill i övrigt. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Kim: Påminner lite om mig. Jag gick ofta till dagis i långkalsonger,cape och prinsesshalsband. Mina föräldrar lät mig hållas och jag slutade ganska snart med det :D

• fluu
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:25:10 följande:
    Jo men jag brydde mig inte så mycket om kläder på den tiden, jag började bry mig när jag fyllt 15.

Jag tror att de låtit mig få det jag ville om jag hade brytt mig mer.

Respekten vet jag inte vart den kom ifrån, jag ville inte att de skulle få sårade känslor om jag klagade på något de köpt och tyckte var fint. Sen bråkade jag typ aldrig med mina föräldrar, men de var inte stränga.
    Nej,det är ju olika. Jag brydde mig mycket om mitt eget uttryck redan som väldigt liten. Min dotter är väldigt lik mig till sättet så hon blir säkert lika bångstyrig som jag:P

Äsch,lite bråk är uppiggande ;) Jag skulle nog bli mer orolig om dottern alltid höll med oss och inte bråkade. Speciellt som tonåring Oskyldig
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:29:39 följande:
    I vår familj fanns inte pengarna för att klaga. Min mamma la fram kläder säkert tills jag var 14 o jag började bestämma själv typ vid 14. Inte en chans i hela världen att jag ens trode att jg kunde påverka mina föräldrar som 2 åring. Inte på världskartan.
    Att inte ha råd är en annan sak. Då är det ju bra om man kan ärva.
    Och jag tror inte att jag skulle kunnat påverka mina föräldrar om de inte tillät det. De ville att jag skulle få utveckla min egen smak tidigt. De frågade vad jag ville ha när vi var och skulle shoppa kläder.
    På andra områden var jag ganska hårt hållen.
  • fluu
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:31:49 följande:
    Jag var en bråkig treåring men i tonåren bråkade jag aldrig med mina föräldrar, jag var hemskt snäll som tonåring..men det beror nog mer på en psykiskt misshandlande styvmor som tryckte ner mig och fick mig att inte våga.
    Beklagar! Hoppas du inte behöver ha med ett sånt svin att göra mer.
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:33:34 följande:
    Ang skönhetsoperstioner så är verkligen inte alla operationer så uppenbara att de syns. Mina barn är självständigare än att de kopierar mitt beteende då det kommer till så stora saker. Kommer absolut stötta mina döttrar eller söner vad de än har på sig o vad de än vill operera. Varför ska de lida över något för sakens skull liksom ? Kläder ska de få välja så länge jag har råd att ge de va de önskar.
    För mig är det en principsak - jag gillar inte det här med "skönhets"operationer. Alls. Givetvis har jag delar av min kropp jag inte gillar(det har väl alla?) så vill jag inte operera mig. För ser man det för vad det är- det är helt enkelt en skitgrej om min näsa är för stor/liten eller vad det nu handlar om. Vare sig om det syns eller ej. .
    Jag duger och är jäkligt bra som jag är och hela skönhetsindustrin är ju störd så det inte är sant.

Bara en sån sak som att känna att man vill operera om sitt utseende eller "rätta till " en liten skitgrej visar ju verkligen hur sjukt det blivit. Det är totalt oväsentligt ur någon ser ut. Egentligen. Om man tänker efter. Men vi alla fostras av samhället att tänka mycket på utseendet.
    Jag vill lära min dotter att det är oväsentligt hur hon ser ut. Det är inte vad hon vill operera utan att hon vill operera som jag skulle ställa mig emot. Skulle känna mig totalt misslyckad som förälder om jag inte bankat in så pass  mycket vett i henne att hon kan se sitt utseende för vad det är - en oväsentlighet.

Att dina barn är självständiga nog att inte kompiera andras beteende är bara att gratulera. Det visar ju att DU faktiskt lärt dem något viktigt. Du har ju föregått med gott exempel.
  • fluu
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:40:45 följande:
    Tack {#emotions_dlg.flower} Nja inte mer än de få gånger jag åker och besöker pappa. Några gånger per år alltså.
    Ska snart få ett barn själv, och jag kommer aldrig låta mitt barn vara ensam med henne och pappa.

Förstår det. Hade själv en sådan styvmor förut. Redan som 12-åring hade jag bestämt att hon inte ens skulle få träffa mitt barn. Fast då skulle hon inte låtit pappa träffa oss så det hade slutat åt helvete i vilket fall.
    Men pappa lyckades efter många år ta sig loss från henne så nu har jag en underbar styvmor istället.
  • fluu
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:51:51 följande:
    Jag håller med om allt här. Tycker dock det är bra i extrema fall där människan mår väldigt dåligt av sig själv för endast en kroppsdel, eller om människan gjort illa sig i brand eller liknande och inte alls ser ut som förut eller fungerar normalt.

Dessutom tycker jag att operationer är läskiga och bör inte görs i onödan. Och absolut inte på barn, utan när de är vuxna och då spelar ju min åsikt mindre roll.
    Av medicinska skäl förstår jag,brandskador och så.  Vad jag ställer mig emot är det där att det gått så långt att många faktiskt mår dåligt på riktigt över utseendet. Gör man det tror jag med på att jobba med självkänslan och liknande.
    Jag är så otroligt tacksam mot min mamma för att hon lärt mig att få en sjujäkla självkänsla så att jag faktiskt även genom tonårstiden kunnat stå emot allt vad skönhetsideal och press heter.
    Hoppas jag kan ge det samma till min dotter.

Det är egentligen inte operationerna i sig som är problemet utan detta stora fokus på utseendet. Där ligger problemet och där behövs en förändring. Innan det är försent. Många idag ser på skönhetsingrepp på samma sätt som att gå till tandläkaren.

Jag har jämnåriga(jag är 20 år) bekanta som hunnit med både tre och fyra ingrepp - och fått det betalat av mamma. Detta ses inte som något konstigt av omgivningen....Skrikandes
  • fluu
    vampyria2 skrev 2013-02-24 01:20:29 följande:
    Fast nog är det viktigt med vilket yttre man visar ändå?  Nu pratar jag inte om att man ska vara snygg eller se perfekt ut utan just det som TS handlar om, kläder.
    Nog tusan är det viktigt att lära ungarna att man bör se till att man är så fräsch som man bara kan, inte luktar illa och faktiskt borstar sina tänder, ser till att kläderna man har är hela och rena?
    Man ska aldrig döma någon efter hur den ser ut men nog måste väl ändå hela och rena vara ett mål man bör ha att lära ungarna att vara? 

sen att man faktiskt gör så gott man kan och inte springer omkring som en slusk, det inre är naturligtvis viktigast men det ena behöver inte utesluta det andra annser jag.

Jo,men kläderna och att till exempel borsta tänderna tillhör ju inte själva kroppen och utseendet. Klädena sitter inte fast på kroppen och är inte en del av människan och så och man kan ju inte se om någon luktar fräscht i munnen.

Att vara hel och ren är inte din kropp liksom. Dina bröst/näsa/läppar ser  likadana ut vare sig du duschar varje dag eller inte.

Konstig jämförelse,jag vet:P Men jag kan inte förklara på bättre sätt.

Att vara "hel och ren" lär jag givetvis min dotter,men att hennes kropps utseende är oviktigt.

Och nu när tråden ändå handlar om genus så är det väl bara att påpeka att en tex en tjej kan vara lika nyduschad/hel och ren/fräsch i både kjol och snickarbyxor:p
  • fluu
    Lovehurts skrev 2013-02-24 10:22:33 följande:

Förstår inte riktigt dina inlägg? Så det är " fel " att vija va fin,ta hand om sig,hålla sig ren och fräsch,klä sig i snygga (smaksak) kläder m.m Om inte tänder nu t ex borstas så blir dom ju faktiskt gula med ett dåligt tandkött. Alltså så blir det en uts fråga och så att inte människor vill va din vän. Klart kläder är viktigt likaså uts till en viss del. Alla vill ju se ok ur,rena och fina:) ber om ursäkt om något ser konstigt ut,skriver i från mobil.
    Det är inte själva grejen att vilja vara fin som jag tycker illa om,det är inte grundproblemet.
     Det vill ju,jag med ibland,på mitt sätt(alla har ju ett eget sätt att vara fina).
    Det det "fin" (att alla "ska" sträva efter samma ideal)som samhället satt som norm och pressen att vara fin och utseendefixering jag ställer mig emot.
    Speciellt det orättvisa i att tjejer uppmanas mer att ta hand om sitt utseende medans för killar är det liksom inte lika viktigt. Tjejer "ska" vara vackra och väna,killar "ska" vara tuffa och starka. Hallå?!?!
    Visst,i min generation är vikthetsen och utseendefixeringen stor även bland killar,men samhället pressar inte dem på samma sätt. 

Jag vill lära min dotter att skita i att fundera på om hon väger för mycket/lite eller har för stor/liten näsa och göra något som är viktigt istället.
  • fluu
    Isabeella skrev 2013-02-24 11:31:16 följande:
    Förstår inte heller grejen med "hen" och att allt ska vara så könsneutralt... min lillebror går på ett dagis där dem har tagit de på största allvar och han springer jämnt runt med klänningar osv på dagis, men väl hemma leker han med bilar, batman osv och säger att han känner sig utanför om han inte har klänning på dagis.. HELT SJUKT!!
    varför ska en flicka ha en blå tröja med bilar på och varför ska en kille ha en tröja med spets??
    Varför ska de inte det? Vad är det som är farligt? De måste inte,men de ska ha möjlighet att välja vad de vill klä sig i utan att bli dömda....

Det är väl jättebra att han inte begränsar sig till en "sida". Jag lekte med både bilar och dockor som liten. Det var inte pojk- och flickleksaker för mig utan LEKSAKER.

..Och om han gått på ett dagis där de var väldigt könsuppdelat,tror du inte att han då också hade kännt sig utanför om han någon gång ville leka i klänning och de andra absolut inte hade klänning?
  • fluu
    Höghus skrev 2013-02-24 11:50:48 följande:
    Lovehurts: Om ett barn aldrig får möjlighet att pröva något annat, så ja, då är det negativt. På samma sätt som ett barn som bara kläs i murriga "tuffa" kläder. Bristen på variation och inknuffandet i fack är negativt. Och visst kan en pojke vara mjuk och en flicka tuffare. Men ju äldre de blir kommer dessa egenskaper kännas mindre ok i ett könsstereotypt samhälle.
  • fluu
    Lovehurts skrev 2013-02-24 13:00:57 följande:

Precis vill man klä ut sig som en klown dressup. Annars inte.
    Själva identitetsskapandet är mycket en lek,det mesta i ett litet barns liv är en lek. Det är så man lär sig.
    Ett så litet barn tycker du väl ändå inte ska behöva begränsa sig själv för att samhället "tycker" att vuxna män inte ska ha klänning och vara feminina?

Och om en pojk vill fortsätta att ha klänning utanför leken är det då så farligt? Kommer han dö? Kommer snoppen trilla av?

Lika lite som en flicka dör av att ha klänning,lika lite dör en pojk av att ha klänning.
  • fluu
    VIDE MI skrev 2013-02-25 15:24:09 följande:
    Om jag hade en flicka så hade jag shoppat flickkläder för att det är roligt! Har shoppat massor av grabbkläder genom åren och ombyte är trevligt och som du själv nämner ts så spelar detta ingen roll för barnet självt. Det viktiga är hur vi behandlar våra barn, inte att de inte ska ha färgen rosa pga att många förknippar rosa med kvinnlighet och därmed svaghet. Jag säger MER rosa till folket:) kvinnliga saker ska förknippas med styrka. Klä era döttrar i rosa tyll och lär dem ÄNDÅ att det är pk att busa å ta plats, att man inte alltid ska vata omhändertagande och vän. Skitfjantigt att reducera feminism till 70 tals tänket att flicksaker är dåligt.
    Fast det handlar ju faktiskt inte om att nedvärdera det kvinnliga. Färgen rosa är liksom inte boven. Det handlar om att det ska vara tillgängligt för alla. Att rosa faktiskt inte är en "tjejfärg". "Flicksaker" som du säger är inte dåligt,men det är inte heller "flicksaker". En bil är inte en "pojkleksak",det är en leksak.

Och jo,man blir bemött olika beroende på hur man är klädd. Det märket ju till och med jag som ung vuxen att speciellt äldre bemöter mig olika beroende på om jag har klänning eller fotbollströja.

• fluu
    Lovehurts skrev 2013-02-25 20:12:26 följande:

Men snälla,vart vill du/ni komma då? Nä orkar ej läsa någon dålig länk. Du/ni vill bara att inget hon/han ska finnas hm sjukt. Eller att killar ska ha klänning m.m hmmm. Då blir världen bättre och ni har "vunnit" någon liten kamp över något som bara är löjligt. Vad är "hen" bara liksom? Lika som "it" ?
    Jag tror inte att ens den rabiataste genusfanatikern förnekar att män och kvinnor är olika biologiskt,det är fakta att vi är det. Det försöker ingen förneka.
    Hen är ett ord jag själv(som genusfanatiker) använder mig av i skrift om jag inte vet könet på den jag skriver om/till. Då är det ett ypperligt ord.  Likaså om någon faktiskt inte tycker sig tillhöra varken den ena eller den andra könstillhörigheten.
    Jag säger liksom inte hen till min dotter(jo,kolla jag förnekar inte att hon är en flicka Förvånad) eller pratar om folk jag vet vad de har för kön som hen.
    Han och hon finns,män och kvinnor är olika biologiskt,men det betyder inte att vi inte ska ha samma rättigheter/skyldigheter eller bli bemötta och värderade olika för det!
  • fluu

Och ni som säger att neutrala barnkläder är dyra,det behöver inte alls var så. Detta är min unge i kläder från lindex babyavdelning. Ta tre betala för två. Finns i hur många färger och kombinationer som helst.
  • fluu
    Skepparen skrev 2013-02-26 10:56:22 följande:
    Du förstås att genusmupparna köper alla färger, förutom rosa, lila eller rött - när det är till flickor?
    Hur många gånger ska man behöva förklara att det inte handlar om att begränsa. Det är inte färgerna som är boven.

Min dotter har alla de där färgerna,och alla andra med.
  • fluu
    Skepparen skrev 2013-02-27 10:15:29 följande:
    Nähe?

Så vad är då problemet? Du köper de färger du vill, andra köper de färger de vill. Varför inte vara nöjda och glada då? 
    Det är inte att folk köper en viss sorts plagg jag har ifrågasatt. Jag frågar varför. Och nej,därför är inget övertygande svar.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?