• Anonym

    Hjälp! Råkade ta tiparol när jag äter venlafaxin(SRNI preparat). Kommer jag dö?

    Jag äter venlafaxin 150 mg som jag tog senast igår kväll vid 20.00. Idag tog jag EN tiparol brustablett eftersom jag är extremt förkyld och har så ont i kroppen och inga vanliga smärtstillande tabletter bet på mig.

    Sen läste jag att man kan dö av det. Va fan ska jag göra? Måste jag åka in till akuten nu eller vad??? Är livrädd. Tog tiparol för kanske 3 timmar sen.

  • Svar på tråden Hjälp! Råkade ta tiparol när jag äter venlafaxin(SRNI preparat). Kommer jag dö?
  • Anonym
    Sirganit skrev 2013-02-24 17:11:38 följande:
    Ring 1177, sjukvårdsupplysningen och hör!



    Bor inte i Sverige, annars hade jag gjort det. Jobbigt att förklara på ett annat språk när det handlar om mediciner osv.
  • Anonym

    Någon som vet om det är farligt fast jag bara tagit en tablett? Eller är det vara om man tar det under längre tid? Hur länge tar det innan symtomen kommer på sertonergert syndrom??

  • Sirganit

    Men om man undrar och är så pass orolig kan man väl inte vara helt handlingsförlamad!
    Om du vill nå 1177 Sjukvårdsrådgivningen när du är utomlands, ring + 46 771 11 77 00. Samtalet prioriteras så att du inte behöver vänta länge. 

  • Anonym

    5-10 min telefontid till Sverige brukar kosta 200 kr så det går inte. La upp en tråd på Flashback fick ett svar att det inte BORDE vara farligt. Får väl lita på det då. Vet ju inte hur stora doser det måste vara för att det ska bli farligt

  • Kerubmamman
    Anonym skrev 2013-02-24 17:22:26 följande:
    Någon som vet om det är farligt fast jag bara tagit en tablett? Eller är det vara om man tar det under längre tid? Hur länge tar det innan symtomen kommer på sertonergert syndrom??
    Du kanske ska hoppa över venlafaxinet ikväll, om du inte får för svåra utsättningssymptom av det. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Blåbäret0

    Aldrig hört talas om att det är farligt...! Jag gick under två års tid på venlafaxin 300mg samt 400mg tiparol/tradolan/dag!

    Vart inlagd på både medicin, kirurg samt beroendemottagning och fått medicinen där också av överläkare tex, inte bara från vårdcentral..!
    Kan inte tänka mig att brustanletterna är någe annorlunda...?

  • Anonym
    Blåbäret0 skrev 2013-02-24 18:47:59 följande:
    Aldrig hört talas om att det är farligt...! Jag gick under två års tid på venlafaxin 300mg samt 400mg tiparol/tradolan/dag!

    Vart inlagd på både medicin, kirurg samt beroendemottagning och fått medicinen där också av överläkare tex, inte bara från vårdcentral..!

    Kan inte tänka mig att brustanletterna är någe annorlunda...?



    Va är det sant? Läste att man kan få sertonergert syndrom av det och att det är livshotande och att ma ska åka in till akuten direkt vid överdos. Vet inte hur mkt man måste få i sig för att det ska bli överdos dock!? Läser överallt att mab absolut inte ska kombinera dess två läkemedel.
  • Anonym
    Kerubmamman skrev 2013-02-24 18:11:27 följande:
    Du kanske ska hoppa över venlafaxinet ikväll, om du inte får för svåra utsättningssymptom av det. 



    Jag får ju tyvärr det men undrar om jag inte ska tömma kapseln på lite innehåll och sätta ihop den igen så jag inte får lika stor dos iaf.
  • Kerubmamman
    Anonym skrev 2013-02-24 18:56:55 följande:


    Jag får ju tyvärr det men undrar om jag inte ska tömma kapseln på lite innehåll och sätta ihop den igen så jag inte får lika stor dos iaf.
    Du tar bara venlafaxin en gång per dygn? Hur snabbt får du utsättningssymptom? Ett alternativ är ju annars skjuta på intaget så länge som du orkar. 

    Troligtvis är det inte någon fara eftersom det bara är en dos tiparol, men om du är orolig så är det nog bra att minska intaget eller dylikt så du inte stressar upp dig och blir "sjuk" av det.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym
    Kerubmamman skrev 2013-02-24 19:04:26 följande:
    Du tar bara venlafaxin en gång per dygn? Hur snabbt får du utsättningssymptom? Ett alternativ är ju annars skjuta på intaget så länge som du orkar. 

    Troligtvis är det inte någon fara eftersom det bara är en dos tiparol, men om du är orolig så är det nog bra att minska intaget eller dylikt så du inte stressar upp dig och blir "sjuk" av det.  



    Jag tar varje kväll innan jag lägger mig. Jag kan ju ta den imorgon direkt när jag vaknar men då måste jag ta en på kvällen också som vanligt igen. Vad är bäst då tror du, tömma ut lite innehåll eller vänta tills imorgon och ta två st den dagen?
  • Kerubmamman
    Blåbäret0 skrev 2013-02-24 19:29:04 följande:
    Vad är det...?

    Men, stod det att de kunde vara farligt vid överdos eller enbart att blanda de två medicinerna...?
    från fass.se:

    Serotonergt syndrom


    Precis som vid intag av andra serotonerga medel kan serotonergt syndrom förekomma vid behandling medvenlafaxin, i synnerhet vid samtidig användning av andra medel som kan påverka det serotonerga neurotransmittorsystemet (inklusive triptaner, SSRI-preparat, SNRI-preparat, litium, sibutramin, tramadol ellerjohannesört (Hypericum perforatum)), med läkemedel som försämrar metabolismen av serotonin (däribland MAO-hämmare), eller med serotoninprekursorer (såsom tryptofantillskott).


    Om samtidig behandling med venlafaxin och ett SSRI-preparat, ett SNRI-preparat eller en serotoninreceptoragonist (triptan är kliniskt befogad, bör patienten observeras noggrant, i synnerhet under inledningen av behandlingen och vid dosökningar. Samtidig användning av venlafaxin och serotoninprekursorer (såsom tryptofantillskott) rekommenderas inte (se avsnitt 4.4).


     
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Eeehhh)

     


    Anonym skrev 2013-02-24 17:50:27 följande:
    5-10 min telefontid till Sverige brukar kosta 200 kr så det går inte. La upp en tråd på Flashback fick ett svar att det inte BORDE vara farligt. Får väl lita på det då. Vet ju inte hur stora doser det måste vara för att det ska bli farligt


    Livrädd för att dö men vill inte betala 200 kr?? Känns som lite dumt kanske.... Ännu lite dummare att istället för att kosta på 200 kr, lägga ut frågan på forum så som flashback och familjeliv och dessutom lita (no  offense till er som svarat) på svaren.. Känns som att leka med elden!

  • Kerubmamman

    TS, har du testat ta 75 mg morgon och kväll? Jag har förvisso tagit större doser än dig, men läkaren ville sprida på doserna så det blir jämnare nivå i blodet. Man får inte utsättningsymptom lika snabbt. Kan vara värt att ta upp med din läkare nästa gång.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym
    Anonym (Eeehhh) skrev 2013-02-25 10:02:20 följande:
     Livrädd för att dö men vill inte betala 200 kr?? Känns som lite dumt kanske.... Ännu lite dummare att istället för att kosta på 200 kr, lägga ut frågan på forum så som flashback och familjeliv och dessutom lita (no  offense till er som svarat) på svaren.. Känns som att leka med elden!



    För att jag inte har dom pengarna på min mobil och är för sjuk för att kunna gå och ladda mobilen. Har aldrig skrivit att jag inte vill betala dom pengarna, sluta ta orden ur min mun.
Svar på tråden Hjälp! Råkade ta tiparol när jag äter venlafaxin(SRNI preparat). Kommer jag dö?