• Anonym (nyfiken)

Vid vilken ålder börjar barn leka själva?

Vid vilken ålder börjar barn "leka själv", alltså kunna sysselsätta sig själva mer än ett par min åt gången och utan att man måste övervaka leken?

Själv kommer jag inte ihåg när jag började leka själv med dockor eller så. När jag började lågstadiet gjorde jag det definitivt men innan dess? Ingen aning.

Nu är dottern inte så gammal än men jag läste en tråd som fick mig att börja fundera. Hon kan leka själv men vill att man finns i rummet. Lagar jag t ex mat tar det inte lång stund förrän hon följer efter ut i köket.

• Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka själva?
  • Lena

Lillan på ett år kan leka 5-10min. Den stora på fyra 2-3h.

• Masken84

Min son är 11 månader och han har lekt själv sen han var ca 6 månader! Men nu ör han så stor att han är nyfikennoch vill vara där vi är men kan även leka själv och med oss!

• Anonym

Min dotter är 2. Hon kan vara på sitt rum och leka 30-40 minuter. Men jag lämnar henne inte så länge för hon hittar alltid på sattyg när hon är ensam där inne

Hon har generellt alltid varit bra på att aktivera sig själv (säger även andra med erfarenhet av barn), så jag vet inte om andra barn börjar i den åldern också eller om det kommer senare. Det beror nog mycket på personlighet.

• pluvdo

Under längre stunder var nog när han var runt två år gammal. I synnerhet när han fick ett större rum i höstas (när han var runt 2½).

• Anonym (nyfiken)
    Anonym skrev 2013-02-24 18:27:22 följande:
    Min dotter är 2. Hon kan vara på sitt rum och leka 30-40 minuter. Men jag lämnar henne inte så länge för hon hittar alltid på sattyg när hon är ensam där inne
    Det var lite det jag funderade över också När barnet kan lämnas obevakat nån längre stund utan att man kommer tillbaka och det rivit rummet :-P Dottern lämnas väl 10 min eller så medan jag lagar mat. Hon kommer oftast och kollar läget och går sen tillbaka och leker.
  • Loriyana

Det beror mer på barnet än på åldern tror jag. Vissa barn har svårt att leka själva, andra har inga problem alls med det. Sedan går det också i perioder, ibland kan de leka själva...nån vecka senare kräver de ens konstanta uppmärksamhet bara för att någora veckor senare kunna leka själv igen.

Jag försöker uppmuntra till ensamlek, tycker det är bra när barnet/barnen får använda sin egen fantasi. Men sen om barnet tar till sig det eller inte är en annan fråga :)  

• zumba

Minnet två o leker i timmar på sitt rum ibland

• JanaLiiN

Sonen har kunnat vara för sig själv en stund mest hela tiden, sedan han var liten baby. Nu är han 2,5 och kan leka för sig själv en timme medan jag lagar mat, han kommer oftast och kollar emellanåt och jag sticker in huvudet till honom någon gång också. Han river sällan ner saker men det är klart att han drar fram sina leksaker medan han håller på.

• missan75

Min son är 2 år och leker ibland i sitt rum ensam. Han har gjort det i 6 månader ungefär.

• Anonym

Måste vara något fel på mina barn då dom inte kan sysselsätta sig själva alls. Pojkar på 4 och 6 år.

Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka själva?