• Anonym (nyfiken)

Vid vilken ålder börjar barn leka själva?

Vid vilken ålder börjar barn "leka själv", alltså kunna sysselsätta sig själva mer än ett par min åt gången och utan att man måste övervaka leken?

Själv kommer jag inte ihåg när jag började leka själv med dockor eller så. När jag började lågstadiet gjorde jag det definitivt men innan dess? Ingen aning.

Nu är dottern inte så gammal än men jag läste en tråd som fick mig att börja fundera. Hon kan leka själv men vill att man finns i rummet. Lagar jag t ex mat tar det inte lång stund förrän hon följer efter ut i köket.

• Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka själva?
  • Barbamamah

Från vilken ålder bör och kan man uppmuntra sina barn att leka själv tycker ni? Och hur gör man det? Tips.

• JanaLiiN
    Barbamamah skrev 2013-02-24 19:52:03 följande:
    Från vilken ålder bör och kan man uppmuntra sina barn att leka själv tycker ni? Och hur gör man det? Tips.
    Från ca 1,5 har jag ibland sagt: "nu ska jag xxx så nu vill jag att du leker själv en liten stund". Först funkade det nog i ett par minuter men nu vet han ju vad det betyder så nu går det bra längre stunder också. (ibland är xxx att jag behöver vila...)
  • kitkat
    Anonym skrev 2013-02-24 19:46:32 följande:
    Måste vara något fel på mina barn då dom inte kan sysselsätta sig själva alls. Pojkar på 4 och 6 år.

jag har nåt liknande... Min fyraåring sysselsätter sig själv 10-15 min kanske 1-2-3 dagar i veckan. Utöver det inte alls....
  • Loriyana
    Anonym skrev 2013-02-24 19:46:32 följande:
    Måste vara något fel på mina barn då dom inte kan sysselsätta sig själva alls. Pojkar på 4 och 6 år.

Det betyder inte att det är något fel på dem. Min mor har sex barn och hon de flesta av oss kunde leka själva, men min lillebror tex behövde aktiverats konstant! Han kunde helt enkelt inte sitta och leka själv. Betydde inte att det var någon fel på honom, vissa barn har helt enkelt svårare att leka själva.
  • Barbamamah
    kitkat skrev 2013-02-24 19:58:45 följande:
    jag har nåt liknande... Min fyraåring sysselsätter sig själv 10-15 min kanske 1-2-3 dagar i veckan. Utöver det inte alls....

Barn har ju egna personmigheter men det sägs ju att dagens moderna barn inte klarar av att leka på egen hand eftersom föräldrarna tagit för vana att alltid aktivera dem.
  • JanaLiiN
    kitkat skrev 2013-02-24 19:58:45 följande:

Barn är olika... men genom att låta dem ha tråkigt och framför allt inte ge med sig när de gnäller tror jag man kan komma en bit med de flesta. Kanske inte flera timmar men nån halvtimme om dagen. De är ju rätt jobbiga när de gnäller och har tråkigt så det är inte alltid så lätt att stå emot. 6-8-åringar kan ju ofta läsa en bok en stund iallafall.
  • ScientiaPotentiaNostra

Min dotter är 10 månader och hon har så smått börjat sticka in i sitt eget rum och leka. Förra veckan var hon där 30 min själv!
    Jag däremot kollar var femte minut vad hon gör, men hon leker så fint så.

Tycker också det är viktigt att man inte ger efter för gnäll och att man inser att barn inte måste aktiveras hela tiden. Min dotter är ju ganska liten men jag har börjat redan nu att verkligen visa att man inte alltid kan leka. Lagar jag mat så lagar jag mat. Då får hon pilla i köket eller leka.

• kitkat
    Barbamamah skrev 2013-02-24 20:01:34 följande:
    Barn har ju egna personmigheter men det sägs ju att dagens moderna barn inte klarar av att leka på egen hand eftersom föräldrarna tagit för vana att alltid aktivera dem.

JanaLiiN skrev 2013-02-24 20:01:47 följande:
    Barn är olika... men genom att låta dem ha tråkigt och framför allt inte ge med sig när de gnäller tror jag man kan komma en bit med de flesta. Kanske inte flera timmar men nån halvtimme om dagen. De är ju rätt jobbiga när de gnäller och har tråkigt så det är inte alltid så lätt att stå emot. 6-8-åringar kan ju ofta läsa en bok en stund iallafall.

Mitt barn har dresserat mig väl. Som bebis var han bara nöjd på armen. Sen har han alltid velat vara med mig, laga mat och städa och så där. Han avskydde länge att leka såvida jag inte var med i leken. Pussla och rita har gått bra. Iom att han alltid krävt min närvaro gar jag alltid konstant funnits där. Nu tycker jag att han är så stor att han borde kunna vara själv i små stunder, så nu tar jag mig det utrymmet. Men oftast hämtar han leksaker och leker vid mina fötter....
  • Barbamamah
    kitkat skrev 2013-02-24 21:12:29 följande:
    JanaLiiN skrev 2013-02-24 20:01:47 följande:
    Mitt barn har dresserat mig väl. Som bebis var han bara nöjd på armen. Sen har han alltid velat vara med mig, laga mat och städa och så där. Han avskydde länge att leka såvida jag inte var med i leken. Pussla och rita har gått bra. Iom att han alltid krävt min närvaro gar jag alltid konstant funnits där. Nu tycker jag att han är så stor att han borde kunna vara själv i små stunder, så nu tar jag mig det utrymmet. Men oftast hämtar han leksaker och leker vid mina fötter....

Men även om han leker vid dina fötter så gör han ju det utan din inblandning och utan att du behöver aktivera honom så att säga. Tror inte det spelar nån roll för utvecklandet av fantasi och initiativrörmåga om barnet leker själv i samma rum som föräldrarna eller i sitt eget rum.
  • kitkat
    Barbamamah skrev 2013-02-24 22:37:36 följande:
    Men även om han leker vid dina fötter så gör han ju det utan din inblandning och utan att du behöver aktivera honom så att säga. Tror inte det spelar nån roll för utvecklandet av fantasi och initiativrörmåga om barnet leker själv i samma rum som föräldrarna eller i sitt eget rum.

Åh tack! För då leker han lite då och då... Tänkte på lek i ex sitt eget rum och jag gör nåt annat, ex lagar mat...
  • stratosfär

Utan att riva rummet är inget problem och det är vid tre års åldern inte så mycket att oroa sig för även om en och annan leksak går sönder. Dock är det oerhört svårt att få han att leka själv tyvärr. Han vill altid leka med mig och leker själv extremt motvilligt. Även nu vid fem års ålder är det svårt att få honom att leka själv. Hoppas det ändrar sig.

Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka själva?