• Carla300

1:5 på KUB :(

Är gravid med vår lilla trea och gjorde KUB förra veckan. Resultatet kom som en chock, 1:5 att barnet har DS. Nacksvullnaden var 3,66. Min ålder borde inte ha påverkat negativt eftersom jag är 22 år. Det känns inte riktigt roligt kan jag säga. Hon som gjorde ul sa att något är det som orsakar nacksvullnaden. Antingen kromosomavvikelse, hjärtfel eller infektion. Hon gav oss alltså inget hopp alls att bebisen är frisk. Ska göra fostervattenprov om 15 dagar och får resultatet per telefon 6 dagar senare. Så nu är det tre veckors väntan som gäller.

Har någon erfarenhet av så dåliga siffror? Vill gärna höra solskenshistorier:) Det är riktigt tungt just nu både för mig och min man. Man tror inte att man ska hamna i den här situationen!

• Svar på tråden 1:5 på KUB :(
  • Liisis

Förstår att du är orolig! Jag gjorde kub för tre veckor sedan och nackspalten mättes till 4,3 men ändå fick jag en risk på 1/130 (är 24 år) Jag blir helt förvirrad över hur de sätter risken. Jag frågade läkaren hur jag ändå kunde få så bra risk och hon menade på att det var min ålder, jag frågade hur blodprovet såg ut men det kunde hon inte svara på.. Jag hatar denna ovissheten! Nu väntar jag svar från fvp som jag gjorde i tisdags.

• Carla300

Håller tummarna för dig liisis! Det måste ha varit mitt blodprov som drog ner värdena... Känns inte så roligt att ha både nackmätning OCH blodproverna emot mig... Nå 10 dagar kvar till fvp nu, snart 9:)

• Liisis

Ja det måste det ha varit samtidigt som mitt barns nackspalt är betydligt bredare än ditt barns. Jag har hittat en engelsk studie och enligt den är det 70% chans att mitt barn inte har något kromosomiskt fel, jag tror mer på den studien än mina 1/130. Usch för det här! Jag håller tummarna hårt för oss alla!

• gnuttenn

Jag fick 1:73 med ena barnet och 1;43 med andra. Inte så dåliga siffror du har fått. Men vill ändå berätta.
    Det var mitt blodprov som gjorde att testerna blev så dåliga. Så vi valde inte att gå vidare med fostervattensprov. Och vi har fått två friska barn :)

• Carla300

Så härligt gnuttenn:) Här var nackspalten så tjock att vi skulle ha fått fvp bara för den men så drog blodproverna net det ännu mer så jag tvivlade inte en sekund på att göra fvp. Om jag fått bättre siffror hade jag nog övervägt att inte ta det med 1:5 känns nog såpass dåligt...

Men den här väntan är olidlig!

• malin111212

Styrkekramar till Dig! Jag vet tyvärr hur jobbig den där väntan är... inte kul alls! 

Jag har tyvärr ingen solskenshistoria att berätta, men lägger in en länk till min blogg, om och när du känner att du vill läsa. 

Min historia finns under kategorin Emil: 
    josefinaelma.blogg.se/

Jag önskar att ingen behövde gå igenom det här som du gör nu! Men 80% chans att allt ska vara bra!! *Hoppas*

Många styrkekramar till Dig!! 

Svar på tråden 1:5 på KUB :(