Hur mycket vårdbidrag blev ni beviljade för adhd,
Jag undrar hur stort vårdbidrag blev ni beviljade till för ett barn med adhd? Fick ni även för merkostnader?
Jag undrar hur stort vårdbidrag blev ni beviljade till för ett barn med adhd? Fick ni även för merkostnader?
Är det ngn här som skulle vilja dela med sig av sin vårdbidrags ansökan till mig då jag har svårt att skriva det?
Med tanke på att mitt barn har de svårigheter som barn med adhd har även om vi inte gjort någon utredning för just det men det är på gång så vet jag mycket väl vad det innebär. Men tillsammans med hans autism och utvecklingsstörning så blir faktiskt beteendeproblematiken enorm
Busbellan, jag vet.
Som jag sa tidigare så har mitt barn blivit beviljad personlig assistans alla dygnets timmar + dubbelassistans vid vissa speciella situationer. Att få personlig assistans beviljad är inget som sker lättvindigt.
Vad jag vill säga är att med tanke på att vårdbidraget är ett bidrag för föräldrar som har merarbete för sina barn så skall det inte vara diagnosen som styr utan just merarbetet.
Vi lever just nu i ett helvete med en tonåring som har ADHD.
Barn med ADHD kräver ett otroligt merarbetet och en bundenhet av sina föräldrar.
Då tycker vi lika :)
Jag hoppas och vill tro att ni får personligassistans. Håller tummarna.
Alva 1. Jag vill ge dig rådet inför din vårdbidragsansökan att läsa försäkringskassans vägledning. Där får man mycket information om vad det är handläggaren skall väga in i sin bedömning.
Tack! Jag har läst det men tycker det är krångligt hur jag ska formulera mig
Bra att du läst den! Om du tycker det är svårt att formulera dig så kan du alltid skicka in ansökan och kryssa i att du vill lämna uppgifter muntligt till handläggaren.
Du får då sedan en skriven sammanfattning av handläggaren som du får möjlighet att lämna synpunkter på.
Det brukar många gånger vara lättare för då ser man hur handläggaren uppfattat det man sagt och kan rätta till det man inte tycker stämmer.
Något som är viktigt är olika intyg som styrker din berättelse, ex Specialpedagog från skolan, utlåtande från BUP. Psykologutredning via sjukvården eller skolan. Och ett välskrivet utförligt läkarintyg med fokus på allt extra stöd och arbete som krävs för din dotter.
Fokusera på Aktiv tillsyn, bundenhet,
Merkostnadsdelen är en så liten del men berätta om, extra tvätt, borttappade saker exempel, mobil, skolväska, termobyxor mm
Ta upp alla telefonsamtal och resor. Di måste över 8000 beviljade merkostnader på ett år för anat få 18% skattefritt.
Tack 😄
Vad jag har läst mig till finns det de som inte blir beviljade ngt alls upp till ett 1/2 vårdbidrag, för mig känns det mycket konstigt!!! Ska bli spännande och se om vi blir beviljade ngt,,
karro82: Vilken kommun är det?
Alladin Sanee:
Åh, vad det stämmer det du skriver! Att det ska vara så svårt för utomstående att förstå, eller försöka förstå, vilket otroligt merarbete det är med ett barn med funktionsnedsättning (har en son med adhd). Får ofta kommentarer att "ja, men sådär är min son också" osv. Ja, men kom och lev med oss en normal vecka så får ni se hur det ÄR!
Hörde också att fk nekar båda föräldrarna att gå på föräldrautbildningen på bup. Skandal! Hur ska den ena föräldern kunna överföra det som sagts till den andra? Vi har knappt tid och ork att diskutera vad vi ska ha för mat.....