• Alva 1 år

Hur mycket vårdbidrag blev ni beviljade för adhd,

Jag undrar hur stort vårdbidrag blev ni beviljade till för ett barn med adhd? Fick ni även för merkostnader?

• Svar på tråden Hur mycket vårdbidrag blev ni beviljade för adhd,
  • Alva 1 år

Är det ngn här som skulle vilja dela med sig av sin vårdbidrags ansökan till mig då jag har svårt att skriva det?

• Busbellan

Med tanke på att mitt barn har de svårigheter som barn med adhd har även om vi inte gjort någon utredning för just det men det är på gång så vet jag mycket väl vad det innebär. Men tillsammans med hans autism och utvecklingsstörning så blir faktiskt beteendeproblematiken enorm

Mamma till Nora, August och Ella
  • Alladin Sanee

Busbellan, jag vet.

Som jag sa tidigare så har mitt barn blivit beviljad personlig assistans alla dygnets timmar + dubbelassistans vid vissa speciella situationer. Att få personlig assistans beviljad är inget som sker lättvindigt.

Vad jag vill säga är att med tanke på att vårdbidraget är ett bidrag för föräldrar som har merarbete för sina barn så skall det inte vara diagnosen som styr utan just merarbetet.

Vi lever just nu i ett helvete med en tonåring som har ADHD.
    Barn med ADHD kräver ett otroligt merarbetet och en bundenhet av sina föräldrar.

• Busbellan
    Alladin Sanee skrev 2013-03-10 21:10:22 följande:
    Busbellan, jag vet.

Som jag sa tidigare så har mitt barn blivit beviljad personlig assistans alla dygnets timmar + dubbelassistans vid vissa speciella situationer. Att få personlig assistans beviljad är inget som sker lättvindigt.

Vad jag vill säga är att med tanke på att vårdbidraget är ett bidrag för föräldrar som har merarbete för sina barn så skall det inte vara diagnosen som styr utan just merarbetet.

Vi lever just nu i ett helvete med en tonåring som har ADHD.
    Barn med ADHD kräver ett otroligt merarbetet och en bundenhet av sina föräldrar.

Ja självklart ska det vara merarbetet som styr och jag tror (och tycker) fortfarande att nivåerna på vb borde vara fler. tex kan två barn som båda ger helt vb ge otroligt olika mycket merarbete

Ang assistans så måste jag bara skriva att du ger mig lite hopp att vi också får det nu, hade hembesöket nu i veckan  
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Alladin Sanee

Alva 1. Jag vill ge dig rådet inför din vårdbidragsansökan att läsa försäkringskassans vägledning. Där får man mycket information om vad det är handläggaren skall väga in i sin bedömning.

• Alva 1 år

Tack! Jag har läst det men tycker det är krångligt hur jag ska formulera mig

• Alladin Sanee

Bra att du läst den! Om du tycker det är svårt att formulera dig så kan du alltid skicka in ansökan och kryssa i att du vill lämna uppgifter muntligt till handläggaren.

Du får då sedan en skriven sammanfattning av handläggaren som du får möjlighet att lämna synpunkter på.
    Det brukar många gånger vara lättare för då ser man hur handläggaren uppfattat det man sagt och kan rätta till det man inte tycker stämmer.

Något som är viktigt är olika intyg som styrker din berättelse, ex Specialpedagog från skolan, utlåtande från BUP. Psykologutredning via sjukvården eller skolan. Och ett välskrivet utförligt läkarintyg med fokus på allt extra stöd och arbete som krävs för din dotter.

Fokusera på Aktiv tillsyn, bundenhet,

Merkostnadsdelen är en så liten del men berätta om, extra tvätt, borttappade saker exempel, mobil, skolväska, termobyxor mm
    Ta upp alla telefonsamtal och resor. Di måste över 8000 beviljade merkostnader på ett år för anat få 18% skattefritt.

• karro82
    Alva 1 år skrev 2013-02-25 22:42:16 följande:
    Jag undrar hur stort vårdbidrag blev ni beviljade till för ett barn med adhd? Fick ni även för merkostnader?

Alva 1 år skrev 2013-02-25 22:42:16 följande:

Vi fick inte ett öre för vår 12 åring trots överklagan ända upp till förvaltningsdomstolen. Dom menade att allt vi angav i vår tidsstudie var normalt föräldraansvar. Vi får varje morgon och kväll bevaka honom så att han klär på sig, äter, borstar tänderna osv. Vi får mana på flera flera gånger så att det blir gjort. Sen vägrar han ofta att åka med taxi till skolan så att någon måste skjutsa honom 2 mil istället. När skolan är slut är det samma visa och vi får ringa och jaga runt bland alla kompisar för att se vart han har tagit vägen. Han äter mediciner och måste dessutom dricka näringsdrycker varje dag för att han helt har tappat matlusten av concertan så det är en del merkostnader. Ja jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.. Men i alla fall tycker FK att detta är normalt föräldraansvar för en snart 13:on åring...
  • Alva 1 år

Vad jag har läst mig till finns det de som inte blir beviljade ngt alls upp till ett 1/2 vårdbidrag, för mig känns det mycket konstigt!!! Ska bli spännande och se om vi blir beviljade ngt,,

• Sol30

Alladin Sanee:
    Åh, vad det stämmer det du skriver! Att det ska vara så svårt för utomstående att förstå, eller försöka förstå, vilket otroligt merarbete det är med ett barn med funktionsnedsättning (har en son med adhd). Får ofta kommentarer att "ja, men sådär är min son också" osv. Ja, men kom och lev med oss en normal vecka så får ni se hur det ÄR!

Hörde också att fk nekar båda föräldrarna att gå på föräldrautbildningen på bup. Skandal! Hur ska den ena föräldern kunna överföra det som sagts till den andra? Vi har knappt tid och ork att diskutera vad vi ska ha för mat.....    

Svar på tråden Hur mycket vårdbidrag blev ni beviljade för adhd,