• Anonym

Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.

Jag började i Måndags att ringa till min barnmorska eftersom min sjukskrivning för graviditetsillamående går ut, och jag måste förlänga det. Idag, Torsdag är sista dagen och imorgon ska jag arbeta. Jag vill kunna meddela jobbet i god tid men just nu känns det bara löjligt, jag har ringt många gånger men inget svar och jag har lämnat meddelande men hon har inte ringt upp. Igår pratade jag med hennes kollega och hon sa att hon skulle ringa mig idag tidigt, men nu är klockan 12.30 och ännu har ingen ringt mig. Jag ringde för två timmar sedan och frågade om hon var på plats och om jag kunde få prata med henne men hon sa bara hon ringer dig lite senare idag.

Vad förstår de inte? de vet att min sjuksrivning går slut och att jag måste få prata med dem och en läkare, och att åka dit till en läkare och få förlängt av honom hinns ju inte ens om hon inte ringer nu. Jag måste ju prata med dem båda. Sen måste jag hinna medela mitt jobb i god tid.

Just nu får jag panik, tänk om det inte godkänner, vad händer då? eller om jag inte får tag på dem? Sjukanmäler jag mig till jobbet och säger som det är? men vad innebär det pengamässigt?

• Svar på tråden Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.
  • Anonym

Hur länge ska jag vänta innan jag ringer igen? Får jag inte tag på henne får jag panik tror jag.

• Anonym

Varför kontaktar du henne dagen innan sjuksrivningen går ut?

• Anonym (läs)
    Anonym skrev 2013-02-28 12:52:43 följande:
    Varför kontaktar du henne dagen innan sjuksrivningen går ut?
    Läs den första meningen i trådstarten igen...
  • Anonym (också sjukskriven)

Det är lite sent att kontakta henne precis innan sjukskrivningen går ut.. Dessutom kan väl inte bm sjukskriva, det är ju läkare som gör det..

• Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 12:54:28 följande:
    Det är lite sent att kontakta henne precis innan sjukskrivningen går ut.. Dessutom kan väl inte bm sjukskriva, det är ju läkare som gör det..
    Jo men jag har ringt sen i måndags och jag fick inte veta förrän igår att hon endast jobbar varannan tidsag och på torsdagar.

Min sjukskrivning är ju till 100% baserat på min kontakt med Bm, läkaren har ju inte en enda aning hur jag mår, speciellt om jag inte får samma läkare denna gången som förra.

jag blev sjukskriven i två veckor bara, så nej jag tycker inte att det är sent ute att höra av sig i måndags.
    Det är min Bm som kontaktar en läkare och därefterskriver läkaren sjukintyg.
  • Anonym

Äsch nu ringer jag igen, orkar inte vänta.

• Anonym

Telefonsvar...

Bör jag ringa till mitt jobb och informera såhärlångt? Eller blir de förbannad för att jag inte har något klart då?

• Anonym (också sjukskriven)

Det tar ju några dagar innan du får intyget i så fall så ja du borde kontaktat henne tidigare än då, typ mitten av förra veckan..

Får du verkligen igenom ett sjukintyg hos försäkringskassan om du inte träffar läkaren?

Anonym skrev 2013-02-28 13:02:06 följande:
    Jo men jag har ringt sen i måndags och jag fick inte veta förrän igår att hon endast jobbar varannan tidsag och på torsdagar.

Min sjukskrivning är ju till 100% baserat på min kontakt med Bm, läkaren har ju inte en enda aning hur jag mår, speciellt om jag inte får samma läkare denna gången som förra.

jag blev sjukskriven i två veckor bara, så nej jag tycker inte att det är sent ute att höra av sig i måndags.

Det är min Bm som kontaktar en läkare och därefterskriver läkaren sjukintyg.

• Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 13:04:55 följande:
    Det tar ju några dagar innan du får intyget i så fall så ja du borde kontaktat henne tidigare än då, typ mitten av förra veckan..

Får du verkligen igenom ett sjukintyg hos försäkringskassan om du inte träffar läkaren?
    När jag ringde igår och äntligen fick tag på en annan Bm. Då sa hon att eftersom jobbet förväntar sig att jag kommer på fredag så kanske de kan kontakta samma läkare som jag blev sjukskriven hos sist så kanske han bara kan skriva utan att träffa mig igen om han pratar med min Bm.

Och du tycker inte att det är lite löjligt att höra av sig mer än en vecka i förväg när man fått en sjukskrivning på två veckor bara? Då hade jag ju lika gärna kunnat säga under första mötet att två veckor är på tok för lite släng på 1-2 till.
    Jag kände iaf att de skulle tro att jag var löjlig och lurar dem om jag hörde av mig under första veckan jag blev sjukskriven.
  • Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 13:04:55 följande:

Även om det tar några dagar att få intyget så spelar ju inte det någon roll. Jag ringer ju bara till mitt jobb och säger att de får intyget när jag har fått det. Det är inga problem, det var så de fick förra intyget för då sjukskrev han mig tre dagar bakåt i tiden, så jag vet att de kan göra så men jag ville helst ha ett ok från honom i tid.
Svar på tråden Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.