• Anonym

Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.

Jag började i Måndags att ringa till min barnmorska eftersom min sjukskrivning för graviditetsillamående går ut, och jag måste förlänga det. Idag, Torsdag är sista dagen och imorgon ska jag arbeta. Jag vill kunna meddela jobbet i god tid men just nu känns det bara löjligt, jag har ringt många gånger men inget svar och jag har lämnat meddelande men hon har inte ringt upp. Igår pratade jag med hennes kollega och hon sa att hon skulle ringa mig idag tidigt, men nu är klockan 12.30 och ännu har ingen ringt mig. Jag ringde för två timmar sedan och frågade om hon var på plats och om jag kunde få prata med henne men hon sa bara hon ringer dig lite senare idag.

Vad förstår de inte? de vet att min sjuksrivning går slut och att jag måste få prata med dem och en läkare, och att åka dit till en läkare och få förlängt av honom hinns ju inte ens om hon inte ringer nu. Jag måste ju prata med dem båda. Sen måste jag hinna medela mitt jobb i god tid.

Just nu får jag panik, tänk om det inte godkänner, vad händer då? eller om jag inte får tag på dem? Sjukanmäler jag mig till jobbet och säger som det är? men vad innebär det pengamässigt?

• Svar på tråden Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.
  • Anonym (också sjukskriven)

Kom på en sak.. Det är inte sin arbetsgivare som betalar för sin,sjukskrivning efter 2 veckor. Försäkringskassan måste godkänna nu. De har max 30 dagars handläggning och avslår de sjukskrivningen får du inga pengar.

Anonym skrev 2013-02-28 13:47:06 följande:
    Okej, det är ju katastrof..den bedömningen kan ju inte läkaren ens göra. Jag har spytt en gång redan under tiden jag skrivit med er. Det går helt enkelt inte att arbeta för mig, och lättare arbetsuppgifter går inte att ordna på mitt jobb. Så det vore hemskt isåfall. jag får väl få sparken isåfall.

• Anonym

Jag gör så att jag avvaktar idag och om de inte ringer mig idag så ringer jag vårdcentralen imorgon istället och åker dit om jag får tid med en läkare, ibland har de tider för att andra har avbokat osv.

• Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 13:51:24 följande:
    Kom på en sak.. Det är inte sin arbetsgivare som betalar för sin,sjukskrivning efter 2 veckor. Försäkringskassan måste godkänna nu. De har max 30 dagars handläggning och avslår de sjukskrivningen får du inga pengar.
    Ne det vet jag, men får jag sparken om de avslår? det tror jag knappast, mitt jobb värdesätter mig mycket och de har vetat hur de har legat till hela tiden.
  • Anonym

Mina chefer har även sett mig spy flertalet gånger på jobbet och sett att jag inte är i stånd till att arbeta så de har skickat hem mig, så de om några vet ju att jag inte kan arbeta..kan inte de intyga till försäkringskassan då?

Nej du får inte sparken. Du har ju ett sjukintyg.. Det som händer är att du.inte får några pengar!

Anonym skrev 2013-02-28 13:53:20 följande:
    Ne det vet jag, men får jag sparken om de avslår? det tror jag knappast, mitt jobb värdesätter mig mycket och de har vetat hur de har legat till hela tiden.

Nej, försäkringskassan går på läkarintyget och det du själv skriver till dem (du kommer få hem papper där även du ska beskriva hur du mår och varför du inte kan jobba.).

Anonym skrev 2013-02-28 13:54:14 följande:
    Mina chefer har även sett mig spy flertalet gånger på jobbet och sett att jag inte är i stånd till att arbeta så de har skickat hem mig, så de om några vet ju att jag inte kan arbeta..kan inte de intyga till försäkringskassan då?

• Therese 84

Fast mår du dåligt och lider hyperemesis, så kommer läkaren att förlänga din sjukskrivning. Det som kan bli problem är hur försäkringskassan bedömer din arbetsförmåga i relation till ditt arbete och sjukskrivning. Så det som är viktigt för dig att du är noggrann när du fyller i blanketterna för sjukpenning, t.ex. punkten där du ska beskriva dina arbetsuppgifter på jobbet.

Ring vårdcentralen så att du får träffa en läkare. 

• Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 13:54:18 följande:
    Nej du får inte sparken. Du har ju ett sjukintyg.. Det som händer är att du.inte får några pengar!
    ok inte hela världen alltså :) Eller jo viktigt för min överlevnad men inte förödande.
  • Anonym
    Therese 84 skrev 2013-02-28 13:55:40 följande:
    Fast mår du dåligt och lider hyperemesis, så kommer läkaren att förlänga din sjukskrivning. Det som kan bli problem är hur försäkringskassan bedömer din arbetsförmåga i relation till ditt arbete och sjukskrivning. Så det som är viktigt för dig att du är noggrann när du fyller i blanketterna för sjukpenning, t.ex. punkten där du ska beskriva dina arbetsuppgifter på jobbet.

Ring vårdcentralen så att du får träffa en läkare. 
    Okej, jag har inte fått hem några papper ännu, men de kanske kommer snart?

Jag ringer försäkringskassan när jag ska fyll ai dem så jag ser att allt står rätt till.

Fast vad ska Försäkringskassan göra? De kan inte se så du.fyllt.i.rätt, de gör inte bedömning över telefon..

Anonym skrev 2013-02-28 13:58:24 följande:
    Okej, jag har inte fått hem några papper ännu, men de kanske kommer snart?

Jag ringer försäkringskassan när jag ska fyll ai dem så jag ser att allt står rätt till.

• Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 13:59:52 följande:
    Fast vad ska Försäkringskassan göra? De kan inte se så du.fyllt.i.rätt, de gör inte bedömning över telefon..
    Nej men om jag har frågar angående vad som går till vilken flik. Angående att uppgifterna stämmer är ju mitt ansvar. Jag tänkte mer så att det hamnar på rätt ställe.

Det är solklart hur den blanketten ska fyllas i..

Anonym skrev 2013-02-28 14:01:33 följande:
    Nej men om jag har frågar angående vad som går till vilken flik. Angående att uppgifterna stämmer är ju mitt ansvar. Jag tänkte mer så att det hamnar på rätt ställe.

• Anonym

Nu har min barnmorska ringt mig och hon sade att min läkare har fyllt i en sjukskrivning redan och att jag kan fara och hämta upp den dör den ligger i receptionen. Jag frågade även om hur stor risk det är att den inte blir godkänd eftersom jag inte träffat honom personligen denna gång. Och hon sade att för det jag har så ska jag inte alls oroa mig för det finns nästintill ingen risk att det inte blir godkänt.

Så det känns skönt!

• fröken honung

Var sjukskriven 4månader pga hyperemisis när jag var gravid. Träffade läkaren 1 gång och hade telefonkontakt 1 gång. Annars förlängde han bara utan kontakt när jag sa till barnmorskan att jag behövde nytt. Men en månad kvar till bf så fick jag förlängt till bf för ingen trodde väl längre att det skulle bli bättre. Inga problem med försäkringskassan med lågor av intygen. Men skrev vid första gången superdetaljerat alla saker som inte gick att göra på jobbet. Blev 2 A4 jag skickade in. Så skriv allt rätt från början så blir det nog inga problem

• Dohgon

anledningen att du fick 2 veckor är nog för att det är arbetsgivaren som står för första 2 veckorna. däremot är det inte säkert du får det beviljat av FK. det kan vara riktigt svårt ibland =/
    men kontakta en annan bm, eller läkare och se till att få en ny (ok lite sent nu men i morgon ) och ja kontakta jobbet och säg som det är. du klarar inte jobba och fortsätter din sjukskrivning. papper är på gång. får du ingen sjukskrivning blir det som ogiltig frånvaro förvisso, men förhoppningsvis har du en förstående chef =)

Svar på tråden Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.