• Anonym

Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.

Jag började i Måndags att ringa till min barnmorska eftersom min sjukskrivning för graviditetsillamående går ut, och jag måste förlänga det. Idag, Torsdag är sista dagen och imorgon ska jag arbeta. Jag vill kunna meddela jobbet i god tid men just nu känns det bara löjligt, jag har ringt många gånger men inget svar och jag har lämnat meddelande men hon har inte ringt upp. Igår pratade jag med hennes kollega och hon sa att hon skulle ringa mig idag tidigt, men nu är klockan 12.30 och ännu har ingen ringt mig. Jag ringde för två timmar sedan och frågade om hon var på plats och om jag kunde få prata med henne men hon sa bara hon ringer dig lite senare idag.

Vad förstår de inte? de vet att min sjuksrivning går slut och att jag måste få prata med dem och en läkare, och att åka dit till en läkare och få förlängt av honom hinns ju inte ens om hon inte ringer nu. Jag måste ju prata med dem båda. Sen måste jag hinna medela mitt jobb i god tid.

Just nu får jag panik, tänk om det inte godkänner, vad händer då? eller om jag inte får tag på dem? Sjukanmäler jag mig till jobbet och säger som det är? men vad innebär det pengamässigt?

• Svar på tråden Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.
  • Anonym

Kan ju tillägga att jag lämnade meddelanden alla dagar sen i måndags, så jag har inte bara ringt och fått telefonsvar och lagt på.

• Anonym (också sjukskriven)

Frågan kvarstår.. Frågan är om Försäkringskassan kommer godkänna en sjukskrivning när läkaren inte träffat dig..

Är själv i vecka 37 och sjukskriven sen vecka 16..

Anonym skrev 2013-02-28 13:10:05 följande:
    När jag ringde igår och äntligen fick tag på en annan Bm. Då sa hon att eftersom jobbet förväntar sig att jag kommer på fredag så kanske de kan kontakta samma läkare som jag blev sjukskriven hos sist så kanske han bara kan skriva utan att träffa mig igen om han pratar med min Bm.

Och du tycker inte att det är lite löjligt att höra av sig mer än en vecka i förväg när man fått en sjukskrivning på två veckor bara? Då hade jag ju lika gärna kunnat säga under första mötet att två veckor är på tok för lite släng på 1-2 till.

Jag kände iaf att de skulle tro att jag var löjlig och lurar dem om jag hörde av mig under första veckan jag blev sjukskriven.

• Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 13:13:14 följande:
    Frågan kvarstår.. Frågan är om Försäkringskassan kommer godkänna en sjukskrivning när läkaren inte träffat dig..

Är själv i vecka 37 och sjukskriven sen vecka 16..
    Men han har ju träffat mig två veckor sedan, sen lär det ju knappast stå i sjukskrivningspapperna, hur kan inte du som är sjukskriven veta hur dessa papper är utformade?

Sen så ska vi ju ha telefonkontakt, och sist jag pratade med honom så var det ju inga tester eller nått, det var ju endast prata vi gjorde.

och spelar det egentligen någon roll? jag är villig att komma dit om han vill se mig ansikte mot ansikte, det var inte jag som föreslog att han kan ta det på telefon, det var den andra BM.
  • Anonym

Sen så kan jag ju komma ner någon annan dag om han inte har tid..jag vill endast att han ringer upp så att jag får veta vad som försiggår.

han kan ju sjukskriva mig retroaktivt. Jag sjukskriver mig normalt till mitt jobb sålänge så skickar han in papperna i efterhand.

• Anonym

Ursäkta om jag låter elak i tråden men jag är stressad och hittills är det ingen som har svarat på mina frågor, utan bara ifrågasatt.

Bör jag ringa mitt jobb nu? (min chef blir lätt irriterad av oklart fakta)
    Eller bör jag ringa nått annat nummer som går till samma hälsocentral?
    Eller bör jag försöka fixa skjuts och åka dit?

• Anonym (också sjukskriven)

Jo, läkaren fyller i hur han//hon träffat dig dvs om det är personligt möte eller ej..

Anonym skrev 2013-02-28 13:16:01 följande:
    Men han har ju träffat mig två veckor sedan, sen lär det ju knappast stå i sjukskrivningspapperna, hur kan inte du som är sjukskriven veta hur dessa papper är utformade?

Sen så ska vi ju ha telefonkontakt, och sist jag pratade med honom så var det ju inga tester eller nått, det var ju endast prata vi gjorde.

och spelar det egentligen någon roll? jag är villig att komma dit om han vill se mig ansikte mot ansikte, det var inte jag som föreslog att han kan ta det på telefon, det var den andra BM.

• Anonym
    Anonym (också sjukskriven) skrev 2013-02-28 13:23:43 följande:
    Jo, läkaren fyller i hur han//hon träffat dig dvs om det är personligt möte eller ej..
    Inte på papperet jag fick förra gången iaf.
  • Anonym

Ring jobbet och sjukanmäl dig. Säg att du är sjuk imorgon och måndag, du väntar på att läkaren ska ringa upp dig angående datumet på sjukskrivningens slut. Tjafsar chefen, kan du säga att du inte kan veta datum i förväg då du är SJUK och läkaren ringer upp dig. Mer vet du inte

• Anonym

OT fråga, men vad spelar det för roll om läkaren ser mig eller ej?

Han tar ju inte prover, han pratade knappt med mig sist jag var där. Han var bara sur och ställde några frågor, och sa sen ok såhär kommer jag göra.

Jag vill att allt ska se rätt ut på jobbet, jag skiter fullständigt i hur/om jag får ut pengar.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-28 13:27:30 följande:
    OT fråga, men vad spelar det för roll om läkaren ser mig eller ej?

Han tar ju inte prover, han pratade knappt med mig sist jag var där. Han var bara sur och ställde några frågor, och sa sen ok såhär kommer jag göra.

Jag vill att allt ska se rätt ut på jobbet, jag skiter fullständigt i hur/om jag får ut pengar.
    För att fk och din chef kan gnälla över hur du kan vara sjukskriven om läkaren inte träffat dig
Svar på tråden Förlängd sjukskrivning, men barnmorskan svarar ej.