• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • honkie
    MeandHim skrev 2013-03-01 07:45:21 följande:
    Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.

Jag säger helst negerboll för att jag alltid gjort det.

Skulle man säga neger till en mörkhyad så vette 17 om dom bryr sig om det? Har hört många som kallar varandra det, tror faktiskt att det är vi svenskar som reagerar mest eftersom vi alltid vill vara alla till lags och inte ska vara rasistiska.

Men om en mörkhyad köper en Magnum White då? Borde jag ta illa upp då?

Och frisörmärket scwarzkopf har ingen reagerat över? För det betyder ju faktiskt svartskalle!

På riktigt?
  • Fridiz86

det finns lika många mörkhyade som inte gillar ordet chokladboll som det finns dom som inte gillar ordet negerboll.

• Litet My
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 06:55:18 följande:
    Jag googlade, men hittade inget som sa att just ordet neger till början användes som ett förtryckande ord. Kanske att de gjorde det i USA, där det var vanligare med slavar än här, men när det gäller det svenska ordet neger hittar jag inte något om att vi började använda det ordet som just ett nedtryckande ord mot mörkhyade slavar.
    " Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. [?] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. [?] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)"

• snällochgla
    Enter Sandman skrev 2013-03-01 07:09:52 följande:
    Nej, det är inte okej att säga tjockis, hora eller dina fula jävel heller.
    Det är aldrig ok att såra andra. 

Sen vill jag se källor på att det är så få svarta som bryr sig, för det stämmer inte överens med mina erfarenheter.   
    Har du träffat många svarta som uttryckt att de blivit sårade när folk beställer en negerboll på caféet? Underskattar du inte svarta människor? Det gör inte jag utan jag tror att svarta är begåvade och kan se skillnaden på förtryck och en liten kaka på ett café.
  • Home85
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Din bakbook är gammal....
    Ps Lär dig att stava! 
  • honkie
    Home85 skrev 2013-03-01 08:30:39 följande:
    Din bakbook är gammal....

Ps Lär dig att stava! 

I min farfars körskolebok står det att man ska hålla sig i vänstra filen. Lets try it the fuck out!
  • Kofot

Det är väl bra att förskolan reagerade och förhoppningsvis förklarade varför det kan ses som olämpligt?

• Delia

Snällochgla: Jag känner rätt många svarta och ingen av dom uppskattar varken ordet neger eller negerboll. Om man vill bli av med ett ord verkar det rätt korkat att fortsätta använda det oavsett om man sätter ordet boll efter eller inte.

Jag känner för övrigt ingen som säger negerboll, umgås jag med speciella människor eller är det bara här dom obildade människorna samlas?

• livetvänder

Ja vi lever på 2000 talet och jag är RIKTIGT orolig hur det skall bli här när vi bara skall tänka på dom svarta och ta hänsyn till dom..Inte fan hade dom tagit hänsyn till oss om vi flyttade dit.

Svar på tråden Negerboll..