• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Kofot
    livetvänder skrev 2013-03-01 08:55:01 följande:
    Ja vi lever på 2000 talet och jag är RIKTIGT orolig hur det skall bli här när vi bara skall tänka på dom svarta och ta hänsyn till dom..Inte fan hade dom tagit hänsyn till oss om vi flyttade dit.

Fast det handlar väl om ömsesidig respekt och förhoppningsvis även sunt förnuft?
    Om man vet med sig att ett ord eller en term kan ses som kränkande. Varför använda den? 
  • livetvänder

Jag tror att dom flesta här som tycker det är fel att säga negerboll är svarta själva.Finns ju liksom lika mycket svarta som vita i Sverige idag så chansen är VÄLDIGT storGråter

• Kofot
    livetvänder skrev 2013-03-01 08:56:53 följande:
    Jag tror att dom flesta här som tycker det är fel att säga negerboll är svarta själva.Finns ju liksom lika mycket svarta som vita i Sverige idag så chansen är VÄLDIGT storGråter

Och där föll din argumentationsbas i botten..
  • dessan59

jag säger negerboll, det kommer alltid att finnas människor i hela världen som kommer att reagera negativt till ordet. När jag köper en negerboll så är det inget annat än ett bakverk.

allt trams om än det ena än det andra är bara larvigt. är vit choklad ett skällsord? eller jag ska köpa en Brownies, är det ett skällsord?

• Delia

Dessan59: Tycker du på riktigt att man kan jämföra orden vit och neger? På riktigt?

Säger du idioter till barn i särskolan också? Eller horungar till dom som med ogifta föräldrar?

• Sandraa L
    Delia skrev 2013-03-01 08:54:30 följande:
    Snällochgla: Jag känner rätt många svarta och ingen av dom uppskattar varken ordet neger eller negerboll. Om man vill bli av med ett ord verkar det rätt korkat att fortsätta använda det oavsett om man sätter ordet boll efter eller inte.

Jag känner för övrigt ingen som säger negerboll, umgås jag med speciella människor eller är det bara här dom obildade människorna samlas?
    Jag känner inte heller någon i min omgivning som använder det ordet, eller jo en person men han är inte heller omtyckt. Som du säger, obildade, ouppfostrade människor som oftast  kommer från en lägre klass brukar använda ord som dessa och ska "minsann inte sluta".

Vakna upp ur kliv ur din grotta TS, världen har förändras sedan din kokbok lanserades och det bör öven du göra. Helt rätt att lärarna sa ifrån, uppenbarligen får de lära din dotter det som DU egentligen borde göra. 
  • Sandraa L

Kan tillägga att en äldre lärare sa negerboll i cafeterian i högstadiet en gång, där bl.a mörkhyade elever var och det blev ett jäkla liv och han blev inkallad till rektorn omgående och fick sedan be om ursäkt offentligt. 

Testa använd det ordet i usa ts, då är du inte i liv sen om fel person hör dig. Ordet är förknippat med något fruktansvärt för många, än idag. Varför då använda det när det finns andra alternativ och när ordet ses som rasistiskt?  

• Wench85

Men om det är så jäkla lätt att byta ett ord som kan uppfattas som sårande, kränkande och förnedrande, varför inte göra det?!

Varför säga handikappad om en person med funktionsnedsättning?
    Varför säga neger om en person med mörk hy?
    Varför säga käringstopp om motorstopp?
    Varför säga ungjävel om ett barn?
    Varför säga negerboll om chokladboll?

Varför, när det är så himla lätt att byta ut mot ett neutralt begrepp?

• mammatill2rara

Jag säger chokladboll för det mesta, tycker ordet negerboll "tappat sin glans gällande gofikat" och mer och mer känns... elakt och rasistiskt. Varför det blivit så går att diskutera, kanske pga ... allt ståhej krong det ordet och massa annat?...däremot har jag många vänner som är mörka, och flertal av dem säger negerboll... då när jag själv till dem säger chokladboll kan det kännas "som om jag bara säger chokladboll för att jag inte vågar säga negerboll ifall du blir upprörd fast du själv använder det namnet på gofikat"..

Svar på tråden Negerboll..