• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Trust me

Jag kan inte börja kalla negerbollar för chokladbollar för negerbollar innehåller knappt någon choklad. Möjligen kan jag kalla dom havrebollar.

Chokladboll

Negerboll

En del chokladbollar är inte ens chokladbollar utan arraksbollar.

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • weasley
    EnAnonumius skrev 2013-03-01 09:46:33 följande:
    Märkligt..

Jag växte också upp med ordet "negerboll" använder det ännu.

Det ansågs aldrig "förr som kränkande" utan man använder det för att neger, som kommer från spanskans "negro" betyder just mörk/svart.   Vilket är iofs lustigt isig, då negerbollar är ju inte direkt mörka/svarta.

Sedan kom någon jeppe och ansåg att man skulle värdesätta ordet med "kränkande för Afrikaner".

Ja, negro betyder svart, men "neger" som benämning på en grupp människor har också funnits väldigt länge, det finns i Svenska ordböcker från 1800-talet och redan då användes det på ett nedvärderande sätt. Så att det var någon "jeppe" som kom och bestämde att det skulle vara kränkande stämmer inte riktigt.
  • Pyret82

Omvänd tanke: Ni bodde i ett land med mestadels mörkhyaade, åsså har de ett bakverk (typ vanlijmuffins?) som de kallar Svenne-kaka. Why...? Jävla onödigt bara :)

Vanlij å choklad bakar jag med iaf, inte Negrer eller Svennar.

• Dagdrömmaren
    weasley skrev 2013-03-01 09:53:54 följande:
    Ja, negro betyder svart, men "neger" som benämning på en grupp människor har också funnits väldigt länge, det finns i Svenska ordböcker från 1800-talet och redan då användes det på ett nedvärderande sätt. Så att det var någon "jeppe" som kom och bestämde att det skulle vara kränkande stämmer inte riktigt.
    då kan alla som envisas med negerboll säga negroboll istället, borde vara enklare för dem o lära sig det än att ändra hela första delen av ordet :P
  • livetvänder

Jaja Kan man inte ens accceptera ordet neger i ett bakverk så har man faktiskt inte i Sverige att göra.Mycket möjligt att om många många år så kanske inte man säger negerboll.Jag tycker faktiskt att det är fint att dom fått något så gott som detta bakverk uppkallat efter sig..

• Fidelis ad urnam
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:57:49 följande:
    Jaja Kan man inte ens accceptera ordet neger i ett bakverk så har man faktiskt inte i Sverige att göra.Mycket möjligt att om många många år så kanske inte man säger negerboll.Jag tycker faktiskt att det är fint att dom fått något så gott som detta bakverk uppkallat efter sig..
    Wow, är du allvarlig? Ska individer som tar illa vid sig av det nedlåtande ordet neger lämna landet för att du och en del andra inte klarar av att säga chokladboll istället?
    Och de ska alltså vara tacksamma att vi har döpt detta bakverk efter dem....

• Pyret82
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:57:49 följande:

Ahaha! Dethär var ju det dummaste på hela tråden......
  • Delia

Livetvänder: Så jag som vit, etnisk svensk har inte i Sverige att göra för att jag inte tycker att man ska använda ordet neger?

Intressant.

• Trust me

Som vit etnisk svensk motsätter jag mig starkt att min nationalitet ska vara synonym med mocka. Usch och fy!

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
Svar på tråden Negerboll..