• Anonym (pucko)

biomamman helt puckad

är sambo med en man som har två barn tillsammans med sitt ex. Det äldsta barnet som är 15 har flyttat till oss för han står inte ut med sin mamma. Det yngsta barnet som är 12 bor vv hos oss och vv hos mamma. Båda barnen håller på med dyra idrotter.

Sedan det äldsta barnet flyttade till oss så har mamman vägrat betala. min sambo gick till FK och dom fick till stånd att hon ska betala underhåll för den äldsta.

Nu kommer det bästa: biomamman har gått till advokat för att helt plötsligt så har yngsta barnets kostnader bivit dubbelt så höga så nu kräver hon samma summa hon får betala för äldsta barnet tillbaka från min sambo! Hon säger att barnets idrottsutövande är så dyrt och hon är snart 13 och hennes klädkostnader skenar! Människan är ju inte riktigt klok! Hon vägrar betala hälten av vad det äldsta barnets idrottande kostar, utan det ska min sambo betala PLUS hälften av vad det yngsta barnets kostnader är. Mamman kan gå ut och köpa svindyra skor (nu pratar vi om 1500 kr på rea till en 12-åring) och sen kräva att pappan ska betala hälften. Hon skickar räkningarna till sin egen advokat som skickar brev hit - hon begriper inte att advokater kostar pengar.....

Vad ska man göra åt en sån här idiot till människa?        

• Svar på tråden biomamman helt puckad
  • Anonym (dyrtskadeva)

Har liknande upplevelser, dock har bion inte anlitat advokat och uppviglat till strid i ärendet :) Men, alltså, min man har tre barn gemensamt med sitt ex. Det har hänt vid flera tillfällen att barnen börjat på någon ny aktivitet/idrott och genast ska man köpa på sig svindyra prylar och kläder och skor som man tydligen bara måste ha. Vansinnigt att slänga ut en massa pengar i onödan när man inte vet om barnet i fråga har lust att fortsätta med aktiviteten. Den äldsta gick väl ett halvår på sin grej med någon slags halvdan entusiasm men hon hade jävligt dyra skor på fötterna medan och de köpte bion utan att fråga min man och sedan krävde hon honom på pengar. 

• ChaosMum

Börja med att lägga ner stridsyxan kanske? Och börja prata som vuxna i en normal ton. Eller be om medling.
    Ditt inlägg osar ju hat och missnöje.

• Anonym

Vad har du med detta att göra? Det är din sambo som ska sköta detta, inte du.

• Anonym (dyrtskadeva)

Oavsett vem som ska sköta det så har man rätt till en åsikt och i de allra flesta fall när det bildas nya familjer så måste man ju ha någon slags rimlig nivå när det gäller utgifter för barnen. Det bästa är ju om man kommer överens om detta. Jag skulle ju t ex tycka att om mitt ex vill köpa en ishockeyutrustning till vårt gemensamma barn när han knappt kan åka skridskor så får han faktiskt stå för det och jag tänker inte lägga en spänn förrän man är säker på att det är ishockey barnet vill hålla på med. Jag förutsätter att min sambo har samma idé om det hela. Varför ska det läggas dyra pengar på hans barn och inte på mitt och vice versa. Så...jag tycker nog att man som bonus ska få tycka och ha en åsikt. 

• Anonym (pucko)
    ChaosMum skrev 2013-02-28 19:26:03 följande:
    Börja med att lägga ner stridsyxan kanske? Och börja prata som vuxna i en normal ton. Eller be om medling.
    Ditt inlägg osar ju hat och missnöje.

vill påtala att jag inte lägger mig i denna fight med biomamman överhuvudtaget, det får min sambo lösa. MEN det påverkar mig då han inte mår bra av att biomamman ständigt ska hålla på och tjafsa. Han svarar inte på hennes "kommunikationsförsök".
  • Anonym (pucko)
    Anonym (dyrtskadeva) skrev 2013-02-28 19:52:57 följande:
    Oavsett vem som ska sköta det så har man rätt till en åsikt och i de allra flesta fall när det bildas nya familjer så måste man ju ha någon slags rimlig nivå när det gäller utgifter för barnen. Det bästa är ju om man kommer överens om detta. Jag skulle ju t ex tycka att om mitt ex vill köpa en ishockeyutrustning till vårt gemensamma barn när han knappt kan åka skridskor så får han faktiskt stå för det och jag tänker inte lägga en spänn förrän man är säker på att det är ishockey barnet vill hålla på med. Jag förutsätter att min sambo har samma idé om det hela. Varför ska det läggas dyra pengar på hans barn och inte på mitt och vice versa. Så...jag tycker nog att man som bonus ska få tycka och ha en åsikt. 

Tack för att du förstår
  • ChaosMum

Glömde bort mig. Man måste ju hålla med trådstataren alltid.

Om du inte lägger dig i så varför bry sig? Se till att ni har skilda konton osv.
    Och se till att de två får hjälp att medla istället.

• Anonym (pucko)
    ChaosMum skrev 2013-02-28 21:20:15 följande:
    Glömde bort mig. Man måste ju hålla med trådstataren alltid.

Om du inte lägger dig i så varför bry sig? Se till att ni har skilda konton osv.
    Och se till att de två får hjälp att medla istället.
    om det jag skriver stör dig så mycket, varför läser du???

Vi har skilda konton. Skulle aldrig komma på tanken att betala för andras barns fritidssysslor. Jag betalar för mina och förväntar mig inte att min sambo ska betala detta.

Hahahaha,. som om biomamman skulle gå med på någon form av terapi, medling eller vad man nu vill kalla det. HOn vill bara ha pengar.      
  • SupersurasunkSara

Inget som inte är avtalat om att man ska dela på måste man dela på. Var och en betalar kostnaderna för barnet när barnet är hos en. Ni har varannan vecka. Ni (pappan) betalar det som barnet behöver på er resp vecka.
    Hobbyn, om båda föräldrarna anser att barnet ska få hålla på med det, kan de dela kostnaderna för. Man betalar inte underhåll om man har varannan v om ingen blivit stämd till det.
    Har den ena barn på heltid betalar den andra minst lagstadgat underhåll.

Barnen är så pass stora så diskussioner om umgänget oftast inte är nödvändigt, telefonsamtal kan begränsas till minimum, mail eller sms utom i akutfall räcker.

• ChaosMum
    Anonym (pucko) skrev 2013-02-28 21:29:17 följande:
    om det jag skriver stör dig så mycket, varför läser du???

Vi har skilda konton. Skulle aldrig komma på tanken att betala för andras barns fritidssysslor. Jag betalar för mina och förväntar mig inte att min sambo ska betala detta.

Hahahaha,. som om biomamman skulle gå med på någon form av terapi, medling eller vad man nu vill kalla det. HOn vill bara ha pengar.      
    Oj.. Känsligt att inte stryka medhårs.
    Du har ju redan allt klart för dig. Varför ens starta en tråd? Det finns ingen hjälp att få enligt dig.

Ja, dina och mina barn. Lyckligt det låter.
Svar på tråden biomamman helt puckad