• Anonym (pucko)

biomamman helt puckad

är sambo med en man som har två barn tillsammans med sitt ex. Det äldsta barnet som är 15 har flyttat till oss för han står inte ut med sin mamma. Det yngsta barnet som är 12 bor vv hos oss och vv hos mamma. Båda barnen håller på med dyra idrotter.

Sedan det äldsta barnet flyttade till oss så har mamman vägrat betala. min sambo gick till FK och dom fick till stånd att hon ska betala underhåll för den äldsta.

Nu kommer det bästa: biomamman har gått till advokat för att helt plötsligt så har yngsta barnets kostnader bivit dubbelt så höga så nu kräver hon samma summa hon får betala för äldsta barnet tillbaka från min sambo! Hon säger att barnets idrottsutövande är så dyrt och hon är snart 13 och hennes klädkostnader skenar! Människan är ju inte riktigt klok! Hon vägrar betala hälten av vad det äldsta barnets idrottande kostar, utan det ska min sambo betala PLUS hälften av vad det yngsta barnets kostnader är. Mamman kan gå ut och köpa svindyra skor (nu pratar vi om 1500 kr på rea till en 12-åring) och sen kräva att pappan ska betala hälften. Hon skickar räkningarna till sin egen advokat som skickar brev hit - hon begriper inte att advokater kostar pengar.....

Vad ska man göra åt en sån här idiot till människa?        

• Svar på tråden biomamman helt puckad
  • Anonym (pucko)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-03 11:53:31 följande:

Klart det är fullständigt irriterande när man anser något att bi totalt ignorerad och dessutom kallad för pucko av exets nya.

Jag tycker att pappan ska lyssna på mamman, be henne skriva ner alla barnets kostander och räkna ut ett underhållsbidrag.
    Ta hjälp av ett ombud så det blir rätt.

Och är det som du säger så kommer det inte bli mer i underhåll..  bara lugn och ro ang. pengafrågan vilket faktiskt kan gynna barnet och er.      

Sen undrar jag.. varför ska DU vara med och bestämma över vad HANS barn ska ha?
    jag får inte en uppfattning från dig direkt att du vill gynna barnet och ge det något extra.

Varför ska den nya alltid se till att föräldern betalar så lite som möjligt för sitt tidigare barn??

Du valde en man med barn.. och barnen bir tonåringar och kommer kosta mycket mer då.
    jag tolkar inte detta som att hon är med och bestämmer vad pappan ska köpa till sina barn, utan vad som händer med HENNES pengar. En himla skillnad. Varför ska hon sponsra sambons barn om mamman inte kan hålla i pengarna?
  • Anonym (pucko)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-03 11:57:07 följande:

Du vet väl om att en förälder får ha 100.000 till själv om året.. likväl som att det räknas av från din mans inkomst med 100.000 till egen försörjning innan  man räknar ut vad han ska betala för barnet.

Så varför skulle hon inte få åka på en resa?
    menar du att ALLA era pengar går till barnen och att ni aldrig unnar er något alls?
    För om det är så att ni unnar er en resa då  och då, eller nya saker eller köper nya kläder så kan jag ju tycka att det är fel att ni lägger pengarna på detta och inte på barnen.. för det är ju så du resonerar. 

Av någon anledning så verkar man tro att en förälder ska gå på knäna ekonomiskt och ska avstå från allt när det finns en annan förälder som har en bättre försörjningsförmåga.
    Det är inte så det är tänkt.      
    hon får åka på resor varje dag för mig om hon vill under förutsättning att hon inte ljuger om att dottern helt plötsligt dragit på sig kostnader som helt plötsligt, när hon får betala underhåll för sonen, är dubbelt så höga som veckan innan. Och pappan betalar altl för sonen och 2/3 för dottern. Mamman betalar noll kronor för sonen och 1/3 för dottern. Så nej, sambon kan inte unna sig så mycket just nu då han betalar för sina barn för att hans före detta vägrar göra det. Jag har bjudit sambon på en resa, men jag bjuder inte hans barn. Jag lägger mina pengar på mig och mina barn men inte på andras när de pengar som ska gå till de barnen går till exets resor.

Jag förväntar mig inte att hon ska gå på knäna ekonomiskt men min sambo gör det. Och det påverkar mig för jag ser hur han mår. 
    Och nej, jag bestämmer heller inte ´vad han ska göra med sina pengar. Det bestämmer han själv. Men jag kommer inte att sätta mig med huslån eller andra extra kostnader så länge han har barn som inte försörjer sig själva. 
  • vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-03 15:42:24 följande:
    hon får åka på resor varje dag för mig om hon vill under förutsättning att hon inte ljuger om att dottern helt plötsligt dragit på sig kostnader som helt plötsligt, när hon får betala underhåll för sonen, är dubbelt så höga som veckan innan. Och pappan betalar altl för sonen och 2/3 för dottern. Mamman betalar noll kronor för sonen och 1/3 för dottern. Så nej, sambon kan inte unna sig så mycket just nu då han betalar för sina barn för att hans före detta vägrar göra det. Jag har bjudit sambon på en resa, men jag bjuder inte hans barn. Jag lägger mina pengar på mig och mina barn men inte på andras när de pengar som ska gå till de barnen går till exets resor.

Jag förväntar mig inte att hon ska gå på knäna ekonomiskt men min sambo gör det. Och det påverkar mig för jag ser hur han mår. 
    Och nej, jag bestämmer heller inte ´vad han ska göra med sina pengar. Det bestämmer han själv. Men jag kommer inte att sätta mig med huslån eller andra extra kostnader så länge han har barn som inte försörjer sig själva. 

Så istället för att du ska gå och tro en massa saker  och anta så varför räknar ni inte ut hur det är så det blir rätt då???

NU går ju du och antar att det är på ett visst sätt.. och tycker mamman är pucko som vill reda ut detta.

• vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-03 15:37:28 följande:
    jag tolkar inte detta som att hon är med och bestämmer vad pappan ska köpa till sina barn, utan vad som händer med HENNES pengar. En himla skillnad. Varför ska hon sponsra sambons barn om mamman inte kan hålla i pengarna?

Så för att han har krediter så menar du att hans försörjningsförmåga sjunker???

Nej han får allt lära sig att hålla i sina pengar ändå försörja efter förmåga.
    Sedan om denna anonym vill straffa denna man för att han har råd att betala mer för barnen så får det stå för henne.. det  lät som om hennes kärlek enbart hängde på att han inte ska betala för sina tidigare barn för om han gör det så  ska han straffas genom att inte få ha sin hobby etc,,

• Anonym (pucko)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-03 16:00:54 följande:

Så istället för att du ska gå och tro en massa saker  och anta så varför räknar ni inte ut hur det är så det blir rätt då???

NU går ju du och antar att det är på ett visst sätt.. och tycker mamman är pucko som vill reda ut detta.

TRO en massa saker??? Herregud vi lever ju tillsammans så tror du verkligen inte jag vet vad som pågår? Han talar om vad hon skriker åt honom på telefon coh visar SMS hon skickar. Så vad är det du menar att jag missuppfattar i detta?

Hon vill inte "reda upp detta",. hon vill ha pengar det snikna stycket. 
  • Anonym (pucko)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-03 16:15:22 följande:

Så för att han har krediter så menar du att hans försörjningsförmåga sjunker???

Nej han får allt lära sig att hålla i sina pengar ändå försörja efter förmåga.
    Sedan om denna anonym vill straffa denna man för att han har råd att betala mer för barnen så får det stå för henne.. det  lät som om hennes kärlek enbart hängde på att han inte ska betala för sina tidigare barn för om han gör det så  ska han straffas genom att inte få ha sin hobby etc,,

Vad pratar du om???
  • vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-03 16:19:50 följande:

TRO en massa saker??? Herregud vi lever ju tillsammans så tror du verkligen inte jag vet vad som pågår? Han talar om vad hon skriker åt honom på telefon coh visar SMS hon skickar. Så vad är det du menar att jag missuppfattar i detta?

Hon vill inte "reda upp detta",. hon vill ha pengar det snikna stycket. 

klart hon vill reda upp detta... varför  tror du hon har vänt sig till ett ombud.
    Men du kallade henne för pucko för att hon vände sig till ombud om underhållet.

Du lever inte med mamman så du VET INTE hur hennes ekonomi är utan du där kan du inte annat än tro en massa saker.

Så du menar nu att hon är ett pucko som inte vill reda ut detta fast hon anlitat ett ombud eller vad menar du med tråden egentligen?       

• vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-03 16:20:20 följande:

Vad pratar du om???

jag pratar om att försröja efter förmåga.

Att exet har krediter som han måste betala av gör inte att hans förmåga sjunker.

Men hans nya verkar vilja straffa honom ekonomisk för att han har barn sedan tidigare..

• Anonym (pucko)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-03 16:24:15 följande:

klart hon vill reda upp detta... varför  tror du hon har vänt sig till ett ombud.
    Men du kallade henne för pucko för att hon vände sig till ombud om underhållet.

Du lever inte med mamman så du VET INTE hur hennes ekonomi är utan du där kan du inte annat än tro en massa saker.

Så du menar nu att hon är ett pucko som inte vill reda ut detta fast hon anlitat ett ombud eller vad menar du med tråden egentligen?       

tror du på fullaste allvar att så fort sonen flyttade hit och hon fick börja betala underhåll så gick dotterns kostnader upp till det dubbla? Dottern äter inte dubbelt så mycket helt plötsligt, har inte börjat några nya aktiviteter som kostar pengar, har inte heller  helt plötsligt fullständigt ändrat kroppsform som gör att hon måste ha en helt ny garderob. Och detta anser du är helt normalt skulle ske på en vecka??? Det behöver man ingen insyn i någon annans kostnader för att inse att det är helt omöjligt. .Ja, då menar jag verkligen att man är ett pucko om man tror att man ska få igenom detta. Sen får hon springa till ombud hur mycket hon vill. Min mans advokat håller på att skratta ihjäl sig åt henne. Hennes ombud får ju betalt för allt hon gör åt puckot så det är väl klart man utför sin klients önskningar.
  • Anonym (pucko)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-03 16:25:50 följande:

jag pratar om att försröja efter förmåga.

Att exet har krediter som han måste betala av gör inte att hans förmåga sjunker.

Men hans nya verkar vilja straffa honom ekonomisk för att han har barn sedan tidigare..

men VARFÖR ska jag eller någon annan som bonusförälder försörja barn som partnern har med ett ex??? DET är det som frågan gäller. och om du läste lite mer så ser du att krediterna tog han tillsammans med sitt ex.
Svar på tråden biomamman helt puckad