• Anonym (pucko)

biomamman helt puckad

är sambo med en man som har två barn tillsammans med sitt ex. Det äldsta barnet som är 15 har flyttat till oss för han står inte ut med sin mamma. Det yngsta barnet som är 12 bor vv hos oss och vv hos mamma. Båda barnen håller på med dyra idrotter.

Sedan det äldsta barnet flyttade till oss så har mamman vägrat betala. min sambo gick till FK och dom fick till stånd att hon ska betala underhåll för den äldsta.

Nu kommer det bästa: biomamman har gått till advokat för att helt plötsligt så har yngsta barnets kostnader bivit dubbelt så höga så nu kräver hon samma summa hon får betala för äldsta barnet tillbaka från min sambo! Hon säger att barnets idrottsutövande är så dyrt och hon är snart 13 och hennes klädkostnader skenar! Människan är ju inte riktigt klok! Hon vägrar betala hälten av vad det äldsta barnets idrottande kostar, utan det ska min sambo betala PLUS hälften av vad det yngsta barnets kostnader är. Mamman kan gå ut och köpa svindyra skor (nu pratar vi om 1500 kr på rea till en 12-åring) och sen kräva att pappan ska betala hälften. Hon skickar räkningarna till sin egen advokat som skickar brev hit - hon begriper inte att advokater kostar pengar.....

Vad ska man göra åt en sån här idiot till människa?        

• Svar på tråden biomamman helt puckad
  • Anonym (pucko)
    ChaosMum skrev 2013-02-28 22:09:01 följande:
    Oj.. Känsligt att inte stryka medhårs.
    Du har ju redan allt klart för dig. Varför ens starta en tråd? Det finns ingen hjälp att få enligt dig.

Ja, dina och mina barn. Lyckligt det låter.

herregud va bitter du verkar vara. Låt mig gissa; lämnad, ensamstående och sur på allt och alla
  • vetvadjagvill

Men ts,  istället för att tycka att mamman är ett pucko..

Ta reda på barnets faktiska kostnader och er respektive försörjningsförmåga för  barnet.
    Mamman kanske har rätt.. och då ska det ju vara rätt också ellerhur.

Eller så har mamman fel och då har ni rett ut det.

oavsett hur så är det väl för barnets bästa att ni reder ut med hur mycket var och en ska försörja barnet med.

Ett exempel på att mamman köpt dyra (och förmodligen riktigt bra kvalitetsskor) till barnet tycker jag är löjligt.
    Är det inte bra att barnet får bra saker än billiga skor från ÖB som går sönder efter en månad och läcker in vatten??

Sen om ni har vv eller inte.. ja något skäl har hon ju att gå via ombud som kan se hennes skäl som acceptabla att et gynnar henne.  

När ni rett ut detta så behöver ni inte bråka om försörjningskostnaderna...  så vad stör dig egentligen??   

• Anonym (ME)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-02 15:56:15 följande:

Ta reda på barnets faktiska kostnader och er respektive försörjningsförmåga för  barnet.

oavsett hur så är det väl för barnets bästa att ni reder ut med hur mycket var och en ska försörja barnet med.

Ett exempel på att mamman köpt dyra (och förmodligen riktigt bra kvalitetsskor) till barnet tycker jag är löjligt.
    Är det inte bra att barnet får bra saker än billiga skor från ÖB som går sönder efter en månad och läcker in vatten??

Sen om ni har vv eller inte.. ja något skäl har hon ju att gå via ombud som kan se hennes skäl som acceptabla att et gynnar henne.  

När ni rett ut detta så behöver ni inte bråka om försörjningskostnaderna...  så vad stör dig egentligen??   
    Jag kan ju bara svara för mig själv, men ständiga krav från min mans ex om mer pengar är jävligt irriterande. Jag jobbar inte för att hon ska försörjas.
    Hon har underhåll och enl uträkningar har hon 700 kr (eller om det var 900) över när allt för barnet är betalt. Och då har hon alltså inte bidragit med en enda krona själv! Pengarna som är över är alltså efter barnbidrag och underhåll från pappan!
    Men ändå vill hon ha mer.
    Totalt oförmögen att prioritera är hon och hon kör med för din sons skull,  var en bra pappa, han behöver detta osv, så han får dåligt samvete och ger henne pengar.

Nu har jag sagt ifrån en gång för alla, antingen använder du DINA pengar till detta, dvs de pengar vi gemensamt kommit överens om ska vara våra egna att göra vad vi vill för och när dina pengar är slut så ÄR de slut, du kan inte fylla på från vårt sparkonto, eller så har vi totalt skild ekonomi, han betalar sitt och jag mitt och delar på det gemensamma, resten av ens lön får man göra vad man vill med.
    Men då blir det inget gemensamt sparande till tex hus som HAN vill ha mer än jag och han kommer dessutom inte ha spec mycket att röra sig med då han betalar en hel del gamla krediter som han och hans ex skaffat sig i hans namn.

Han fattade vad jag menade och säger numer nej eller får avstå från sin hobby. Om hon vill ha något extra så talar vi om det och bestämmer gemensamt om vi vill ge den saken, men vi köper just den saken och ger henne inte pengarna då hon tidigare sagt att det kostar mer än det gör.

• Anonym (pucko)
    Anonym (ME) skrev 2013-03-03 09:12:31 följande:
    Jag kan ju bara svara för mig själv, men ständiga krav från min mans ex om mer pengar är jävligt irriterande. Jag jobbar inte för att hon ska försörjas.
    Hon har underhåll och enl uträkningar har hon 700 kr (eller om det var 900) över när allt för barnet är betalt. Och då har hon alltså inte bidragit med en enda krona själv! Pengarna som är över är alltså efter barnbidrag och underhåll från pappan!
    Totalt oförmögen att prioritera är hon och hon kör med för din sons skull,  var en bra pappa, han behöver detta osv, så han får dåligt samvete och ger henne pengar.

Nu har jag sagt ifrån en gång för alla, antingen använder du DINA pengar till detta, dvs de pengar vi gemensamt kommit överens om ska vara våra egna att göra vad vi vill för och när dina pengar är slut så ÄR de slut, du kan inte fylla på från vårt sparkonto, eller så har vi totalt skild ekonomi, han betalar sitt och jag mitt och delar på det gemensamma, resten av ens lön får man göra vad man vill med.
    Men då blir det inget gemensamt sparande till tex hus som HAN vill ha mer än jag och han kommer dessutom inte ha spec mycket att röra sig med då han betalar en hel del gamla krediter som han och hans ex skaffat sig i hans namn.

Han fattade vad jag menade och säger numer nej eller får avstå från sin hobby. Om hon vill ha något extra så talar vi om det och bestämmer gemensamt om vi vill ge den saken, men vi köper just den saken och ger henne inte pengarna då hon tidigare sagt att det kostar mer än det gör.

Precis, det är fruktansvärt irriterande att människan aldrig kan hålla i sina pengar utan hela tiden bara ska ha mer och mer. Hon säger att hon aldrig har pengar, men trots det så åker hon på semester till Thailand och gud vet allt minst 2 gånger per år. Sen kommer snyfthistorierna igång igen och då hon spelar ut barnen mot pappan coh vägrar ge dom pengar för fritidsaktivieteter, så åker pappan på att betala. Nu har sambon fått mer än nog och allt skickas nu till advokater och familjerätt. Nu får "proffsen" ta hand om det ekonomiska. Till saken hör också att hon har högre lön än vad min sambo har.

Precis som du så tänker jag i dagsläget inte sätta mig i bostadsrätt eller villa så länge inte dom biologiska föräldrarna har löst sina ekonomiska förehavanden. Mina pengar går absolut inte till att försörja någon annans barn. Det är inte mitt ansvar. 
  • ChaosMum
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-01 15:24:49 följande:

herregud va bitter du verkar vara. Låt mig gissa; lämnad, ensamstående och sur på allt och alla
    *s* Långt ifrån.
    Lycklig, glad, positiv med både hus, barn och katt och en partner som är far till mitt barn.

Vad du anser vara bittert får stå för dig. =)
  • ChaosMum
    vetvadjagvill skrev 2013-03-02 15:56:15 följande:

• vetvadjagvill
    Anonym (ME) skrev 2013-03-03 09:12:31 följande:

Klart det är fullständigt irriterande när man anser något att bi totalt ignorerad och dessutom kallad för pucko av exets nya.

Jag tycker att pappan ska lyssna på mamman, be henne skriva ner alla barnets kostander och räkna ut ett underhållsbidrag.
    Ta hjälp av ett ombud så det blir rätt.

Och är det som du säger så kommer det inte bli mer i underhåll..  bara lugn och ro ang. pengafrågan vilket faktiskt kan gynna barnet och er.      

Sen undrar jag.. varför ska DU vara med och bestämma över vad HANS barn ska ha?
    jag får inte en uppfattning från dig direkt att du vill gynna barnet och ge det något extra.

Varför ska den nya alltid se till att föräldern betalar så lite som möjligt för sitt tidigare barn??

Du valde en man med barn.. och barnen bir tonåringar och kommer kosta mycket mer då.
  • vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-03 10:00:15 följande:
    Precis, det är fruktansvärt irriterande att människan aldrig kan hålla i sina pengar utan hela tiden bara ska ha mer och mer. Hon säger att hon aldrig har pengar, men trots det så åker hon på semester till Thailand och gud vet allt minst 2 gånger per år. Sen kommer snyfthistorierna igång igen och då hon spelar ut barnen mot pappan coh vägrar ge dom pengar för fritidsaktivieteter, så åker pappan på att betala. Nu har sambon fått mer än nog och allt skickas nu till advokater och familjerätt. Nu får "proffsen" ta hand om det ekonomiska. Till saken hör också att hon har högre lön än vad min sambo har.

Precis som du så tänker jag i dagsläget inte sätta mig i bostadsrätt eller villa så länge inte dom biologiska föräldrarna har löst sina ekonomiska förehavanden. Mina pengar går absolut inte till att försörja någon annans barn. Det är inte mitt ansvar. 

Du vet väl om att en förälder får ha 100.000 till själv om året.. likväl som att det räknas av från din mans inkomst med 100.000 till egen försörjning innan  man räknar ut vad han ska betala för barnet.

Så varför skulle hon inte få åka på en resa?
    menar du att ALLA era pengar går till barnen och att ni aldrig unnar er något alls?
    För om det är så att ni unnar er en resa då  och då, eller nya saker eller köper nya kläder så kan jag ju tycka att det är fel att ni lägger pengarna på detta och inte på barnen.. för det är ju så du resonerar. 

Av någon anledning så verkar man tro att en förälder ska gå på knäna ekonomiskt och ska avstå från allt när det finns en annan förälder som har en bättre försörjningsförmåga.
    Det är inte så det är tänkt.      
  • vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-02-28 21:29:17 följande:
    om det jag skriver stör dig så mycket, varför läser du???

Vi har skilda konton. Skulle aldrig komma på tanken att betala för andras barns fritidssysslor. Jag betalar för mina och förväntar mig inte att min sambo ska betala detta.

Hahahaha,. som om biomamman skulle gå med på någon form av terapi, medling eller vad man nu vill kalla det. HOn vill bara ha pengar.      

Om du stör dig på vissa inlägg här så lägg inte ut en tråd för du lär inte gilla alla svar.

av dina inlägg att döma så har du stridsyxan i högsta hugg.   
  • vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-01 15:24:49 följande:

hur tolkar du dina egna inlägg?

du låter ju inte speciellt lyckligt lottat att ha hittat en man med barn sedan tidigare utan kallar tom barnens mamma för pucko...

Svar på tråden biomamman helt puckad