• Anonym

Att ta fortsterbarn

Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:37:19 följande:
    Det är få förunnat att vara och leva fläckfria liv. Det krävs självinsikt för att förstå en sådan sak.
    Så man saknar självinsikt om man har psykisk ohälsa??
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-01 14:21:27 följande:
    Så om någon har det så märks det inte alls menar du? Det påverkar ingen annan än personen själv och den kan leva ett helt vanligt liv?
    Jag tror att det alltid märks, även om personen själv inte kan/vill se det. 
  • Anonym

Det blir ju svårt när ts vill ha svar på om hennes psykiska tillstånd kan förhindra att hon får bli fosterförälder, när hon samtidigt vägrar ge nån information om sin psykiska hälsostatus.
    Hur ska man då kunna göra nån form av bedömning och svara ts på det hon vill ha svar på.
    Det går inte ihop.   

• Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 16:36:02 följande:
    Bra. Det verkar helt otroligt att människor med vår utbildning samt informationssamhälle inte har mer förståelse för hur människor fungerar.
    Lite svårt att veta hur just ts fungerar eftersom hon uppenbarligen inte vill uppge vilka hennes "psykiska problem " är...
  • Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:03:37 följande:
    Ts skriver att hon inte har någon depression i den formen av psykisk störning. Ts får väl helt enkelt kontakta kommunen  sin egen eller någon annan för en utredning. 

Tycker att det är ovanligt många påhopp på henne. 
    Jag kan förstå om hon inte vill prata om sina psykiska sjukdom på ett öppet forum, men då ska hon ju inte heller ställa en fråga som handlar om just hennes psykiska sjukdom.
    Hur i hela friden ska vi kunna bedöma om hon kommer få vara familjehem trots hennes psykiska sjukdom, om hon inte talar om vad den består av.

• Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:03:37 följande:
    Ts skriver att hon inte har någon depression i den formen av psykisk störning. Ts får väl helt enkelt kontakta kommunen  sin egen eller någon annan för en utredning. 

Tycker att det är ovanligt många påhopp på henne. 
    För övrigt har jag inte dömt ts, jag försöker bara förtvivlat få mer information från henne, för att kunna göra det hon ber oss om.
    Att bedöma hennes lämplighet som familjehem.
    Just nu kan jag varken säga bu eller bä om det.
    Sen att jag aldrig skulle rådfråga främlingar på nätet om något så delikat är en annan femma, men nu gör ts det, nu ber hon oss om hjälp, hon vill bli bedömd av oss, men hon ger ingen information som gör att vi kan bedöma henne.
    Är inte det lite motsägelsefullt tycker du?      
  • Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:13:13 följande:
    TS gjorde ett misstag. Hon trodde att hon skulle kunna få svar men fick påhopp istället.

Ja, hon kan ev få vara jourhem, familjehem om hon blir utredd. TS kan vara en tillgång beroende på vilken psyksisk störning hon har. Dock tror jag i sådana fall att det gäller äldre barn.

TS borde skaffa sig ett läkarintyg eller flera som talar om att det inte kommer att påverka barnet då det kan ligga henne i fatet annars.

TS om du ska vara hemma med ett placerat barn så får du ersättning för det om du har tagit tjänstledigt från ditt nuvarande jobb. Det finns små barn som har blivit så illa behandlade att de måste vara hemma med familjehemsmamman/pappan i ett eller två år innan de börjar på förskolan. Du kan få samma ersättning som din nuvarande lön (minns inte vad det heter).
    Jag tror det var ts formuleringar som ledde till kommentarerna (eftersom hon skrev att hon ville ha ett barn att mysa med och att det barnet skulle passa in i hennes familj) och det faktum att hon själv bad folk lägga av eftersom hon trodde att alla anonyma var samma person.
  • Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:18:29 följande:
    Jag ser det mer som att hon frågar de som har varit eller är familjehem. Jag som har varit i ganska många år och fortfarande blir uppringd av kommuner och organisationer fast jag numera säger nej anser mig inte kunna bedöma hennes lämplighet och troligtvis inte någon annan här heller eftersom vi inte träffat henne, inte känner till hennes bakgrund, inte vet hur hon bor, vem hennes man är, hur de har det ekonomiskt, etc etc.

Det kan en kommun bedöma. Jag har svarat TS utan påhopp vilket gick utmärkt. 

"Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?"

Du har svarat ts ja, men du har inte svarat henne på den här frågan vad jag har sett och det är den jag syftar på.
    Jag håller med dig, det är omöjligt för oss som inte känner ts att svara på den frågan, men nu har hon ju ändå ställt den och då får vi väl göra så gott vi kan.
    Men då behöver vi ytterligare information från ts, och den vägrar hon ge.
    Det går inte ihop.
    Men om du kan något som jag inte kan så får du gärna svara på just den frågan jag har citerat, från ts.      
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 13:48:21 följande:
    Precis. Telefonsamtal: -Hej jo nu har vårt lilla fosterbarn blivit gammalt, och kaxar till sig och är inte så litet och rart längre. Kan vi få byta ut mot en gullig liten sak att få hålla i?
    orka

Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 13:48:21 följande:
    Precis. Telefonsamtal: -Hej jo nu har vårt lilla fosterbarn blivit gammalt, och kaxar till sig och är inte så litet och rart längre. Kan vi få byta ut mot en gullig liten sak att få hålla i?
    orka

• Anonym
    MaaxMaax skrev 2013-03-01 21:33:18 följande:
    TS, jag har inte läst hela tråden, men har ett par funderingar.
    För det första, vad är det för psykiska problem du har? Sådant påverkar nämligen en utredning.
    För det andra, hur gamla är dina egna barn?
    För det tredje, hur väl insatt är du i det här med familjehem och fosterbarn? Förstår du vad det kan innebära? Låt mig måla upp diverse scenarion som du kan hamna i.

Barnet kan vara extremt utåtagerande, hyparaktiv, aggresiv och svårkontaktbar. Kanske vägrar hen att se dig i ögonen eller tala med dig. Kanske får hen panik av närhet och kroppskontakt. I värsta fall kan hen skada sig själv och sin omgivning. Kanske dröjer diagnosutredningar och beslut om eventuell medicinering. 

Barnet är extremt negativt till allt du/ni säger och föreslår. Vill inte göra något, vill inte, vill inte, vill inte. Föredrar kanske att sitta i sitt rum och stirra in i en vägg. Allt ni säger är fel. MAten, huset, familjen.. Kanske matvägrar barnet, kräks upp maten hen får i sig, kissar i sängen, stjäl... Barnets enda uttryckta vilja är att komma hem till mamma igen, var är mamma? när kommer mamma? Jag vill hem! Jag hatar er! Allt detta medan det enda du vet är att det inte är möjligt, för mamman ligger kanske utslagen i någon pundarkvart någonstans, eller har inte hörts av på flera månader.

Barnet kanske är helt okej, supergullig, social och verkar trivas bra, men den biologiska familjen är helt rabiat, ringer flera gånger per dag och kräver att få tala med barnet, eller kastar ur sig sin ilska och frustration på dig, eller hotar med att säga till soc att ni inte sköter om barnet, att ni har hotat dem, att ni får barnet att hata dem, osv.

Det krävs mycket för att kunna hantera olika situationer som kan uppstå. Barn placeras ju i familjehem för att något i deras liv inte fungerar. Detta något försvinner inte spårlöst så fort barnet stiger över tröskeln till familjehemmet. Är du redo för något sådant? 
    Så sant - det är inte mysigt att ta hand om ett barn. Det är ett arbete.

• Anonym
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 22:52:19 följande:

Jag jobbar för att tjäna pengar. Uppfostra, ge kärlek och trygghet gör jag gratis..

Ibland jobbar jag gratis, för att jag vill, för att det känns värdefullt.
    För att det ger något annat, pengar är inte allt.  
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 11:50:04 följande:
    Pga orden 6, 7, 8 och 9 i din trådstart så tycker jag du inte ska ta dig an fosterbarn.
    Fosterbarn kan vara barn med multiproblem t ex knark, självskada, anorexi etc. Eller multidiagnoser.
    De måste ha jagstarka människor omkring sig med rejält kontaktnät.

Det låter som att ni borde skaffa en katt istället, på sin höjd.
    Tyvärr måste jag hålla med det här inlägget.
  • Anonym
    Anonym (Vill oxå..) skrev 2013-03-02 17:58:57 följande:
    Oj,nu när jag läser alla sidorna...

Så jag undrar: vågar jag oxå ansöka om att bli familjehem? utan att bli idiotförklarad? det räcker med att skriva lite fel/otydlig på TS då blir man "dödsdömd"... Vågar jag berätta för er att jag är t.ex. döv.. skulle ni säga att jag skulle inte duga som en "fostermamma" för att jag är döv?

Att TS skrev:
    "Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet."

Hon kanske har "stora" barn och känner att hon har tid att ge tid till barnet. Det är vad TS nog menar att ha ett litet barn hemma igen.
    Personligen reagerade jag inte så mycket på att ts skrev att hon skulle tycka det var mysigt med ett fosterbarn, även om det fick mig att höja på ögonbrynen, men jag vet inte vad ts menar med ordet mysigt, så jag lät det passera.
    Däremot när ts skriver att hon har psykiska problem och sen vägrar att berätta om dom, då reagerar jag, vad är det som är så hemskt så hon inte ens törs skriva om det anonymt, då blir jag misstänksam.

Att vara döv är inget som påverkar föräldraförmågan, psykisk sjukdom kan definitivt påverka föräldraförmågan och nedsätta den, och när det gäller just barn som blir omplacerade så är dom extra sköra, då bör man ställa extra höga krav på dom människorna som ska ta hand om dom barnen.
    Sen säger inte jag att ts inte är lämplig, för det vet inte jag, men jag blir skeptisk i synnerhet som hon mörkar.     
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 19:19:31 följande:
    Att behålla saker för sig själv är inte likställt med att mörka. Med tanke på hur mycket som redan lästs in i TS så har jag stor förståelse att hon inte har lust att dela mer.

Det  är ts val förstås, men av det följer att spekulationer och misstänksamhet startar.
  • Anonym
    mejmej skrev 2013-03-02 18:32:40 följande:
    TS ingen här inne känner dig och vet vad du har för förutsättningar för detta så lyssna inte för mycket. Tycker absolut du skall kontakta de som har hand om fosterhemsplatser och diskutera detta med dem.

Finns barn i många situationer som behöver ett fosterhem kortare eller längre tid. Glöm inte de barn som bara behöver en extra familj att tillbringa vissa helger eller liknade med för att avlasta föräldrarna av olika själ. 
    TS - om du fortfarande läser tråden (själv gav jag upp efter en sida) hoppas jag att du inte tar det som skrivs personligt. Som sagt, ingen här känner dig och det som du (kanske) har skrivit i all hast har nu plockats isär och analyserats så ofördelaktigt som det bara går. Flört

Strunta i den här tråden och ta kontakt med din kommun. De kan ge dig all den information du behöver och skulle du välja att gå vidare med en utredning kommer de att göra en djupgående bedömning av din förmåga och lämplighet att ta emot barn i ert hem.

Lycka till!
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 19:37:45 följande:
    Nyfikenhet skulle jag kalla det för.
    Kalla det vad du vill, effekten blir densamma.
  • Anonym

jag hoppas att det inte är sådan brist på familjehem, att du beviljas att bli en! Man skall vara frisk både fysiskt och psykiskt , tycker jag! Det är otroligt påfrestande att ta sig an en annans barn, som dessutom oftast har några trauman att bearbeta!

Svar på tråden Att ta fortsterbarn