Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Varför föda naturligt?

lövet2 skrev 2013-03-05 00:13:23 följande:
    Nej, det är tydligt att du inte förstår dig på kvinnor. Man kan göra det svårt för sig, och man kan göra det enkelt. I bland blir det svårt bara av ren otur, och då är det en bra sak att vi har en modern sjukvård. Om du antar att jag haft bra förlossningar enbart tack vare tur, så är det ditt problem.
    Ja, jag tror att du till 90% hade tur. Min fru läste allt, gick på kurser, lärde sig andning och hade planer på att sitta/stå beroende på hur förlossningen gick. Hon plöjde allt som fanns att läsa. Under första delen av förlossning provade hon också allt det där. Under den sista tredjedelen var hon knappt ens kontaktbar och alla andningstekniker framstod inte som något annat än terapiövningar för blivande mammor.

Det är en annan diskussion, men jag erkänner att jag tycker att det är oerhört provocerande när kvinnor som haft enkla förlossningar slår sig för bröstet med att de minsann lärt sig den och den fjant-tekniken och det var därför det gick bra. Det är så arrogant så jag baxnar.
  • orolig2121
    keron skrev 2013-03-05 00:18:59 följande:
    Jaså, jag har alltid fått höra att planerat ks visst påverkar negativt på amningen pga att det inte bildas några förlossningshormoner, som ju också är samma som vid amningen. Alltså att det kan ta längre tid för mjölken att rinna till osv.
    Ja det sprids alla möjliga myter.
  • orolig2121

Svaret på min fråga är väl antagligen ganska enkelt.

Som kvinna ska man föda vaginalt annars riskerar man att bli mobbad av andra kvinnor.

Är det så enkelt? 

• orolig2121
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 00:23:44 följande:
    Det måste ha varit en riktigt traumatisk upplevelse du har varit igenom. Det gör det ännu värre att stå vid sidan om och känna sig hjälplös att titta på sin kvinna gå igenom svår förlossning. Jag är ledsen för det.

Flesta kvinnor väljer att föda vaginalt och det är väldigt liten procent av kvinnor som skadas av förlossningen, så som urakut kejsarsnitt eller stora bristningar. Men man kan även se att många skador och lidande är faktiskt orsakat av den moderna vården som jag skrev ovan.

Men angående forskningen så tycker jag följande effekter inte är nånting man kan lätt bortse ifrån.

"Han och hans kolleger ser upptäckten som en del i förklaringen till varför barn som föds via kejsarsnitt oftare drabbas av immunologiska sjukdomar som astma och allergi, cancer och diabetes senare i livet."

Cirka hälften av alla som föder naturligt får bestående skador.: www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/sverige/article993076.svt

Hur får du det till en "väldigt liten procent"???

Jo, den forskningen är enkel att bortse ifrån:

I) Det finns inga som helst belägg för att  resultaten har något med allergi, astma, cancer, eller diabetes att göra. Man har under några dagar sett en genetisk skillnad i navelsträngen. Det är allt. Några mer resultat än så finns inte. Resten är forskarna själva som argumenterar för att få göra fler studier, och det tycker jag de ska få.

II) Det är en enda studie och den är väldigt liten. (39 barn totalt om jag minns rätt.)

III) Att det finns risker med kejsarsnitt betvivlar ingen. Att det finns risker med naturliga förlossningar betvivlar heller ingen. De här forskningsresultaten säger absolut ingenting om att det här skulle vara några betydande risker, om de ens finns.

IV) Summa summarum, på den här nivån finns det oceaner av forskningsrapporter som på visar möjliga risker av okänd storlek med hur många olika saker dom helst.

• orolig2121
    cloudberry79 skrev 2013-03-05 00:38:51 följande:
    För att det är en helt otroligt häftig upplevelse. Känslan när barnen har glidit ur mig efter sista krystvärken är den skönaste känslan jag någonsin känt, och jag har haft riktigt häftiga orgasmer i mitt liv... Skulle utan tvekan föda vaginalt igen om jag skulle få ett till barn. Och jag har såklart använt smärtlindring som har passat varje gång, första gången lustgas och andra gången lustgas+tvåtimmarssprutan..
    Ja du verkar ju också vara en av de som valde rätt med naturlig förlossning.

Finns det någon som anser att de haft en svår förlossning som tycker att det var en "häftig upplevelse"? 
  • orolig2121
    chrissandra skrev 2013-03-05 00:44:40 följande:
    Svaret på frågan: Varför jag föder naturligt/vaginalt och helt utan smärtlindring är:

För att jag kan och vill. 
    Okej, den rätten tycker jag att du ska ha. Jag har bara svårt att förstå dig, speciellt innan första gången när du inte alls vet hur förlossningar kommer bli för dig. Men det är inget fel på ditt svar, om man helt enkelt vill utan att riktigt veta varför så ska man självklart få föda naturligt. För mig obegripligt, men kör på!

Vartefter sjukvården går framåt så kommer riskerna med kejsarsnitt minska och det är väl ofrånkomligt att en dag så kommer det vara betydligt lägre risker med ett planerat snitt. Ni som pekar på risker, tycker ni att standardalternativet borde bli kejsarsnitt den dagen det är det klart säkrare alternativet?
  • orolig2121
    cloudberry79 skrev 2013-03-05 00:50:46 följande:
    Pja, min första förlossning var en högriskhistoria, med barnakutteamet bakom dörren. Andra gången sprack jag en hel del och hade problem flera månader efter, ändå skulle jag inte tveka att göra om det... Andra gången fick jag direkt upp dottern på magen och kunde börja amma henne direkt, innan hon ens hade blivit tvättad. Otroligt häftigt, går knappt att beskriva hur underbar den där första timmen efter barnet kommit ut är.
    Obegripligt för mig. Den enda anledningen för mig med förlossningen var att få ut mitt barn, friskt och välbehållet. Resten i processen är inte alls viktigt för mig.
  • orolig2121
    chrissandra skrev 2013-03-05 00:56:38 följande:
    Nej. 

Det är ju det jag misstänker. Det innebär ju i så fall att pratet om risker bara är svepskäl och egentligen är det något annat som skapar aversionen mot planerade kejsarsnitt.
  • orolig2121
    chrissandra skrev 2013-03-05 01:00:32 följande:
    Tog hon någon typ av smärtlindring och när i så fall?
    Ja hon tog smärtlindring. När kan jag inte säga, minns inte sådana detaljer längre. Det var ju som sagt två olika förlossningar också. Tio år sedan nu.
  • orolig2121

"Bara sån enkel sak som en barnmorska som har dålig attityd eller säger nånting som uppfattas fel kan orsaka en rad händelser som kan eventuellt sluta med sugklocka eller kejsarsnitt."

Det tror jag inte alls på och det finns inga som helst belägg för något sådant. Bara en del av den fantastiskt rika kvinnliga mytologin runt förlossningar. 

Svar på tråden Varför föda naturligt?