ScandinavianMom skrev 2013-03-05 00:23:44 följande:
Det måste ha varit en riktigt traumatisk upplevelse du har varit igenom. Det gör det ännu värre att stå vid sidan om och känna sig hjälplös att titta på sin kvinna gå igenom svår förlossning. Jag är ledsen för det.
Flesta kvinnor väljer att föda vaginalt och det är väldigt liten procent av kvinnor som skadas av förlossningen, så som urakut kejsarsnitt eller stora bristningar. Men man kan även se att många skador och lidande är faktiskt orsakat av den moderna vården som jag skrev ovan.
Men angående forskningen så tycker jag följande effekter inte är nånting man kan lätt bortse ifrån.
"Han och hans kolleger ser upptäckten som en del i förklaringen till varför barn som föds via kejsarsnitt oftare drabbas av immunologiska sjukdomar som astma och allergi, cancer och diabetes senare i livet."
Cirka hälften av alla som föder naturligt får bestående skador.:
www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/sverige/article993076.svt
Hur får du det till en "väldigt liten procent"???
Jo, den forskningen är enkel att bortse ifrån:
I) Det finns inga som helst belägg för att resultaten har något med allergi, astma, cancer, eller diabetes att göra. Man har under några dagar sett en genetisk skillnad i navelsträngen. Det är allt. Några mer resultat än så finns inte. Resten är forskarna själva som argumenterar för att få göra fler studier, och det tycker jag de ska få.
II) Det är en enda studie och den är väldigt liten. (39 barn totalt om jag minns rätt.)
III) Att det finns risker med kejsarsnitt betvivlar ingen. Att det finns risker med naturliga förlossningar betvivlar heller ingen. De här forskningsresultaten säger absolut ingenting om att det här skulle vara några betydande risker, om de ens finns.
IV) Summa summarum, på den här nivån finns det oceaner av forskningsrapporter som på visar möjliga risker av okänd storlek med hur många olika saker dom helst.