• nigafati

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Har förstått att det på senare tid nästan inte är OK att säga "dagis" längre... DET HETER FÖRSKOLA!

herregud, när jag var liten hette det dagis (kortform för daghem antar jag?) och vad är det som spelar sån stor roll om man säger dagis då? verkar som att vissa som arbetar på FÖRSKOLAN nästan tar illa upp om man säger "dagis"? J

ag är själv barnskötare och hoppar in som vikarie ibland. Jag säger då dagis, och de flesta andra jag känner med. Alla vet ju vad man menar. Så vad är grejen?

Däremot har jag märkt att "lekis" (som var vårat namn på förskoleklass/6-årsverksamhet när jag var liten) kanske inte används lika mkt idag? ..

ordet "dagis" kommer väl antagligen successivt att försvinna o ersättas av förskola (eller "föris" ?) antar jag. men det får väl ta sin tid? Förstår som sagt inte vad det är som är så fel med att idag säga "dagis" till förskola ?

• Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??
  • Sadie
    Gerdsmygen skrev 2013-03-06 17:02:46 följande:
    Det heter förskola? Jag är inte heller "dagisfröken" som bedriver barnpassning utan förskollärare med fyra års högskoleutbildning på avancerad nivå och jag bedriver pedagogisk verksamhet utifrån en läroplan som jag är skyldig att följa enligt skollagen. Typ därför...

Helt ärligt. Du passar barn. Att du har en magister(?)examen ändrar inte den saken. Du är där för att andra ska kunna vara på jobbet.

Känns sjukt skitnödigt att inte kunna låta utbildningsnivån tala för sig själv och plötsligt bli för fin för ett ord som funkar.
    * Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-01 *
  • Sadie
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 09:42:52 följande:
    Varför enbart upp till 5 år? "Barnpassning" bedrivs ju på ett eller annat sätt av pedagogisk personal genom hela grundskolan. 
    På dagis är barnen för att föräldrarna jobbar, på skolan är de för att lära sig oavsett om föräldrarna är hemma. Två olika syften, alltså.
    * Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-01 *
  • Nénharma
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 10:02:57 följande:
    Vi använder personnamn enkelt och lätt .

Diskuterar jag som vuxen verksamheten med en annan vuxen så använder jag (och de flesta andra jag stött på) pedagog eller personal.
    Ja det är iofs smart! (Då får jag öva mig på att komma ihåg namn )

Jo, pedagog/personal kallar jag det i "allmänna" debatter men kändes lite... abstrakt/svårt för små barn. Personalen kanske skulle funka iofs, om man skulle behöva använda ett samlingsord.
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 09:42:52 följande:
    Varför enbart upp till 5 år? "Barnpassning" bedrivs ju på ett eller annat sätt av pedagogisk personal genom hela grundskolan. 
    Så kan man ju också se det.  Skillnaden är att grundskolan är obligatorisk, med undantag av förskoleklassen. Barnen är skyldiga att gå där vare sej man behöver barnpassning eller ej.

När det gäller barn under 5 år så är orsaken till varför man har sitt barn på förskolan, för de allra flesta, att man behöver någon som passar barnen medans man jobbar. Inget annat.  När det gäller grundskolan så har man barnen där av en helt annan anledning.
  • Flickan och kråkan
    Nénharma skrev 2013-03-07 10:06:24 följande:
    Ja det är iofs smart! (Då får jag öva mig på att komma ihåg namn )

Jo, pedagog/personal kallar jag det i "allmänna" debatter men kändes lite... abstrakt/svårt för små barn. Personalen kanske skulle funka iofs, om man skulle behöva använda ett samlingsord.
    Barnen använder så klart namnen så det är knappast något problem. Du går ju inte heller runt och tilltalar dina kollegor med yrkestitel . När vi pratat yrken med barnen så säger jag förskollärare eller lärare som jobbar på förskolan. 
  • likamedfalskt

Jag tycker självklart att det heter förskola. Jag är inget fossil som inte kan anpassa mig till hur det ser ut idag.

Daghem och förskola är lika på många sätt men inte alla. Det finns en läroplan och en pedagogisk verksamhet på ett sätt som inte fanns i daghemmet. Visst finns det personal som inte har ansvar för pedagogisk verksamhet (barnskötare). Jag har haft barn hos "dagmamma" och det var stor skillnad jämfört med en förskola. Det hade både för- och nackdelar.

Min man är förskollärare/grundskollärare) och barnen kallar honom oftast vid namn vilket han föredrar. Ibland fröken. Sen kan vi båda hålla med om att det i dagens förskola finns en ganska stor klick med lärare som nästan tycker de är för fina för att ha hand om barn. Barnen ska helst inte vara där alls. Men det är ju en annan diskussion

• Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-03-07 10:13:21 följande:
    Så kan man ju också se det.  Skillnaden är att grundskolan är obligatorisk, med undantag av förskoleklassen. Barnen är skyldiga att gå där vare sej man behöver barnpassning eller ej.

När det gäller barn under 5 år så är orsaken till varför man har sitt barn på förskolan, för de allra flesta, att man behöver någon som passar barnen medans man jobbar. Inget annat.  När det gäller grundskolan så har man barnen där av en helt annan anledning.
    Ja, det finns många sätt att se på det. Det spännande är att i den här tråden så är det många som enbart ser förskolan som barnpassning när man jobbar - pedagogiken bryr man sig inte om eller vet man inget om. I två andra pågående trådar om huruvida man bör ha barn under 3 år på förskola när föräldern är föräldraledig med yngre syskon så är det andra tongångar. Då är det inte alls fråga om barnpassning, utan barnen behöver den pedagogiska verksamheten för att utvecklas och stimuleras .
  • kaffe

Ordet förskola har vissa nackdelar. När man säger förskola får man i prinicp alltid förklara om man menar f.d. dagis eller förskolan som i förskoleklassen.

Dessutom tror en del förskolelärare på allvar att dom har samma rätt till ledighet på skollov som lärarna i grundskolan har. Får dom inte stänga förskolan på grundskolans orinarie lov blir många mycket irriterade. Beror det månne på att förskolelärarena själva jämställer sej med och lärare i grunskolan  och därför anser sej ha dom rättigheterna? Verksamheten i förskolan och gundskolan har ju på den punkten inga likheter alls. Mej veterligen finns det inga andra yrkesgrupper som kräver att man ska stänga alla skollov.

• kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 10:26:25 följande:
    Ja, det finns många sätt att se på det. Det spännande är att i den här tråden så är det många som enbart ser förskolan som barnpassning när man jobbar - pedagogiken bryr man sig inte om eller vet man inget om. I två andra pågående trådar om huruvida man bör ha barn under 3 år på förskola när föräldern är föräldraledig med yngre syskon så är det andra tongångar. Då är det inte alls fråga om barnpassning, utan barnen behöver den pedagogiska verksamheten för att utvecklas och stimuleras .
    Jag tror att det är många förädrar som liksom jag verkligen har försökt att sätta sej in vad det är för pedagogik som bedrivs på förskkolorna. Jag har läst läroplanen fram och tillbaka. Diskuterat med förskolelärare av alla de slag, men förstår ändå inte vad det är som barnen lär sej på förskolan som dom inte kan lära sej hemma. Med det menar jag inte att förskolan är värdelös, för det tycker jag inte. Den fyller sin uppgift väl. Men, just ur pedagogiskt syfte tror inte jag att förskolan är särskilt viktig för barnen. I alla fall inte så viktig som många tycks tro.
  • Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-03-07 10:39:03 följande:
    Jag tror att det är många förädrar som liksom jag verkligen har försökt att sätta sej in vad det är för pedagogik som bedrivs på förskkolorna. Jag har läst läroplanen fram och tillbaka. Diskuterat med förskolelärare av alla de slag, men förstår ändå inte vad det är som barnen lär sej på förskolan som dom inte kan lära sej hemma. Med det menar jag inte att förskolan är värdelös, för det tycker jag inte. Den fyller sin uppgift väl. Men, just ur pedagogiskt syfte tror inte jag att förskolan är särskilt viktig för barnen. I alla fall inte så viktig som många tycks tro.
    Jag är av samma uppfattning som dig. Vi har haft barnen hemma relativt länge (3 år respektive 2,5 år) och de går korta dagar. Idag när de är 5 och 4 år så upplever jag att de har det pedagogiska utbytet med jämnåriga kompisar framför allt. Alla barn i den åldern går ju i förskola mer eller mindre så svårt att tillgodose det behovet numera enbart på hemmaplan. 

För mig känns det ändå helt logiskt och naturligt att säga förskola eftersom det är det det heter idag. Barnen går inte på daghem. Jag är lärare och jobbar på en 7-9-skola. Det finns ju trots allt en röd tråd från förskola och upp genom åldrarna vad gäller läroplaner och förskolan har ett annat uppdrag än daghemmen så att kalla det dagis känns bara galet. Hur sedan den faktiska verkligheten ser ut med stora barngrupper etc. är ju en annan sak.

Det var mest en iakttagelse det där med jämförelsen av trådar. Lite festligt tyckte jag
Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??