• nigafati

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Har förstått att det på senare tid nästan inte är OK att säga "dagis" längre... DET HETER FÖRSKOLA!

herregud, när jag var liten hette det dagis (kortform för daghem antar jag?) och vad är det som spelar sån stor roll om man säger dagis då? verkar som att vissa som arbetar på FÖRSKOLAN nästan tar illa upp om man säger "dagis"? J

ag är själv barnskötare och hoppar in som vikarie ibland. Jag säger då dagis, och de flesta andra jag känner med. Alla vet ju vad man menar. Så vad är grejen?

Däremot har jag märkt att "lekis" (som var vårat namn på förskoleklass/6-årsverksamhet när jag var liten) kanske inte används lika mkt idag? ..

ordet "dagis" kommer väl antagligen successivt att försvinna o ersättas av förskola (eller "föris" ?) antar jag. men det får väl ta sin tid? Förstår som sagt inte vad det är som är så fel med att idag säga "dagis" till förskola ?

• Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??
  • kaffe
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-07 12:12:02 följande:
    Den här frågan är ganska intressant, det finns å ena sidan ett gäng människor som hårdnackat hävdar att det heter dagis och å andra sidan ett annat gäng som lika hårdnackat hävdar att det absolut måste heta förskola.

Jag ser problem med båda positionerna. I det första fallet för att det faktiskt inte heter dagis längre, det heter i alla relevanta formella situationer förskola precis som Vägverket numer heter Trafikverket. Det står inte Vägverket på breven man får hem. Att hävda att det alltid heter dagis är absurt.

Nästan lika absurt är det att hävda att dagis inte är ett ord som kan användas någonsin. För även om det formellt heter Trafikverket så säger en stor del människor Vägverket. Samma sak med Skatteverket, det finns relativt gott om personer som skriver Riksskatteverket trots att denna myndighet inte längre existerar. Televerket är definitivt på väg bort men pratar man om reparatörer så blir det krångligt att bestämma vilket företag de är från och då säger en del "det var några från televerket här och fixade ledningarna".  Det är tjugo år sedan televerket försvann, ändå hörde jag så sent som i vintras någon säga just detta. Och inte en person på 70 heller utan snarare 35. Brandförsvaret är en annan sådan sak som sägs utan vidare trots att det korrekta namnet i de flesta kommuner är "Räddningstjänst".

Sådana saker accepteras utan vidare medan dagis/förskola är extremt laddat, av en något oklar anledning måste jag säga.

Jag reagerar också på att ordet dagis är så laddat.
  • Flickan och kråkan
    LindaEfraim skrev 2013-03-07 12:36:53 följande:
    Men oavsett om man säger förskola eller dagis så ändras ju inte läroplanens mål som barnen ska strävas mot. Den ser likadan ut så om man använder det korrekta eller smeknamnet gör det samma tycker jag.
    Petitedser som inte ger kvinnor högre lön!
    För mig handlar det rätt och slätt om att daghem inte finns längre. Min äldsta kan läsa sedan två år tillbaka och ser ju själv vad det står på skylten på deras förskolebyggnad och inte står det X:s daghem/dagis. Jag ser inte vitsen med att säga dagis. Jag blir inte upprörd om någon säger dagis, men varför dagis?
  • Lindsey Egot the only one

Flickan och kråkan

Daghem är ett ord jag ALDRIG har använt. Dagis är ett slang för det stället barnet är på DAGTID. Det har varken med ordet daghem eller förskola att göra.

• Flickan och kråkan
    LindaEfraim skrev 2013-03-07 13:18:41 följande:
    Flickan och kråkan

Daghem är ett ord jag ALDRIG har använt. Dagis är ett slang för det stället barnet är på DAGTID. Det har varken med ordet daghem eller förskola att göra.
    Nu har du nog missförstått något. Dagis är en -is-avledning av ordet daghem - ellipsbildning dessutom om man ska vara mer noga - precis som "alkis", "spädis", "skådis" etc. är detsamma i förhållande till alkoholist, spädbarn och skådespelare.
  • Theonsmamma

Jag har alltid, och kommer fortsätta med att säga dagis. Min son börjar på DAGIS nu i hösten och hur mycket de än säger 'det heter förskola' så ger jag blanka f i det för jag säger dagis. Håller med om hur laddat det är :/

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Theonsmamma skrev 2013-03-07 14:48:55 följande:
    Jag har alltid, och kommer fortsätta med att säga dagis. Min son börjar på DAGIS nu i hösten och hur mycket de än säger 'det heter förskola' så ger jag blanka f i det för jag säger dagis. Håller med om hur laddat det är :/
    Givetvis är det laddat och du bidrar till laddningen av ordet genom att vägra byta ut dagis till förskola även där det kan vara rimligt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Alisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-07 12:12:02 följande:
    Den här frågan är ganska intressant, det finns å ena sidan ett gäng människor som hårdnackat hävdar att det heter dagis och å andra sidan ett annat gäng som lika hårdnackat hävdar att det absolut måste heta förskola.

Jag ser problem med båda positionerna. I det första fallet för att det faktiskt inte heter dagis längre, det heter i alla relevanta formella situationer förskola precis som Vägverket numer heter Trafikverket. Det står inte Vägverket på breven man får hem. Att hävda att det alltid heter dagis är absurt.

Nästan lika absurt är det att hävda att dagis inte är ett ord som kan användas någonsin. För även om det formellt heter Trafikverket så säger en stor del människor Vägverket. Samma sak med Skatteverket, det finns relativt gott om personer som skriver Riksskatteverket trots att denna myndighet inte längre existerar. Televerket är definitivt på väg bort men pratar man om reparatörer så blir det krångligt att bestämma vilket företag de är från och då säger en del "det var några från televerket här och fixade ledningarna".  Det är tjugo år sedan televerket försvann, ändå hörde jag så sent som i vintras någon säga just detta. Och inte en person på 70 heller utan snarare 35. Brandförsvaret är en annan sådan sak som sägs utan vidare trots att det korrekta namnet i de flesta kommuner är "Räddningstjänst".

Sådana saker accepteras utan vidare medan dagis/förskola är extremt laddat, av en något oklar anledning måste jag säga.
  • Natulcien
    Nénharma skrev 2013-03-07 09:51:05 följande:
    Jag säger förskola (men har inte fått mitt barn än), när jag var liten hette det dagis men nu heter det ju förskola så jag säger det. Känns naturligt.

Däremot har jag svårt vad jag ska kalla personalen.. "pedagog" känns lite krångligt för små barn? (Jag vet inte, är förstagångsföderska så är inte riktigt van med små barn) och "fröken" känns otroligt förlegat.

Förslag?
    Vi kallar personalen vid deras namn. Enklast och trevligast, tycker jag. Glad
  • Natulcien
    Theonsmamma skrev 2013-03-07 14:48:55 följande:
    Klagar du på Televerket också om telefonen strular..?
Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??