• Anonym (Sorgligt)

Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt

Stod bakom en dam i kassakön och hon lade upp eldoradovara efter eldoradovara. Hon köpte ingenting av bättre kvalitet och det var så gott som bara ätbara produkter som lades upp på banden. 

Känns det inte sorgligt att bara kunna köpa de billigaste produkterna? För inte kan väl någon välja att köpa produkter av sämre kvalitet för att de vill köpa dessa? 

• Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt
  • Nanime
    Anonym (Sorgligt) skrev 2013-03-08 09:10:45 följande:
    Man behöver bara kolla på exempelvis köttmängden i korv och köttbullar, innehållsförteckningen på bröd osv. De billigaste märkena är sämre än de som kostar mer. 
    Lololol
    Du har fel. Visst kan det stämma på vissa produkter, men på andra stämmer det inte ;)

Eldorado: 94% äpplen, 18g socker
    FELIX: 78% äpplen, 28g socker

• Diana 424

eldorados färskost 26% innehåller
    pastöriserad mjölk, syrningskultur, salt, vegatabilisk ystenzym  
    känns rent och gott

den smaksatta har även örter och vitlöksolja (det stor även smakämnen)

dessa ostar kosta 10:- för 200 gram och finns så gott som alltid i min kyl. Som pålägg och i matlagning är det utmärkta. De är tillverkade i tyskland (likaså philladelphiaost)

elsorados light färskost tycker jag smakar vidrigt  och har en hel del tillsatser som jag inte vill ha i maten 

man vara medveten om vad man köper oberoende av prislapp tycker jag, vissa lågprisprodukter är verkligen bra, andra ursla.... 

• Anonym (Sorgligt)
    Nanime skrev 2013-03-08 20:59:34 följande:
    Lololol
    Du har fel. Visst kan det stämma på vissa produkter, men på andra stämmer det inte ;)

Eldorado: 94% äpplen, 18g socker
    FELIX: 78% äpplen, 28g socker

Ja hade du läst alla mina inlägg så...........
  • Nanime
    Anonym (Sorgligt) skrev 2013-03-08 21:02:13 följande:
    Ja hade du läst alla mina inlägg så...........
    Ja, men det hade jag inte tålamod till ;) Men ditt inlägg jag citerade var fortfarande felaktigt, vilket var det jag ville påpeka och förstärka med en bild.
    Om det redan tagits upp, BRA! men det skadar inte att upprepa vissa saker ;P
  • Anonym

Jag tror verkligen att det är viktigt vad vi stoppar i oss för att undvika framtida sjukdomar. Jag försöker handla ekologiskt så mycket det går. Eldorado har jag svårt för. Likaså att handla bär på Hötorget.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym skrev 2013-03-08 20:35:32 följande:

Ja och jag tycker det är tragiskt med människor som köper helfabrikats rätter så som Lasagne, fiskgratäng mm och värst av allt är nog faktiskt pannkakssmeten på påse Förvånad
    Men jag försöker intala mig själv att det faktiskt är bra att det finns färdigmat för de som inte kan laga mat själva.    
    En gang i tiden tyckte jag som du. Min favoritloksoppa tar 2 timmar att laga.

Sen fick jag barn, och nar jag dessutom arbetar mer an heltid, har lang resvag etc etc, har fardiggjord pastasas blivit min basta van, tillsammans med nagra andra fardigratter (tyvarr gillar jag inte fardiglagad lasagne eller fiskgratang t.ex., men blir glad om jag hittar nagot jag gillar).

Nar jag och mitt barn kommer hem pa kvallen prioriterar jag att leka med honom, sen fixar jag mat snabbt som ogat, medan han med 5 min. mellanrum ropar eller kommer och kollar om jag inte ar fardig. Dessutom kanner han sig aldrig hungrig, sa han har noll forstaelse for att jag ska laga mat. Eller ocksa ar han sysselsatt pa egen hand, och jag maste jobba lite medan jag lagar mat. Eller jag kanner behov av att koppla av ett tag, och vill inte spendera sa mycket tid pa matlagningen.

Men ok, skulle aldrig kopa pannkakor eller en del andra saker, nar det tar typ 2 min. langre att fixa det sjalv och blir godare. Ett tag var jag valdigt tacksam for att det finns fiskpinnar, min lille son at inget annat.

• Cheeses
    Anonym skrev 2013-03-08 09:50:48 följande:

Vad innehöll de förutom det du räknat upp? Ofta så har billigare varor fler ingredienser.

Nja, det där stämmer inte riktigt va? Inte om man handlar schampoo iaf. Coops egna schampoo är tex 100 gånger bättre än Loreal, Garnier och allt vad dem heter då det innehåller få ingredienser och dessutom är SLS-fritt =)

Till ts: När jag handlar tittar jag på innehållsförteckningen INTE märket. Ofta tycker jag de dyrare märkena innehåller fler E-produkter och tillsatser.   
  • Anonym (Sorgligt)
    Nanime skrev 2013-03-08 21:06:02 följande:
    Ja, men det hade jag inte tålamod till ;) Men ditt inlägg jag citerade var fortfarande felaktigt, vilket var det jag ville påpeka och förstärka med en bild.
    Om det redan tagits upp, BRA! men det skadar inte att upprepa vissa saker ;P
    Tog du en bild i affären för att bevisa någonting?
  • FinaTina
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-08 09:12:57 följande:
    *S* Jo, man kan välja en billig produkt bara för att man vill Jag väljer ofta Eldorado tex, på vissa saker, för ser du, jag läser på baksidan av förpackningen och vet du? Ibland står det EXAKT samma varudeklaration på en billig produkt som på en dyrare  Ibland är det dessutom högre köttmängd i en billig korv än en dyrare.

Alla varor som det står 'Willys* på är samma som det står 'Hemköp' på tex, det är samma produkt, men olika etikett bara.   
  • Anonym
    plutus skrev 2013-03-08 18:25:03 följande:
    Det ligger väl i sakens natur att de människor som bara måste köpa märkesvaror faktiskt tror att de får något för pengarna.
    Hur många tror att de kan känna skillnad på folköl och starköl? Prova får ni se hur svårt det är. Jag har gjort flera blindtester med billiga och dyra märken och är uppriktigt förvånad hur svårt det var att känna skillnad i ett blindtest.
    Så vilket märke man väljer i butiken har nog mycket med personlighet att göra. Det krävs självförtroende att ställa sig upp och säga "jag väljer Eldorado, för jag vill inte göda Nestle (och andra multinationella bolag) och jag vet att alla produkter som har tv-reklam är onödigt dyrare"

Jag är uppriktigt sagt förvånad över hur man inte kan märka smakskillnaden mellan olika märken
    Våra barn som är sju och nio år känner skillnad på majs, tonfisk, jouice mm mm

Allra bäst var när vi var ute och åt på restaurang förra veckan och sjuåringen beställde jouice till maten, tog en klunk och utbrast sen

- Fy vilken läskig joucie.... jag vill ha vatten istället

Och mycke riktigt, jouicen smakade skit rent ut sagt - billigaste sorten och det skulle vi betala 29:- för, nu hörde servitrisen dock dotterns uttalande och erbjöd henne att byta ut jouicen mot annan dryck istället

Bara för att dina smaklökar inte klarar av att känna smakskillnader betyder det inte att andras smaklökar är som dina          
Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt