• Anonym (Knäppt?)

Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?

Fick häromdagen höra talas om en kompis arbetskamrat som har en adoptivdotter som heter Rhea. Uttalas Rea. Är inte det opassande namn på en som är adopterad? Det är inte hennes ursprungliga namn utan föräldrarna har valt det till henne när de fick henne. Jag tänker att hon kommer att bli retad för namnet. Att hennes föräldrar köpt henne på rea. Inte så kul när man adopterad. Är det bara jag som reagerar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?
  • Anonym

Hur kan du associera så galet? Människor från andra länder har andra namn än vad vi normalt sett har i Sverige, inte blir de retade för det. Värre är det för stackars Henning eller Cassandra...

• Anonym (Knäppt?)

Är det galet av mig? Hoppas det för tjejens skull. Du tänkte inte alls så eller?

• Anonym

Jag tror du är rätt ensam om att associera så faktiskt, som tur är.

• Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:07:23 följande:
    Är det galet av mig? Hoppas det för tjejens skull. Du tänkte inte alls så eller?
    Jag kopplar inte alls namnet till att hon skulle ha köpts billigt. Men skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag inte anser att man köper barn, inte ens om de är adopterade.
  • Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 14:08:38 följande:
    Jag tror du är rätt ensam om att associera så faktiskt, som tur är.

Om du hör någon ropa efter Rhea tänker du inte på typ mellandagsrea eller så?
  • CMM

Det var bland det mest långsökta jag någonsin hört.

Nog för att någon fyndig lågstadieelev säkert kan göra kopplingen Rhea-Rea-"Har de köpt dig på rea, hahahaha!", men vad det har att göra med huruvida någon är adopterad eller inte förstår jag inte riktigt. 

Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
  • Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 14:09:22 följande:
    Jag kopplar inte alls namnet till att hon skulle ha köpts billigt. Men skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag inte anser att man köper barn, inte ens om de är adopterade.

Nej jag anser inte heller att man köper barn när man adopterar. Jag tänker mest att barn kan vara taskiga och kanske reta henne för namnet. Namnet är olämpligt oavsett om barnet är adopterat eller inte tycker ja, men extra känsligt iom hon är adopterad.
  • Anonym (Knäppt?)
    CMM skrev 2013-03-08 14:10:44 följande:
    Det var bland det mest långsökta jag någonsin hört. Nog för att någon fyndig lågstadieelev säkert kan göra kopplingen Rhea-Rea-"Har de köpt dig på rea, hahahaha!", men vad det har att göra med huruvida någon är adopterad eller inte förstår jag inte riktigt. 
    Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.

Jag tänker att ett sånt skämt som "har de köpt dig på rea" känns extra svårt om man är adopterad. Föräldrarna har ju trots allt pungat ut rejält med pengar för att få henne.
  • Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:15:44 följande:

Jag tänker att ett sånt skämt som "har de köpt dig på rea" känns extra svårt om man är adopterad. Föräldrarna har ju trots allt pungat ut rejält med pengar för att få henne.
    Varför i hela fridens namn tror du föräldrar påstår inför sina adopterade barn att de har betalat för dem? Det var nog bland det värsta jag har läst!
  • Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:15:44 följande:

Så det som oroar dig att att folk ska skämta om att hon är köpt på rea när föräldrarna i själva verket betalat mycket för henne...? Du är inte oroad över att hon kommer att bli ledsen?
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?