• Anonym (Knäppt?)

Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?

Fick häromdagen höra talas om en kompis arbetskamrat som har en adoptivdotter som heter Rhea. Uttalas Rea. Är inte det opassande namn på en som är adopterad? Det är inte hennes ursprungliga namn utan föräldrarna har valt det till henne när de fick henne. Jag tänker att hon kommer att bli retad för namnet. Att hennes föräldrar köpt henne på rea. Inte så kul när man adopterad. Är det bara jag som reagerar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 16:30:34 följande:

Ja där ser man, en som tänker som jag. Även om det är trist att man kan göra kopplingen så kändes det ändå lite bra då jag tydligen inte är helt ensam om detta. Blev ju nästintill idiotförklarad som ens tänkte tanken.

Jag tror det är många fler som tänker likadant, bara det att ingen vill skriva det här av någon orsak.
  • Anonym
    Anonym (---) skrev 2013-03-08 16:24:30 följande:
    Nä, idag använder man det i ex England som slang för muffen... Det har ändrats lite med åren. 
    Redan på 80-talet var det så....
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 16:25:13 följande:

Nej men det var ju bra. När jag läser alla svar så verkar det som om jag är rätt ensam om att göra den kopplingen. Det är ju skönt. Men jag blir lite misstänksam eftersom en del reagerar väldigt starkt. Kanske de själva gör kopplingen men tycker att det är fel och därför blir de så arga.
    Nej, jag gör inte den kopplingen och jag tycker du resonerar galet.

• Anonym (Knäppt?)
    Anonym (håller med) skrev 2013-03-08 16:38:01 följande:
    Jag tror det är många fler som tänker likadant, bara det att ingen vill skriva det här av någon orsak.

Ja undra varför i sådana fall.
  • Anonym
    Anonym (håller med) skrev 2013-03-08 16:38:01 följande:

Inte alls. Jag tänker bara på Chris Rea, en måne och grekisk mytologi.
  • Jellybeanbaby

Varför inte kalla henne för Andrea istället. Jättevackert namn!

orka
  • Anonym (håller med)
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-08 17:00:07 följande:
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-08 17:00:07 följande:
    Varför ska Ts kalla barnet för något hon inte heter?
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-03-08 17:04:41 följande:
    Varför ska Ts kalla barnet för något hon inte heter?
    Ah, du har rätt. TS frågar ju bara om namnet är passande eller opassande. TS är inte flickans mamma.

Såvida de inte har nån gammelmormor eller liknande som de vill hedra med att döpa dottern till Rhea så tycker jag - ja - det är något opassande.
    orka
  • Anonym (adopterad koreatjej)

Opassande namn ja.

Fast mobbad för att man var köpt, reabarn mm blev man ju ändå....

• Jellybeanbaby

Jag gick i en mellanstadieskola med många adopterade barn och jag kan inte minnas att någon av dem blev retade.... iofs hade alla utom en helsvenska namn...

orka
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?