• Anonym (Knäppt?)

Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?

Fick häromdagen höra talas om en kompis arbetskamrat som har en adoptivdotter som heter Rhea. Uttalas Rea. Är inte det opassande namn på en som är adopterad? Det är inte hennes ursprungliga namn utan föräldrarna har valt det till henne när de fick henne. Jag tänker att hon kommer att bli retad för namnet. Att hennes föräldrar köpt henne på rea. Inte så kul när man adopterad. Är det bara jag som reagerar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?
  • Anonym
    Anonym (Knäppt?) skrev 2013-03-08 14:41:07 följande:

Jodå det uttalas precis som Rea. Pappan är visst grek,
    Rhea är ju Zeus mamma! Fint namn.
  • Anonym (Knäppt?)
    sär skriven skrev 2013-03-08 14:44:30 följande:
    Funderar över sannolikheten att någon som känner adopterade Rheas familj (eller familjen själv) läser denna tråd, den bör vara tämligen hög.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.

Ja det är ju möjligt. I sådana fall blir de nu förberedda på att det kan komma kommenterarer om namnet i framtiden.
  • Jellybeanbaby

Rhea är vanligt i USA. Det uttalas "ree" som "glee" på e:na.
    Modern stavning är också Rhee.
    Möjligt att namnet ursprungligen lät "Riya" och det är även möjligt att det är en förkortning av Maria.

thinkbabynames säger:
    Rhea meaning and name origin

Rhea \r-hea\ as a girl's name is pronounced REE-ah. It is of Greek origin, and the meaning of Rhea is "flowing". Mythology: Rhea was the mother of Zeus, Poseidon, Hera, and Demeter. Rhea is also a Welsh name referring to a river in Wales. Actress Rhea Perlman.

Rhea has 6 variant forms: Rea, Reya, Rhae, Rhaya, Rhia and Ria.

For more information, see also the related name Cybele.

Baby names that sound like Rhea are Rae, Raya, Ree, Rei, Rie, Roya, Rue and Rye.

orka
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-08 14:59:06 följande:
    Rhea är vanligt i USA. Det uttalas "ree" som "glee" på e:na.
    Modern stavning är också Rhee.
    Möjligt att namnet ursprungligen lät "Riya" och det är även möjligt att det är en förkortning av Maria.

thinkbabynames säger:
    Rhea meaning and name origin

Rhea \r-hea\ as a girl's name is pronounced REE-ah. It is of Greek origin, and the meaning of Rhea is "flowing". Mythology: Rhea was the mother of Zeus, Poseidon, Hera, and Demeter. Rhea is also a Welsh name referring to a river in Wales. Actress Rhea Perlman.

Rhea has 6 variant forms: Rea, Reya, Rhae, Rhaya, Rhia and Ria.

For more information, see also the related name Cybele.

Baby names that sound like Rhea are Rae, Raya, Ree, Rei, Rie, Roya, Rue and Rye.

Read more at www.thinkbabynames.com/meaning/0/Rhea#wi0UZopCq6Y0MWPp.99
    Jag tror de bor i Sverige.....
  • Anonym

Fint namn.
    Vad har namnet med att hon är adopterad att göra? Tror du biologiska barn är gratis? Vår dotter är inte adopterad men billig i drift är hon verkligen inte. Slår man ut adoptionskostanden på 18 år så kan det inte bli så mycket mer om året än vad biologiska barn kostar, beroende på vad man väljer att köpa för grejer. 

• Colisa
    Anonym skrev 2013-03-08 14:18:59 följande:
    Ja, jag tror nog att det bara är du, själv tycker jag att det var extremt långsökt...
    Nej, det är inte bara TS, det är jag också! Det är ju en sak att se det i text, men det där h:et hörs väl inte? Då blir det ju Rea.

Jag hade nog trott jag hört fel, att ungen hette typ Mirea, Lea, Irea, Serea eller något sånt, om jag hörde en mamma ropa Rea till ett barn. För ingen kan väl vilja ge sitt barn namnet Rea? (Fast uppenbarligen kan ju någon vilja det, konstigt nog.)
  • Anonym (Knäppt?)
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-08 14:59:06 följande:
    Rhea är vanligt i USA. Det uttalas "ree" som "glee" på e:na. Modern stavning är också Rhee. Möjligt att namnet ursprungligen lät "Riya" och det är även möjligt att det är en förkortning av Maria. thinkbabynames säger: Rhea meaning and name origin Rhea \r-hea\ as a girl's name is pronounced REE-ah. It is of Greek origin, and the meaning of Rhea is "flowing". Mythology: Rhea was the mother of Zeus, Poseidon, Hera, and Demeter. Rhea is also a Welsh name referring to a river in Wales. Actress Rhea Perlman. Rhea has 6 variant forms: Rea, Reya, Rhae, Rhaya, Rhia and Ria. For more information, see also the related name Cybele. Baby names that sound like Rhea are Rae, Raya, Ree, Rei, Rie, Roya, Rue and Rye.
    orka

Hade de bott i USA så hade det varit en annan femma. Men här i Sverige betyder rea något också. Något som inte är särskilt smickrande.
  • Jellybeanbaby

Rhea Perlman uttalar sitt namn "Ree". Finns flera amerikanskor som heter "Rhee".
    Jag måste säga att jag tycker det är vackrare än att säga "REA!"

orka
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-08 15:01:09 följande:
    Jag tror de bor i Sverige.....
    Ajdå, då finns det bara Bengta och Göthilda att välja på då? 
  • Anonym (Knäppt?)
    Anonym skrev 2013-03-08 15:01:27 följande:
    Fint namn. Vad har namnet med att hon är adopterad att göra? Tror du biologiska barn är gratis? Vår dotter är inte adopterad men billig i drift är hon verkligen inte. Slår man ut adoptionskostanden på 18 år så kan det inte bli så mycket mer om året än vad biologiska barn kostar, beroende på vad man väljer att köpa för grejer. 

Har skrivit det förut men får skriva det igen. Jag tänker att hon kan bli retad som att hennes föräldrar har köpt henne på rea. Detta tänker jag kanske blir extra känsligt för henne eftersom hon är adopterad. Alltså: jag tror inte att hon kommer bli retad för att hon är adopterad. Hon kommer bli retad för sitt namn på ett sätt som kan kännas extra jobbigt för henne eftersom hon är adopterad.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Rhea på en adopterad?