• Lilacs

Träning hemma- snälla ta en titt!

Hej

Jag är en tjej på 30 år som aldrig haft någon kontinuitet i vare sig träning eller kost. De senaste tre veckorna har jag dock börjat få fason på detta och gått ner 4,6 kilo.

Jag är 171 cm lång och väger idag 65 kilo. Jag äter väldigt regelbundet, håller mig kring 1500 kalorier om dagen. Jag äter då mycket protein i form av kyckling, fisk och nöt. Jag äter långsamma kolhydrater i form av exempelvis  grovt osötat helkornsbröd och fullkornsris. Jag äter nyttigt fett i form av exempelvis  avokado, lax och olivolja på salladen.

Jag är inte överviktig men jag har en hel del fett på magen och sidorna som jag vill ha bort.  

Jag vill gå ner 4 kilo till, känna mig stark och ha god kondition. Jag har satt upp följande program för mig själv;

Dagligen;
    40 minuters powerwalk med hunden. Vi springer och leker ibland under rundan vilket ju ökar min puls. 

Fyra dagar i veckan;
    Tabata-intervaller i 4 set. Då kör jag benböj, situps, springa med höga knän på stället samt plankan i olika konstellationer.

Två dagar i veckan;
    Kör ett styrkepass hemma i 45 minuter där jag koncentrerar mig på mage, rygg, ben och bröst. Använder mig av medicinboll på 3 kilo och hantlar på 2 kilo/st. 

Tror du detta kan vara ett bra upplägg?  

• Svar på tråden Träning hemma- snälla ta en titt!
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Du låter som du är påläst och motiverad! 

Jag skulle byta ut 1-2 av tabatapassen mot någon annan form av träning för variationen, kanske ett längre konditionspass som löpning eller cykling.

Bra att du lägger in pulstoppar med hunden! Låter som en underbar träning.

• Lilacs
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-03-09 13:59:05 följande:
    Hej

Du låter som du är påläst och motiverad! 

Jag skulle byta ut 1-2 av tabatapassen mot någon annan form av träning för variationen, kanske ett längre konditionspass som löpning eller cykling.

Bra att du lägger in pulstoppar med hunden! Låter som en underbar träning.

Tack!

Dock äger jag ingen cykel, och kan inte springa (har stora problem med knän och benhinnor trots utprovade skor) Har du något annat tips på bra konditionsträning?  
Svar på tråden Träning hemma- snälla ta en titt!