• Anonym (Löpsugen)

Kan jag börja löpträna som nygravid

Hej
    Jag undrar om jag kan börja löpträna fast att jag är gravid i v. 6+2? Jag har löptränat i höstas, gått långa promenader med hunden och tränat lite styrekträning.
    Jag är sååå sugen på att kunna springa med hunden nu när våren nalkas men är orolig att jag ska få ett missfall om jag tränar fel eller ta i för mycket.

• Svar på tråden Kan jag börja löpträna som nygravid
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Du behöver inte vara orolig för att du löpningen skulle orsaka missfall, däremot kan du ha svårare (längre fram i graviditeten åtminstone) att hålla tätt då löpningen belastar bäckenbotten mycket.

Många kan springa långt in i graviditeten, men lyssna på kroppen får du ont i rygg och bäcken bör du kanske välja cykling istället. 

• Anonym (Löpsugen)

Ok, tack. Men ska man lägga upp första träningen som när man är nybörjar då, att springa lite och gå en bit och växla på det viset tills att konditionen kommer igång igen?
    Har hört att man inte ska anstränga sig för mycket och jag har svårt att känna gränsen, är lite av en tävlingsmänniska =)

• Träningsexpert Elmina

Bra att du är medveten om att du är "tävlingsmänniska", då är det extra viktigt att ta det lugnt.

Som du skriver är det en bra plan att varva promenad med löpning. Gå 1 min och lunka/småspring 1 minut.
    Efter några veckor kan du istället gå 30 sek och springa 90 sek.

Ha inte som syfte att förbättra dig under graviditeten (bli snabbare, orka långa sträckor) utan bibehåll konditionen istället. Ett bra riktmärke är att du ska orka prata obehindrat när du motionerar.

Svar på tråden Kan jag börja löpträna som nygravid