• Anonym (frugan)

jag sa till min man att han blivit fet!

min man har stadigt gått upp i vikt. nu väger han säkert 115kg. han vägde ca 78-80 när vi träffades. han äter ingenting på hela dagen förrän sen eftermiddag. ibland inte ens förrän vid middagstid. sen äter han hela kvällen och sköljer ner allt med öl/cocacola. jag äter inte så alls. har försökt föregå med gott exempel. jag dricker vatten. till helgen ibland 1 glas rött. äter mkt grönsaker o bra proteiner. ikväll sa jag till han att han blivit tjock. större än "den och den". -folk som han alltid klagar på att de äter så ohälsosamt. han kommenterar ofta på "vänner" och deras matvanor. han pratar alltid om hur han ska börja träna etc. när jag sa att han blivit tjock tog han illa upp, nu ligger han och snarkar på soffan. efter att ha hällt i sig 6 öl ochvräkt i sig 5 korv med bröd (efter middagen)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 02:32
    ojoj vad många som har skrivit, har bara hunnit läsa de första 10 kommentarerna.
    Är i Australien, därför det blev konstigt med tiden.
    Kl 13 svensk tid = 22 aus tid.

Ja han är väldigt duktig på att klaga på andra. speciellt hur ohälsosamt de äter.
    och så är han själv likadan..
    hemskt att känna så här, men jag blir verkligen störd på hur han skiter i sin egen hälsa.

• Svar på tråden jag sa till min man att han blivit fet!
  • MadHatter

Jag tycker för övrigt att man kan tala pm (en gång) både som man och kvinna att man tycker partnern blivit tjock. Ser inget elakt eller kränkande i det.

Men däremot anser jag inte det är ok att säga detta flera gånger, att pika om vikten eller att mot den andres vilja försöka förmå denne att byta ksotvanor mm.

• Anders 386
    Maria 434 skrev 2013-03-12 09:59:28 följande:

Fast det där förstår jag inte. Om kvinnan vet att hon är tjock och inte tycker om det då är det ju bara att göra något åt det
    Jag förmodar att du själv inte är tjock? Det är inte att "bara göra något åt det". Se dig omkring - finns massor av människor därute som tycker dom är för tjocka men inte fixar att göra nåt åt det. Alla människor har olika förutsättningar både fysiskt och psykiskt.. Jag har själv en normalvikt tack vare att jag äter LCHF. 

• Maria 434
    Anders 386 skrev 2013-03-12 10:26:57 följande:
    Jag förmodar att du själv inte är tjock? Det är inte att "bara göra något åt det". Se dig omkring - finns massor av människor därute som tycker dom är för tjocka men inte fixar att göra nåt åt det. Alla människor har olika förutsättningar både fysiskt och psykiskt.. Jag har själv en normalvikt tack vare att jag äter LCHF. 

Visst är det bara att göra något åt det, det handlar bara om vad du är beredd att offra.
    Varför gå omkring och känna sig tjock om man själv kan påverka det? Låter ju jättedumt 
  • Anonym (Skinny)
    MadHatter skrev 2013-03-12 10:17:52 följande:

Vad menade du nu? Vad förstår du inte?
    Man kan väl veta att man är tjock ock inte tycka om det men ändå inte vara beredd att göra något åt det för tillfället?
    För tillfället? Är det bättre att vänta på stroken eller hjärtinfarkten?
  • MadHatter
    Maria 434 skrev 2013-03-12 10:53:46 följande:
    Visst är det bara att göra något åt det, det handlar bara om vad du är beredd att offra.

Varför gå omkring och känna sig tjock om man själv kan påverka det? Låter ju jättedumt 

Man kanske inte är beredd att offra det man behöver offra bara för att slippa vara tjock.

Det är väl inte så konstigt. Såna val gör man ju hela tiden i livet. Man kanske hellre vill ha en högre lön men då måste flytta och offra vissa saker. Man vet att man vantrivs med lönen ich att man kan göra något åt det, men är inte beredd att offra det som krävs.
  • Anonym
    Anders 386 skrev 2013-03-12 10:26:57 följande:

Å själv går jag inte ner trots relativt strikt LCHF utan mejeri etc.Så nej det är inte självklart enkelt förstås men människan älskar ju att inte vilja se komplexa orsakssamband och att nåt kan skilja sig från just det man själv har erfarenhet av.
  • Enter Sandman
    Maria 434 skrev 2013-03-12 10:53:46 följande:

Du förenklar rätt bra.
    Till att börja med så är det som Mad Hatter skrev, man kanske inte vill göra något åt det, man kanske är nöjd.

Sen har man ju sällan bara en vilja, man kan vilja både gå ner i vikt och få äta chokladpraliner, då slits man mellan dom där.
    Visst kan man säga då att det bara är att skärpa sig och göra det rätta, men det är då man förenklar, vi är människor vi styrs av så många olika saker, och människor är inte alltid rationella.
    Vi är människor inte datorer.

Just nu pågår det forskning om något väldigt intressant, man påstår att magen har sin egen "hjärna" och den skickar ut sina egna signaler om vad, när och hur mycket vi ska äta.
    Så det finns två viljor rent fysiskt som styr, man vet väl inte så mycket än om hur det här påverkar, men det ska bli väldigt intressant att få läsa vart det tar vägen.
    För vad händer om "maghjärnan" har en annan uppfattning än "huvudhjärnan" om hur en person ska äta.
    Vem är starkast, intellektet eller urdriften att överleva?            
  • MadHatter
    Anonym (Skinny) skrev 2013-03-12 10:58:36 följande:
    För tillfället? Är det bättre att vänta på stroken eller hjärtinfarkten?

Vad menar du? Vad har det med vad jag skrev att göra?
  • Trust me

Även om det är komplext att gå från ohälsosam kropp till hälsosam är det inte direkt avancerat. Att vi drivs av olika saker och även olika kroppsliga funktioner så har vi ansvaret för våra val. "Jag var ohejdbart kåt" är inget fungerande försvar i en våldtäktsrättegång.

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Enter Sandman
    George 1 skrev 2013-03-11 13:58:56 följande:

Tjenare lilla rulltet, ser på dig att Michelin söker nu reklamfigur !
    Ser att du äte för att vinna uppdraget, knubbis lilla.

Nä inte så bra eller vad tror ni ?

Min sekreterare har börjat banta med en ny diet, vill du jag skall fråga vad det är ?
    Tänker till dig, du börjar snart likna en flodhäst.
    Kajsa, sekreteraren, har blivit sjukt snygg, tappat massa kilo.

Den är nog bättre !         

Den man som säger så till mig åker på en propp.
    Nädå, men det skulle inte bli muntert. 
    Det är ju en nervärdering av mig, att tro att jag inte kan klara av ett rakt besked, vem tror han att han är?
    Sen beror det på hans motiv till att säga det, hur jag kommer reagera, är det omtanke om mig och min hälsa som är det primära.
    Eller är det han själv som är det primära.
    Beroende på vilket och jag märker vilket det är, så kommer han få olika responser.      
Svar på tråden jag sa till min man att han blivit fet!