• Hemera

Väckning

Kort och gott... Hur väcker man en svårväckt tonåring?

• Svar på tråden Väckning
  • pigglet

Med en väckarklocka ska de klara att få sig iväg i tid, det ansvaret hör väl till att bli vuxen. Det är inte kul att kliva upp på morgonen, men något man bara gör.
    Stiger de inte upp efter att väckaren ringt kommer jag förmodligen ta till vatten, om jag är hemma.
    (Har inga tonåringar, men snacka går ju  Flört)  

• Elli1

Skrit: En tonåring har skolplikt och då kan man inte sova hur länge man vill.

• hon mot strömmen
    Skrit skrev 2013-03-11 21:14:24 följande:
    Stackars unge! Han/hon har väl en egen vilja och kan bestämma själv hur han/hon vill sova!

Skrit skrev 2013-03-11 21:14:24 följande:
    Stackars unge! Han/hon har väl en egen vilja och kan bestämma själv hur han/hon vill sova!

Det finns tillfällen när ungen inte kan ligga och sova bäst de vill. Ja, jag är sträng. Det är inget nytt.
  • RäserMusen

Ja herre jävlar hade min mor gjort det så hade jag kommit med vattenspannet när hon ligger o sover en minut längre än vanligt..sen hade hon fått säga vad hon ville 

• hon mot strömmen
    RäserMusen skrev 2013-03-11 21:20:43 följande:
    Ja herre jävlar hade min mor gjort det så hade jag kommit med vattenspannet när hon ligger o sover en minut längre än vanligt..sen hade hon fått säga vad hon ville 

Det är lite,skillnad på en vink ock en sprayflaska samt hälla och få en spraydusch.
  • Skrit
    Elli1 skrev 2013-03-11 21:18:55 följande:

Elli1 skrev 2013-03-11 21:18:55 följande:

Det var därför jag fråga när hon tyckte det var okej att spruta vatten, när en tid måste passas eller när föräldern tyckte att tonåringen sovit för länge. Då fick jag svaret "När jag ledsna på att tonåringen inte kliver upp vid tillsägelse ett otal gånger. Det har hänt en gång, räcker med att säga då blir det sprayflaskan, efter det" Det svaret tolkar jag som att det inte gäller enbart vid tid utan när föräldern tycker tonåringen sovit för länge. Och det tycker jag är hemskt!
  • jashrinah

det gör man inte , man ger tonåringen en egen väckarklocka. funkar det inte med en vanlig så prova en sån som är ett pussel man måste bygga ihop för att få den att sluta tjuta ! 

• hon mot strömmen
    hon mot strömmen skrev 2013-03-11 21:20:40 följande:
    Det finns tillfällen när ungen inte kan ligga och sova bäst de vill. Ja, jag är sträng. Det är inget nytt.

Skrit skrev 2013-03-11 21:24:50 följande:
    Det var därför jag fråga när hon tyckte det var okej att spruta vatten, när en tid måste passas eller när föräldern tyckte att tonåringen sovit för länge. Då fick jag svaret "När jag ledsna på att tonåringen inte kliver upp vid tillsägelse ett otal gånger. Det har hänt en gång, räcker med att säga då blir det sprayflaskan, efter det" Det svaret tolkar jag som att det inte gäller enbart vid tid utan när föräldern tycker tonåringen sovit för länge. Och det tycker jag är hemskt!

Nu vinklar du det som du vill. Ibland kan de inte ligga och sova hela dagen. Jag planerar btw dagen efter hur länge de behaga sova. Jag planerar dagen efter vad son ska göras.
  • RäserMusen
    hon mot strömmen skrev 2013-03-11 21:23:37 följande:

Det är lite,skillnad på en vink ock en sprayflaska samt hälla och få en spraydusch.
    hon mot strömmen skrev 2013-03-11 21:23:37 följande:

Visst är det det fast lite hade jag gjort det för att det är en kul grej. Det har hänt en lördagsmorgon faktiskt... då jag hade varit ute på kvällen och hade kommit sent bara för det skulle jag upp tidigt och när jag bad henne fara o flyga så tog hon ett glas vatten var på jag kliver upp går in i badrummet borsta tänder och fick syn på en hink som jag fyller med vatten. Smyger mej in på mamma och häller hela hinken över henne och lägger benen på ryggen innan jag skulle få en smäll. Efteråt typ 10 år så sa hon att hon fick skylla sej själv. 

• RäserMusen

Skall ju tilläggas att jag har världens sämsta morgonhumör desutom. Så lite jobbgt hade min mor och syskon när vi växte upp

• Skrit
    hon mot strömmen skrev 2013-03-11 21:32:45 följande:
    Nu vinklar du det som du vill. Ibland kan de inte ligga och sova hela dagen. Jag planerar btw dagen efter hur länge de behaga sova. Jag planerar dagen efter vad son ska göras.

hon mot strömmen skrev 2013-03-11 21:32:45 följande:

Det var därför jag FRÅGADE, är det en tid att passa eller är det för du tycker ungen sovit tillräckligt. Du skrev inget om tid i ditt svar därför jag tolka det som att det var din vilja som styrde!
  • Hemera
    Skrit skrev 2013-03-11 20:32:45 följande:
    Varför väcka

pigglet skrev 2013-03-11 21:16:32 följande:

Med en väckarklocka ska de klara att få sig iväg i tid, det ansvaret hör väl till att bli vuxen. Det är inte kul att kliva upp på morgonen, men något man bara gör.
    Stiger de inte upp efter att väckaren ringt kommer jag förmodligen ta till vatten, om jag är hemma.
    (Har inga tonåringar, men snacka går ju  Flört)  

Han vaknar inte själv. Han har mobilen som spelar Metallica på högsta volym, klockradio (pip, pip, pip), en gammal hederlig ringklocka och så ringer flickvännen honom... Han bara sover och sover.
    Jag ser till att han sitter upp i sängen och pratar med mig innan jag åker på jobbet, men 3 sekunder senare sover han igen. SEn får jag hålla på och ringa och ringa och förhoppningsvis vaknar han innan bussen har kommit. Han kommer i tid ca en dag/vecka till skolan. Jag har fått utbrott och skrikit men det minns han inget av... Han är ju inte vaken fast han pratar med mig. Han är snart 18 år och jag tycker det är hans ansvar att ta sig till skolan men jag skäms när hans lärare påpekar de sena ankomsterna.
  • Elli1

Det allra viktigaste är väl att de går och lägger sig i tid på kvällen. Då kommer följdfrågan: Hur bär man sig åt för att de ska göra det??? Tips mottages tacksamt!!

• Harmagedon
    Hemera skrev 2013-03-11 21:45:01 följande:
    Han vaknar inte själv. Han har mobilen som spelar Metallica på högsta volym, klockradio (pip, pip, pip), en gammal hederlig ringklocka och så ringer flickvännen honom... Han bara sover och sover.

Jag ser till att han sitter upp i sängen och pratar med mig innan jag åker på jobbet, men 3 sekunder senare sover han igen. SEn får jag hålla på och ringa och ringa och förhoppningsvis vaknar han innan bussen har kommit. Han kommer i tid ca en dag/vecka till skolan. Jag har fått utbrott och skrikit men det minns han inget av... Han är ju inte vaken fast han pratar med mig. Han är snart 18 år och jag tycker det är hans ansvar att ta sig till skolan men jag skäms när hans lärare påpekar de sena ankomsterna.

Tonåringar kan vara väldigt trötta av alla hormonförändringar de är utsatta för. Inte så mycket att göra åt men det kan ju vara järnvärden och annat medicinskt som spökar. Be honom gå till doktorn och få lite värden kollade.
  • Hemera
    Harmagedon skrev 2013-03-11 22:31:03 följande:

Tonåringar kan vara väldigt trötta av alla hormonförändringar de är utsatta för. Inte så mycket att göra åt men det kan ju vara järnvärden och annat medicinskt som spökar. Be honom gå till doktorn och få lite värden kollade.
    Nu har han varit till doktorn. Allt såg bra ut...
  • Bibbidi

När bytte han ringsignal på mobilen sist? Han har kanske bara vant sig vid den? 

Ligger mobilen/väckarklockan långt bort från sängen så han måste gå en bit för att stänga av dem?

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Väckning