Hur mycket amorterar ni på huset?
Ja är nyfiken på vad ni amorterar?
Vi amorterar 3000/ månad & fick höra att en vän amorterar 5000/ mån. OJ har vi sååå lite??
Ja är nyfiken på vad ni amorterar?
Vi amorterar 3000/ månad & fick höra att en vän amorterar 5000/ mån. OJ har vi sååå lite??
4000 kr/mån, lån på 2 milj (bara bottenlån).
Endast 42 år kvar till skuldfrihet!
Vi amorterar ca 7000 per månad. Är strax klara med topplånet och ska då börja lägga upp en buffert då vårt bottenlån är låst i ytterligare ett år.
Har inget lån (eller eget hu ännu) men antagligen kommer det att hamna på 7-8000/månad
Lite intressant hur många procent av skulden man betalar och hur mycket skuld i förhållande till husets värde man har.
1, Amorterar man 500:- på ett huslån som är på 200000:- vars husvärde är 2 milj.
2, Eller så kanske man amorterar 5000:- på ett huslån som är på 2000000:- vars husvärde är 2 milj.
3, Eller så amorterar man kanske 500:- på ett 2000000:- lån med hus som är värt 2 milj.
Första(1) som amorterar 500:- amorterar betydligt mer i realiteten än den andra(3) som amorterar 500:-.
Procentuellt amorterar ex. 1 och 2 lika mycket.
Amorterar 2500:-/månaden på mitt topplån. Detta bör jag vara av med inom sex år, sedan lär jag väl börja amortera på bottenlånet.
(Bor själv i mitt hus efter en separation, så har bara en lön att ta av).
En bra balans mellan buffert / sparande och amortering, tycker jag är viktigast.
Inget löpande. När sparkontot når 200 000 amorterar vi 100 000 i klump. Sker ungefär var 9e månad om vi inte har extra utgifter (typ ny bil, tillbyggnader etc)