Hur mycket amorterar ni på huset?
Ja är nyfiken på vad ni amorterar?
Vi amorterar 3000/ månad & fick höra att en vän amorterar 5000/ mån. OJ har vi sååå lite??
Ja är nyfiken på vad ni amorterar?
Vi amorterar 3000/ månad & fick höra att en vän amorterar 5000/ mån. OJ har vi sååå lite??
Det folk verkar glömma är att amortering innebär både sparande, investering, sänkta kostnader och mindre risker. Låt oss säga ni amorterar 50 000 på ett år, det är med 2% ränta 10 000 SEK ni slipper betala och så fortsätter det är efter år. Och om beloppet sjunker så sjunker månadskostnaden. Och vid försäljning så blir det mer vinst.
[quote=76658948][quote-nick]Ryhgter skrev 2016-05-25 23:11:31 följande:[/quote-nick]Det folk verkar glömma är att amortering innebär både sparande, investering, sänkta kostnader och mindre risker. Låt oss säga ni amorterar 50 000 på ett år, det är med 2% ränta 10 000 SEK ni slipper betala och så fortsätter det är efter år. Och om beloppet sjunker så sjunker månadskostnaden. Och vid försäljning så blir det mer vinst.[/
I sak håller jag med dig men det blev nog en decimal fel när du rälnade på räntan. En skuld på 50.000kr med 2% ränta ger en räntekostnad på 1.000kr på ett år :).
Men, vad folk gärna blundar för är ev framtida räntehöjningar. En ränta på 6% är historiskt inget konstigt. Det kan bli så i framtiden också. Då blir lånet 3 ggr då dyrt. Ett lån på 2 miljoner går från 3.333kr/månad till 10.000kr/månad. Det är stor skillnad.
3-4000 amorterar vi på ett lån på 1,8 miljoner.
[quote=76658948][quote-nick]Ryhgter skrev 2016-05-25 23:11:31 följande:[/quote-nick]Det folk verkar glömma är att amortering innebär både sparande, investering, sänkta kostnader och mindre risker. Låt oss säga ni amorterar 50 000 på ett år, det är med 2% ränta 10 000 SEK ni slipper betala och så fortsätter det är efter år. Och om beloppet sjunker så sjunker månadskostnaden. Och vid försäljning så blir det mer vinst.[/
I sak håller jag med dig men det blev nog en decimal fel när du rälnade på räntan. En skuld på 50.000kr med 2% ränta ger en räntekostnad på 1.000kr på ett år :).
Men, vad folk gärna blundar för är ev framtida räntehöjningar. En ränta på 6% är historiskt inget konstigt. Det kan bli så i framtiden också. Då blir lånet 3 ggr då dyrt. Ett lån på 2 miljoner går från 3.333kr/månad till 10.000kr/månad. Det är stor skillnad.
Betalar 2000kr i amortering vilket är minimun på ett lån på 2,1 miljon.
Kör rörlig ränta då det visat sig bäst historiskt.
Ser ingen mening att amortera av 4-5000kr då det inte kommer att göra någon större skillnad på månadskostnaden, när man är uppe i 100k extra inbetalade pengar.
Viktigt att man bygger upp ett buffersparande, har man tex 500k i fonder så kommer det generera mer i avkastning på 5 år än om man slänger in några tusen extra i månaden, och man kan när som helst välja att extraamortera.
Nackdelen att binda allt kapital i bostaden är att den dagen man vill låna på huset så gör man det till högre ränta då den är historisk låg idag.
Idag är det billigt att låna pengar och räntan går att dra av.
Det viktigaste är att om inte väljer att amortera att man investerar pengar på annat sätt till god avkastning och inte komsumerar det man skulle kunna använda till investering eller amortering.
Jag amorterar inget alls längre. Har lån på 2.5 på en lägenhet som just nu är värd ca 4. Däremot sparar jag ca 10-12000 i aktier i månaden. Det motsvarar vad det skulle kosta att betala av lånet på de 20 år jag har kvar till pension. Så om inte bostadsmarknaden eller aktiemarknaden kraschar så ska jag ha sparade medel nog att betala tillbaka lånet när jag slutar jobba.
Vi amorterar 15 000 kr / mån men tycker att det är jättejobbigt att ha så lite kvar. Nog för att vi ändå kan spara en bra slant samt leva som innan, men psykologiskt jobbigt att halva lönerna rycker direkt
Vi amorterar 15 000 kr / mån men tycker att det är jättejobbigt att ha så lite kvar. Nog för att vi ändå kan spara en bra slant samt leva som innan, men psykologiskt jobbigt att halva lönerna rycker direkt
Finns det något som hindrar att ni amorterar mindre?