• Jill11

Hur mycket amorterar ni på huset?

Ja är nyfiken på vad ni amorterar?
    Vi amorterar 3000/ månad & fick höra att en vän amorterar 5000/ mån. OJ har vi sååå lite??

• Svar på tråden Hur mycket amorterar ni på huset?
  • Kjell2
    Dönick skrev 2014-01-15 10:47:13 följande:
    Man ska åtminstone göra som det var förr i Sverige, se till att betala av lånet på 20 år som längst.
    Man behöver inte vara lika häftig som vännen som har dubbla inkomsten, men så är tyvärr Sverige idag.

Tragiskt med dom som inte amorterar anser jag.

Varför det?
  • EmeNo11

Sambon amorterar 2000 kr/månad just nu på ett lån som ligger på 393000 nu, taxeringen är totalt 1 280 000. Om tre år ca vill vi flytta till större. Vi vill bli av med lån så fort som möjligt men amorterar inte mer nu på huset då vi betalar av bilen också.

Nova 110903
  • formentera
    Dönick skrev 2014-01-15 10:47:13 följande:
    Man ska åtminstone göra som det var förr i Sverige, se till att betala av lånet på 20 år som längst.
    Man behöver inte vara lika häftig som vännen som har dubbla inkomsten, men så är tyvärr Sverige idag.

Tragiskt med dom som inte amorterar anser jag.

Varför?
    Det är väl belåningsgraden samt värdet på bostaden som är intressant, samt mitt egna antagande om min framtida betalningsförmåga?

Ex1. jag har ett hus/BR värt 1Mkr, min belåningsgrad är 20%, jag har alltså ett övervärde i bostaden på 800kkr.
    Ex2. jag har ett hus/BR värt 5Mkr min belångsgrad är 50%,  jag har alltså ett övervärde i bostaden på 2,5Mkr
    Ex3. jag har ett hus/BR värt 1,5Mkr min belångsgrad är 80%  jag har alltså ett övervärde i bostaden på 300kkr

Jag anser inte att man behöver amortera alls förutom i exempel 3. Men det beror ju på hur gammal man är och hur mycket pengar man tex anser sig behöva på äldre dar.
    Man kanske har en bra pensionsplan eller annat sparande, ett stort arv som kommer eller liknande, som gör att man är ointresserad av att sänka sin belåningsgrad.

Det är från fall till fall, det går inte bara att generalisera att man ska amortera av allt på 20år, det är inget självändamål att ta ner skylten skuldfri.
  • gbgumman

Vi amorterar 3500kr på ett lån på 1,4 milj. Meningen är inte att komma till 0kr innan vi blir pensionärer. Mest för att kunna hålla nere belåningsgranden som nu är på ca 60%.

• riboflavin

Vi amorterar 2500 kr/mån i fast amortering på ett av våra lån, det andra är amorteringsfritt. Planen är att vi också ska extraamortera i slutet av året om bufferten överstiger ett visst belopp.

Vår belåningsgrad var strax över 50 % när vi köpte huset, några dyra renoveringar och investeringar senare är vår belåningsgrad gissningsvis ca 40 % av husets marknadsvärde.

Vi har bundna lån eftersom vi tycker det är skönt att veta precis vilka utgifter vi har varje månad.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Familjen Fri

Vi amorterar i dagsläget 15 000 kr/mån men vi är ganska högt belånade. Runt 2 miljoner kronor och 75% av marknadsvärdet. Det lägsta målet är att betala av det tills ungarna är utflyttade, det kräver strax under 10 000 kr/mån. Om vi inte börjar investera pengarna utan allt går in i bostaden räknar vi med att bli klara under tio år.

• Ryhgter

Det folk verkar glömma är att amortering innebär både sparande, investering, sänkta kostnader och mindre risker. Låt oss säga ni amorterar 50 000 på ett år, det är med 2% ränta 10 000 SEK ni slipper betala och så fortsätter det är efter år. Och om beloppet sjunker så sjunker månadskostnaden. Och vid försäljning så blir det mer vinst.

• tystlängtan
    Ryhgter skrev 2016-05-25 23:11:31 följande:

Det folk verkar glömma är att amortering innebär både sparande, investering, sänkta kostnader och mindre risker. Låt oss säga ni amorterar 50 000 på ett år, det är med 2% ränta 10 000 SEK ni slipper betala och så fortsätter det är efter år. Och om beloppet sjunker så sjunker månadskostnaden. Och vid försäljning så blir det mer vinst.

Jag önskar verkligen att det blev 10 000 kr mindre i ränta per år genom att amortera 50 000 kr, men dessvärre skulle räntan behöva ligga på 20% för att det skulle stämma och det önskar jag desto mindre.
  • Anghammarad
    Familjen Fri skrev 2014-01-16 20:52:59 följande:
    Vi amorterar i dagsläget 15 000 kr/mån men vi är ganska högt belånade. Runt 2 miljoner kronor och 75% av marknadsvärdet. Det lägsta målet är att betala av det tills ungarna är utflyttade, det kräver strax under 10 000 kr/mån. Om vi inte börjar investera pengarna utan allt går in i bostaden räknar vi med att bli klara under tio år.
    Nu ser jag att detta inlägg är över två år gammalt men det är ändå en intressant tanke eftersom jag stött på fler som resonerar likadant. Ett par frågor dyker upp:

Varför är det viktigt att amortera av lånet tills barnen flyttar hemifrån? Hade det inte varit bättre att använda de pengarna till att skapa en helt fantastisk uppväxt för barnen med resor och äventyr för att sedan börja amortera när man inte längre har barnen hemma? Alternativt spara pengarna i barnens namn för att ge dem ett schysst ägg när de lämnar hemmet.

Vad händer sedan när man står med ett helt obelånat hus lagom till barnen flyttar? Vad skall man göra med denna, låsta, förmögenhet? 
Svar på tråden Hur mycket amorterar ni på huset?