• Martiza

Varför har man bastu i källaren?

Nu har vi letat hus och jag har noterat att i väldigt många hus har man en bastu. I källaren, granne med tvättstugan och förrådet. Eller ännu värre, innanför tvättstugan.

Varför är det så många som bygger så? Det är ju inte det minsta trevligt att bada bastu då.

Nu har vi till slut hittat ett hus med bastu, dusch, bubbelbad och relaxutrymme på övervåningen. I ett tornrum så det är massor med fönster och ljust.

Men av typ 50 hus vi tittat på så är det bara detta hus där bastun inte liksom är undanskuffad i någon mörk källarhåla.

• Svar på tråden Varför har man bastu i källaren?
  • Fia 28

Kanske för att bastun inte används dagligen och inte behöver ta utrymme på den våning man oftast spenderar tid på? Vet faktiskt inte, har inte sett många hus med källare överhuvudtaget.

• a239s

För att i en källare där det mesta är betong = dött material så är det mindre risk för fuktskador.

• Martiza

Men, med resonemanget att bastun inte år ta plats från annat borde väl isånafall även badkar hamna i källaren? Det används väl inte mer än en bastu?

Och fuktskador pga bastu är väl mindre risk än med en dusch? Då skulle ju även alla duscha i källaren?

• cosinus

Jag bastar mest på sommaren märkligt nog och jag tvärvägrade att bygga bastun på övervåningen. Jag vill ha den på ett ställe där det går att ha någorlunda svalt utanför och där man kan gå ut och vila lite utan att det är varmt. Nu har vi ingen källare så det är inte ett alternativ men i anslutning till tvättstuga bastu var det bästa alternativet för oss då det är svalaste delen av huset.

Källare tycker jag är lysande för bastu. Ska jag ändå basta i en ville långt från en sjö kvittar det lika var i huset bastun är bara det är praktiskt och svalt utanför. Ska det vara på riktigt ska det vara en bastu vid en sjö :)

• Nyfikna72

Det är nog bara en kvarleva från eran med gillestugor och sånt i källarplanet. Jag gissar att det inte handlar om särskilt nya hus ni tittat på?

• Foxtrott
    Martiza skrev 2013-03-15 19:14:38 följande:
    Men, med resonemanget att bastun inte år ta plats från annat borde väl isånafall även badkar hamna i källaren? Det används väl inte mer än en bastu?

Och fuktskador pga bastu är väl mindre risk än med en dusch? Då skulle ju även alla duscha i källaren?
    I mina trakter, södra delen av skåne, väntar man sig att hitta bubbelbadet, bastun och ångduschen i källaren. Iallafall i något äldre hus som en gång byggdes med en pyttedusch och där man lagt till mer moderna badrumsförhållanden. Har jag lärt mig under ett större antal husvisningar.
  • Martiza

Ja, vi har ju tittat på hus från typ 1920-1950.

Det huset vi nu tänker köpa är dock byggt 1999. Med stor balkong utanför relaxrummet som är i anslutning till bastu/dusch/bubbelbad. På övervåningen.

Så, vi får svalka oss utomhus, vi badar bastu mest när det är kallt ute, höst, vinter, vår typ. Helt klart man måste kunna gå ur bastun och svalka sig. annars orkar man inte bada mer än typ en halvtimme.

• Forumdeltagaren

Fantastiskt med bastu i ett tornrum!Skrattande
    Själv har jag en vedeldad fristående bastu med sjöutsikt.
    Trist med bastu i källaren utan utsikt.

• Martiza

Badrummet är i ett tornrum. Men i själva tornet ryms bara bubbelbadkaret..bastun har bara ett fönster. Är byggt i anslutning till tornrummet.

Svar på tråden Varför har man bastu i källaren?